Despre U-3523 se spunea că este submarinul la bordul căruia s-ar fi salvat Hitler, fugind din Germania și refugiindu-se în America de Sud, la sfârșitul celui de-al doilea război mondial.
U-3523, submarin de clasa XXI, era la vremea sa cel mai perfecționat din lume și ar fi putut transporta 58 de pasageri din Europa până în America de Sud.
Cercetătorii de la Muzeul Marinei de Război Jutland din Danemarca au găsit epava lui U-3523 pe fundul Mării Nordului. Poate că echipajul său voia într-adevăr să fugă pe continentul american, dar acum e sigur că nimeni de la bord nu a supraviețuit.
Nava a fost găsită cu botul înfipt în fundul marin, la câteva mile nautice de nordul Danemarcei. Nufragiul s-a produs probabil la 6 mai 1945, adică înainte cu două zile de capitularea Germaniei, dar la două zile după ce amiralul Dönitz, președintele Reich-ului și succesorul lui Hitler, ordonase tuturor submarinelor germane să se predea aliaților.
Scanerele folosite de cercetătorii de la muzeul din Thyboron au depistat U-3523 la 123 de metri adâncime, într-o poziție stranie: era poziționat oblic, cu prora înfiptă în fundul marin și cu pupa la 20 de metri mai sus.
Scufundat de un bombardier
Pilotul unui bombardier englez B24 anunțase că a atins submarinul U-3523 la 6 mai 1945, la 9 mile marine est de locul în care tocmai a fost descoperit. Dar faptul că nimeni nu i-a dat de urmă în toți acești ani n-a făcut decât să alimenteze zvonurile.
Mai mult, anul trecut, FBI a declasificat documente în care un informator anonim spune că l-a văzut pe Hitler și alte 50 de persoane debarcând de pe un submarin pe coastele argentiniene. Documentul n-a făcut decât să relanseze teoriile complotului în legătură cu moartea dictatorului.
Vârf al tehnologiei militare a epocii, clasa XXI, uriașă, ar fi putut să întoarcă poate soarta războiului dacă ar fi apărut mai devreme. Un motor de aproape 80 de metri lungime, mai rapid, capabil să rămână mai mult sub apă, să navigheze de la un continent la altul, să determine dacă a fost depistat de adversar, să se scufunde până la 280 de metri adâncime…
Nu mai puțin de 118 asemenea uriași au fost asamblați pe șantierele naziste. Dar problemele de finisare și dificultățile de a pregăti echipajele au făcut ca numai patru să fie gata să ia calea mărilor. Două au fost puse la apă, dar n-au tras nicio torpilă. 84 au fost distruse de aliați la sfârșitul războiului, iar submarinele rămase au fost împărțite între forțele aliate. Planurile primului submarin cu propulsie nucleară, USS Nautilus, au fost inspirate de acest model nazist.
În prezent, în lume nu mai există decât un singur submarin din clasa XXI, care se se poate vizita. Este la Bremenhaven, în Germania, și se numește Wilhelm Bauer (U-2540), fiind folosit până în anul 1982 pentru explorări oceanografice.