3.2 C
București
duminică, 22 decembrie 2024
AcasăSpecialInterceptări. Baronul PSD Duicu tăia și spânzura în Mehedinți, bazându-se pe influențele...

Interceptări. Baronul PSD Duicu tăia și spânzura în Mehedinți, bazându-se pe influențele sale la Guvern, la Ministerul de Interne și la Ministerul Public

Baronul PSD de Mehedinți, președințele Consiliului Județean Adrian Duicu  a fost reținut de DNA pentru o adevărată colecție de infracțiuni de corupție. Relațiile cu care se lăuda erau la Guvernul României, la Ministerul Public, Ministerul de Interne și la Ministerul Justiției.

Probabil, Duicu se baza pe relațiile sale din PSD, care dețin funcții-cheie în stat, deoarece a cotizat suma cea mai mare la partid: 36.000 de lei pe anul 2013.

Alături de președintele PSD Mehedinți, au fost reținuți șeful IPJ Mehedinți, Ștefan Ponea, și președintele PSD Orșova, Constantin Popescu.

După reținere, Ponea a fost demis din funcția de șef IPJ Mehedinți și pus la dispoziția IGPR. Potrivit legii, și președintele Consiliului Județean Duicu trebuia  suspendat din această funcție.

Alături de cei trei reținuți pentru corupție, procurorii au început urmărirea penală împotriva altor 9 persoane, între care secretara CJ Mehedinți, Silvia Șocâte, secretarul Ladislau Mednyanszky, directorul Spitalului Județean Drobeta Turnu-Severin, Doina Borugă, precum și directorul televiziunii locale TELE 2, Adrian Bidilici.

Surse judiciare nu exclud extinderea cercetărilor și față de alte persoane.

"Barter": anularea stării de incompatibilitate a baronului Duicu în schimbul unor funcții de conducere în IGPR și DNA pentru șeful IPJ Mehedinți și soția acestuia

Cele mai importante infracțiuni săvârșite de baronul PSD Adrian Duicu , rezultate din interceptările SRI, din probe ridicate la percheziții, din alte probe, ar fi: promisiunile făcute șefului IPJ Mehedinți, Ștefan Ponea, potrivit cărora, prin relațiile pe care le are la Guvern și Ministerul de Interne, îl va ajuta să promoveze   ca director adjunct la Direcția Ordine Publică din Inspectoratul General al Poliției Române.

De asemenea, Duicu i-a promis șefului IPJ Mehedinți că , prin relațiile pe care le are  la Ministerul Public ( condus de procurorul general Tiberiu Nițu) și la Ministerul Justiției, îi va promova soția, procurorul Elisabeta Ponea ( fostă Drăguț), într-o funcție de conducere la DNA.

La un moment dat, Elisabeta Ponea chiar a fost propusă de ministrul Justiției, Robert Cazanciuc, pentru o funcție de șef în DNA, dar ministrul și-a retras propunerea.

Duicu i-a mai promis șefului IPJ Ponea vânzarea a două terenuri aflate în domeniul public din Orșova, "la prețuri convenabile", cu ajutorul președintelui municipal al PSD, Constantin Popescu, ce avea influență asupra a 11 consilieri locali.

 În schimb, șeful Poliției Mehedinți, Ștefan Ponea, prin sora sa, judecător, șefa secției Contencios  la Curtea de Apel Craiova, trebuia să obțină, prin instanța de judecată, anularea stării de incompatibilitate a baronului PSD , stabilită de ANI.

"Biblioteca" de  infracțiuni săvârșite de președintele PSD Mehedinți DUICU 

Potrivit probelor obținute de DNA, în afară de acțiunile infracționale săvârșite pentru șeful  IPJ Mehedinți, baronul PSD de Mehedinți Duicu are la activ multe alte nelegalități. Astfel, în colecția de infracțiuni ale lui Duicu procurorii anticorupție au mai înscris:

-obligarea primarilor din județ să-i plătească  urări ( 600 de lei urarea, totalul obținut a fost estimat la 60.000 de lei) la cele două televiziuni pe care le controla în Drobeta Turnu Severin ( Tele 2 și Karma TV). Se poate spune că infracțiunea are toate elementele constitutive, considerându-se infracțiune consumată;

-obligarea unor funcționari publici să facă verificări la o firmă, unde să găsească nereguli pentru a o închide. Firma respectivă a fost sancționată substanțial pentru nereguli inexistente, infracțiunea fiind consumată

-obligarea unor funcționari publici să treacă cu vederea neregulile de la alte două firme – infracțiune consumată

-oprirea unui control, prin șeful instituției publice CENTRALE, membru PSD, pentru protejarea unui funcționar public apropiat de Duicu; demers inracțional reușit

– presiuni asupra a 11 consilieri din orasul Orșova să aprobe concesionarea și apoi vânzarea unor terenuri din domeniul public ( interzis de lege!) la prețuri subevaluate ( prin președintele PSD Orșova, Constantin Popescu, reținut și el de DNA)- demers reușit;

-i-a obligat pe angajații unei televiziuni locale, pe care o controla,  să ofere bani unei asistente medicale de la Spitalul Județean, s-o filmeze când primește mita pentru ca ulterior să o distrugă. Asistenta NU a primit mita, însă demersul infracțional este complet; 

-a dat unor societăți comerciale  informații confidențiale pentru a câștiga licitații la Spitalul Județean din Drobeta Turnu-Severin ( contracte în valoare de 2,7 milioane de euro, respectiv 1,4 milioane de euro), demers complet.

