Televiziunile comerciale din România pun la bătaie sume mari de bani pentru a convinge rudele vedetelor decedate sau diferiţi invitaţi puşi pe scandal să participe la show-uri în public.
În lupta pentru audienţă, posturile de televiziune Antena 1, Pro TV şi Kanal D au ajuns să se bată în invitaţi care să asigure scandalul zilei. Cum emisiunile de acest gen sunt în acelaşi interval orar, subiectul zilei este cel mai adesea împărţit. Dacă soţul Mădălinei Manole este la „Happy Hour”, la Pro Tv, părinţii artistei îi răspund live la „Acces Direct” de la Antena 1. Pentru a se asigura că prind cel mai râvnit personaj al zilei, televiziunile recurg la contracte de exclusivitate, multe dintre ele pe bani. „Există cazuri când invitaţii cer onorariu pentru prestaţia lor. O astfel de practică se întâlneşte în toate televiziunile. Este un lucru normal să plăteşti prestaţia unor artişti, prezentarea unor exclusivităţi sau aflarea unui subiect”, declară pentru România Liberă Maria Popescu, PR Kanal D. În cazul în care apare un subiect cu potenţial de audienţă, acesta poate fi plătit. „Subiectul este cel mai important” şi dacă „prezintă interes pentru public” poate fi recompensat. Potrivit Mariei Popescu, la Kanal D au fost situaţii în care au fost pierduţi invitaţi în favoarea altor posturi tv: „Este o piaţă liberă şi totul se negociază. Nu ţine numai de sumă, ci şi de rapiditatea cu care se duc . Se întâmplă uneori să închei un contract de exclusivitate şi apoi invitatul să fie ofertat de altă televiziune, poate chiar cu mai mulţi bani”.
Nikita se laudă cu 500 de euro pentru 20 de minute de scandal
În iunie 2009, o abonată a emisiunilor de scandal, Nikita declara ziarului ieşean „7est”: „Eu cer cam 500 de euro pentru 10-20 de minute de prezenţă în emisiuni. Lumea se uita la mine la televizor cum fac scandal. Ei mă cheamă şi mă plătesc bine, pentru că aceasta este regula în showbiz-ul din Bucureşti”.
Simona Sensual, dată recent afară din emisiunea Acces Direct, de la Antena 1, de către prezentatoarea Simona Gherghe, după ce a ameninţat că va spune public cum se plătesc invitaţii şi cum se regizează scandalurile, nu a vrut să comenteze subiectul, invocând un „contract de confidenţialitate”.
Nici Antena 1 nu a răspuns solicitărilor României Libere, în schimb canalul Antena 2 susţine că politica postului este de a nu plăti nici un invitat: „Au existat solicitări din partea unor artişti de a fi remuneraţi pentru a participa la show-urile Antenei 2 şi am fost puşi în situaţia de a renunţa la a-i mai invita”. Cristina Severin, PR manager Antena 2, adaugă faptul că „au fost cazuri în care vedete au semnat exclusivitate cu alte posturi de televiziuni, pentru o sumă de bani”.
Cristian Brancu, realizator Agentul VIP, se arată contrariat de această modă: „Plătirea invitaţilor este un «sport» care va naşte monştri, pentru că oamenii, pentru bani, spun orice, chiar si ceea ce nu-i adevărat”.
Preţul pentru exclusivitate – 2.000 de euro
Potrivit surselor RL, preţul pentru un subiect în exclusivitate este de circa 2.000 euro, însă se poate ajunge şi la 10.000 euro în cazul unor vedete străine.
În lumea televiziunii se zvoneşte chiar că familia Mădălinei Manole ar avea un contract lunar în jurul sumei de 2.500 de euro pentru a vorbi despre tragedia fiicei lor. Avocatul familiei Manole, Bogdan Bărbuceanu susţine că sunt doar speculaţii şi că tatăl artistei nu primeşte bani de la Antena 1, în schimb „ţine aproape pentru că i-a ajutat cu alte lucruri.”
Soţul sopranei Roxana Briban, vedetă peste noapte
Cel mai recent exemplu despre cum poate fi exploatată o tragedie în cursa pentru rating este cazul sinuciderii sopranei Roxana Briban.
Soţul sopranei a recunoscut de curând că nu poate vorbi cu reporterii Kanal D pentru că e plătit de Antena 1 pentru un contract de exclusivitate. Reporterul Kanal D, Cristina Şişcanu povesteşte episodul pe blog: „L-am intrebat dacă poate intra cu noi în direct, a răspuns afirmativ, dar m-a atenţionat că e ultima lui apariţie live, întrucât după aceea va avea exclusivitate cu o anumită emisiune de la un alt post de televiziune”.
Cristina Şişcanu explică pentru RL: „În televiziunea modernă, este o practică, ca exclusivităţile să fie plătite. Este macabru însă că soţul sopranei Roxana Briban a negociat expunerea la televizor a morţii soţiei lui.”
Soprana Roxana Briban, „o Elodie muzicală”
„E simptomatic că presa română se încaieră pe un caz ca al defunctei soprane, necunoscută până la nefericitul eveniment. Biata de ea începe să devină o Elodie muzicală, total necunoscută în timpul vieţii şi celebră după moarte. Când de fapt avem un caz uman şi trist, care se putea aborda decent şi consistent. Lucruri de felul asta se petrec mai mult şi mai des în media comercială britanică, dar acolo e vorba despre Lady Di sau alte personalităţi cu un grad de magnitudine asemănător”, comentează analistul media Iulian Comănescu, care spune că aceste „contracte” nu sunt o noutate: „Practica are un precedent în Romania, azi uitat. Undeva prin 2001-2002, vedetele de primă mărime ale României, în frunte cu Andreea Esca, s-au apucat să ceară bani pentru poze de copertă şi de interior. Era vorba de 100-150 de dolari pe imagine. Presa le-a boicotat prompt, aşa că n-a ieşit mare lucru. Mai apoi, o altă zână refuza să vină la shootinguri fără make-up artistul propriu, iar acesta emitea după nişte facturi de 8-10 ori peste preţul pietei. Nu ştiu cum îşi împărţeau zâna şi make-up-ul banii”.
La rândul său, Camelia Cavadia, PR al postului Pro TV declară: „Uneori, pentru a ne proteja anumite subiecte suntem nevoiţi să încheiem contracte de exclusivitate, lucru care presupune păstrarea informaţiilor doar pentru televiziunile grupului, nu şi plătirea unor sume de bani”. „Din punct de vedere al interesului public, desigur că un contract de exclusivitate e o problemă. Dar astfel de înţelegeri apar mai ales pe zona tabloidă. Acolo, în definitiv, informaţia e o marfă şi poate fi tratată ca atare”, explică şi Iulian Comănescu.