Compania BMC Truck & Bus, cu sediul în Ciorogârla, a încheiat o înțelegere cu o firmă care prestează servicii de transport public de persoane în Dubai (Emiratele Arabe Unite), pentru livrarea a 60-120 de autobuze Euro Bus Diamond, pe motorină, cu lungimea de 12 metri, spune acționarul majoritar al BMC, Sinan Kilic.
Potrivit acestuia, contractul va fi semnat în februarie-martie, însă înțelegerea dintre părți este „fermă“, având în vedere că autobuzul pentru probe a fost deja cumpărat de arabi. „Prețul este de 204.000 de euro pe unitate. Partenerii din Dubai ne-au transmis că sunt foarte mulțumiți de autobuz și că ar vrea circa 120 de bucăți până la sfârșitul lui 2020“, precizează Kilic. Este prima ieșire la export a fabricii din Ciorogârla, una de 24 milioane de euro, care produce singurul model de autobuz de la noi din țară. Acesta a mai fost vândut către primăriile Iași și Ploiești, dar și către unele firme de transport din provincie. La marea licitație de 100 milioane de euro din București, Euro Bus nu a putut participa pentru că cerințele din caietul de sarcini nu puteau fi îndeplinite. A câștigat Otokar Turcia, care a livrat deja primele 30 de unități din cele 400 comandate de Primăria Capitalei.
În altă ordine de idei, de curând, BMC a mai câștigat un contract pentru 25 de autobuze cu Jandarmeria Română. Este vorba de un contract care a fost câștigat în urma unei invitații de participare făcută acum două luni și care are un termen de livrare extrem de scurt. „Până pe 10 decembrie trebuie să le livrăm pe toate“, spune Kilic, adăugând că autobuzele vor fi folosite pentru transportul jandarmilor. Ca și în Dubai, modelul câștigător este Euro 6, pe motorină, cu lungimea de 12 metri.
Câte mașini se pot produce?
Fabrica BMC din Ciorogârla, lângă București, are o capacitate de 450 de unităţi pe an şi este rezultatul unei investiţii de circa 25 milioane de euro, -finalizată în 2014. Este unicul producător -român de autobuze.
Modelul de autobuz Diamond City Bus Euro 6 are motor Mercedes. Reprezentanţii companiei se laudă că autobuzul românesc este „un Mercedes mai bun decât un Mercedes“, având în vedere că e făcut din inox 100%, în timp ce toate celelalte componente de bază – motorul, cutia de viteze – sunt la fel ca la Mercedes. Este și mai ieftin, având în vedere că preţurile – în func-ţie de dotări, numărul de unităţi dorite, perioada de garanţie – variază între 150.000 şi 190.000 de euro, în timp ce preţul unui autobuz al concernului german porneşte de la 200.000 de euro. Ba chiar, la testele realizate de nemţi, City Bus ar fi obţinut un punctaj superior autobuzelor din gama similară -Mercedes.
„Ne-am gândit să facem un autobuz care să reziste mai mult, să consume mai puţin şi să nu fie foarte scump. Evident, pentru asta am sacrificat din profit, dar am -crescut calitatea într-atât de mult încât acum autobuzele sunt la nivelul marilor companii din Europa. Ba chiar peste multe dintre ele – în condiţiile în care durata de viaţă a autobuzelor noastre este dublă“, spunea recent Silvia -Colacea, director al BMC Truck & Bus.
România mai producea autobuze la Uzinele Roman Brașov, dar producția s-a închis acolo acum 3 ani. Brașovenii au scos un model Euro 5 acum 6 ani, dar a fost un eșec comercial. Nicio primărie din țară nu l-a vrut; au fost vândute doar câteva modele unor firme de transport internațional.