Curtea de Apel București va decide joi dacă Adrian Duicu, Ștefan Ponea și Constantin Popescu vor fi arestați preventiv.

În acest dosar, DNA a început urmărirea penală împotriva mai multor funcționari publici și oameni de afaceri. Aceștia sunt cercetați în stare de libertate. Între ei se află secretara CJ Mehedinți, Silvia Șocâte, secretarul Ladislau Mednyanszky, directorul Spitalului Județean Drobeta Turnu-Severin, Doina Borugă, precum și directorul televiziunii locale TELE 2, Adrian Bidilici.

De asemenea, este posibil ca procurorii anticorupție să lărgească aria de cercetări preliminarii cu privire la faptele unor persoane din alte instituții ale statului cu care baronul PSD Duicu a avut relații.

________________________________________

Redăm integral comunicatul DNA:

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combaterea infracțiunilor de corupție efectuează urmărirea penală față de următoarele persoane: 
DUICU IOAN-ADRIAN, președintele Consiliului județean Mehedinți, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de: 
– trafic de influență; 
– cumpărare de influență; 
– instigare la dare de mită; 
– permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații nedestinate publicității, în scopul obținerii de foloase necuvenite; 
– instigare la abuz în serviciu; 
– două infracțiuni de folosirea influenței și autorității, de către o persoană care deține o funcție de conducere într-un partid politic, în scopul obținerii pentru altul de foloase necuvenite;

PONEA CONSTANTIN ȘTEFAN, inspector șef al Inspectoratului de Poliție al Județului Mehedinți, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de: 
– trafic de influență; 
– cumpărare de influență; 

POPESCU CONSTANTIN, om de afaceri și președintele organizației municipale Orșova a Partidului Social Democrat, în sarcina căruia s-a reținut infracțiunea de: 
– folosirea influenței și autorității, de către o persoană care deține o funcție de conducere într-un partid politic, în scopul obținerii pentru altul de foloase necuvenite.

Din ordonanța de efectuare a urmăririi penale întocmite de procurori a reieșit că există date și probe din care rezultă indicii rezonabile potrivit cărora:
1. În perioada martie-iunie 2013, inculpatul Duicu Ioan-Adrian, președintele Consiliului județean Mehedinți, a afirmat față de inculpatul Ponea Constantin Ștefan, inspector șef al Inspectoratului de Poliție al Județului Mehedinți, faptul că are influență asupra mai multor funcționari publici (membri ai Guvernului, funcționari publici din conducerea Ministerului Afacerilor Interne, șeful Inspectoratului General al Poliției Române, pe de o parte, și consilierii locali din cadrul Consiliului local al municipiului Orșova, pe de altă parte).
Totodată, Duicu Ioan-Adrian i-a promis lui Ponea Constantin Ștefan că își va folosi această influență, pentru a-i determina pe funcționarii publici să facă acte care intră în atribuțiilor lor de serviciu, și anume:
– în cazul celor dintâi (membri ai Guvernului, funcționari publici din conducerea Ministerului Afacerilor Interne, șeful Inspectoratului General al Poliției Române) să îl mențină temporar Ponea Constantin Ștefan în funcția de inspector șef al Inspectoratului de Poliție al Județului Mehedinți, iar la o dată ulterioară să îl numească într-o funcție de conducere în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, respectiv director adjunct al Direcției de Ordine Publică, precum și să numească o persoană din familia acestuia într-o funcție de conducere în cadrul Ministerului Public;
– în ceea ce îi privește pe membrii Consiliului local al municipiului Orșova, influența urma a fi exercitată pentru a-i determina să aprobe scoaterea din domeniul public și concesionarea, către o altă persoană din familia lui Ponea Constantin Ștefan, la un preț „convenabil”, a două suprafețe de teren (în suprafață totală de aproximativ 200 de m2, terenuri situate în centrul municipiului Orșova și reprezentând acostamentul unei străzi). Obținerea acestor foloase în favoarea unui membru al familiei lui Ponea Constantin Ștefan a și fost realizată prin exercitarea influenței de către Duicu Ioan-Adrian asupra unui număr de 11 membri ai Consiliului local Orșova, prin intermediul și cu ajutorul lui Popescu Constantin, om de afaceri și președintele organizației municipale Orșova a unui partid politic. Ca urmare a exercitării influenței, consilierii locali au votat scoaterea din domeniul public și concesionarea celor două suprafețe de teren. Cele două suprafețe de teren erau înscrise în cartea funciară a localității Orșova ca aparținând domeniului public al Statului Român, prin urmare, ele nu puteau fi trecute în domeniul privat al localității Orșova (și apoi concesionate); în aceste împrejurări, folosul obținut prin dobândirea acestor două suprafețe de teren în condițiile arătate, este unul necuvenit, obținut prin nesocotirea prevederilor legale care reglementează regimul juridic al proprietății publice.

