Autoevaluarea este primul pas înainte de a hotărî ce cariera să urmezi. Să vedem deci ce înseamnă să te autoevaluezi şi de ce este important să faci acest lucru înainte de a porni la drum.
Autoevaluarea este procesul în care aduni informaţii despre tine însuţi cu scopul de a lua o hotărâre realistă despre cariera pe care vrei să o urmezi. Este un pas preliminar planificării carierei, pe care poţi să îl faci singur sau cu ajutorul unui consilier vocaţional.
Cum ar trebui să arate o autoevaluare? Trebuie să te uiţi cu atenţie la valorile tale, la lucrurile care te interesează, să iţi examinezi personalitatea şi abilităţile. Aşa că nu mai sta pe gânduri. Ia ceva de scris şi un caiet şi să începem să lucrăm împreună!
Inventarul valorilor
Acest instrument te va ajuta să distingi, dintre valorile care te animă, care sunt cele mai importante pentru tine. Ne interesează să adunăm valori care joacă un rol important pentru tine şi fără de care nu poţi obţine satisfacţie în muncă. Aici ar trebui să se regăsească valori ca: siguranţă, prestigiu, autonomie, relaţiile interpersonale, ajutorul acordat celor din jur, flexibilitate etc.
Lucrurile care te interesează
La această secţiune trebuie să răspunzi la întrebările „ce îmi place?” şi „ce nu îmi place?” Aici trebuie să evaluezi nu numai ce fel de muncă îţi place să faci, ci şi ce activităţi îţi plac în timpul liber. Dacă ai posibilitatea să faci un test profesional, vei fi surprins să găseşti întrebări de genul „îţi place să alergi?” sau „îţi place să faci exerciţii de matematică?” Trebuie să ştii că în realizarea acestor teste s-a pornit de la premisa că oamenilor care au aceleaşi preferinţe privind activităţile, este probabil să li se potrivească şi acelaşi tip de job.
Personalitatea
Inventarul personalităţii va analiza ce te motivează, ce atitudini te ghidează, ce nevoi ai. Este capitolul la care ai nevoie de sinceritate maximă şi de curaj. Poate ţi se propune un job interesant, cu un salariu motivant, dar va trebui să stai la un birou şi să dai informaţii, să vorbeşti cu mult oameni. Iar tu preferi să îţi petreci timpul singur, lucrând lucuri minuţioase, facând calcule etc… Este o provocare să te cunoşti şi un curaj să nu accepţi decât o carieră care ţi se potriveşte cu adevărat.
Abilităţile
Ultimul pas este să întocmeşti o listă cu toate lucrurile pe care ştii să le faci: programe de operare pe care le cunoşti, limbi straine pe care le vorbeşti, alte talente pe care le ai şi pe care le-ai putea valorifica într-un job. Odată puse pe hârtie, priveşte-le cu atenţie şi vei şti foarte repede ce anume trebuie să îmbunătăţeşti sau ce trebuie să dezvolţi pentru a fi mai aproape de cariera-ta-de-vis.