În schimbul exercitării influenței avute față de funcționarii publici amintiți, în sensurile și pentru scopurile mai sus descrise, Duicu Ioan-Adrian i-a pretins lui Ponea Constantin Ștefan să îl determine pe judecătorul care judeca o anumită cauză să pronunțe o hotărâre care să îi fie favorabilă, în sensul anulării raportului Agenției Naționale de Integritate care îl viza pe Duicu Ioan-Adrian. Folosindu-se de împrejurarea că o persoană din familie este chiar șefa Secției de contencios administrativ și fiscal a instanței care avea de soluționat cauza respectivă, Ponea Constantin Ștefan i-a promis lui Duicu Ioan-Adrian că îi va obține acest folos, în sensul că hotărârea care se va da în cauza amintită va fi una favorabilă acestuia din urmă.

2. La data de 16 ianuarie 2014 și în zilele următoare, inculpatul Duicu Ioan-Adrian i-a solicitat unei persoane (director al unui post de televiziune locală controlat în fapt de către Duicu Ioan-Adrian) să determine alte persoane să-i ofere unei asistente în cadrul Spitalului Județean de Urgență Mehedinți o sumă de bani, în schimbul eliberării unei adeverințe medicale și, totodată, să filmeze cu o cameră ascunsă momentul în care asistenta ar fi primit această sumă de bani.
Persoanele instigate au încercat să îi dea asistentei suma de bani în vederea eliberării unei adeverințe medicale, însă aceasta a refuzat să primească banii. 

3. În perioada mai–septembrie 2013, Duicu Ioan-Adrian, președintele Consiliului județean Mehedinți și alți doi funcționari publici au permis unor persoane neautorizate (reprezentanții unui furnizor de echipamente medicale și ai unei societății de leasing) accesul la informații care, la acel moment, nu erau destinate publicității. Informațiile reprezentau intenția reprezentanților Consiliului Județean Mehedinți și ai Spitalului Județean de Urgență Drobeta Turnu Severin de a demara o procedură de achiziție publică, precum și datele tehnice și financiare preconizate pentru această achiziție publică, iar accesul la ele a fost permis cu scopul de a obține, pentru cei doi agenți economici menționați, un folos necuvenit.
Folosul urmărit a constat în împiedicarea altor agenți economici să participe la licitația publică ce avea să fie organizată pentru achiziția publică menționată și, implicit, în încheierea, de către cei doi agenți economici „beneficiari ai informațiilor”, a contractelor de achiziție publică în condiții financiare avantajoase pentru aceștia și, corelativ, dezavantajoase tehnic și financiar pentru autoritatea publică contractantă (Spitalului Județean de Urgență Drobeta Turnu Severin, instituția publică beneficiară a bunurilor ce aveau să fie dobândite prin achiziție publică) și pentru Consiliul județean Mehedinți (autoritatea publică locală care urma să asigure finanțarea acestei achiziții publice).
„Oferta” stabilită pe baza informațiilor menționate prevedea livrarea echipamentelor medicale de către unul dintre agenții economici în schimbul sumei (stabilite unilateral de acest operator economic) de aproximativ 2.700.000 de euro și finanțarea acestei achiziții publice printr-un contract de leasing, calitatea de finanțator urmând să o aibă cel de-al doilea agent economic; tot în mod unilateral agenții economici „beneficiari”, au stabilit durata contractului de leasing (7 ani) și prețul ce avea să fie încasat de societatea de leasing pentru această finanțare (anume de aproximativ 1.400.000 de euro).
Pe baza acestei „oferte” transmise de cei doi operatori economici și răspunzând „cerințelor” acestora, reprezentanții Spitalului Județean de Urgență Drobeta Turnu Severin (autoritatea publică contractantă) au întocmit documentația de atribuire, care a fost transmisă Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice și apoi publicată în SEAP (sistemul electronic de achiziții publice).
Întrucât au realizat faptul că documentația de atribuire publicată fusese „greșită” (în sensul că nu permitea și achiziționarea de servicii financiare (anume încheierea contractului de leasing), documentația de atribuire modificată și publicată din nou în SEAP.
Date fiind condițiile tehnice și financiare stipulate în această documentație de atribuire (condiții stabilite în fapt de reprezentanții celor doi agenți economici și nu de Spitalul Județean, instituția publică beneficiară ori de Consiliul județean, autoritatea finanțatoare), singura ofertă a fost cea făcută de acești doi agenți economici, ofertă care a și fost declarată câștigătoare.

4. În perioada martie-iunie 2013, Duicu Ioan-Adrian i-a determinat pe doi funcționari publici din instituții din județul Mehedinți să își îndeplinească atribuțiile de control, în așa fel încât să înceteze activitatea unui anumit operator economic, indiferent de condițiile în care acesta își desfășura activitatea.
Acțiunea de instigare exercitată de către Duicu Ioan-Adrian a avut ca urmare controale efectuate de două instituții publice la operatorul economic menționat, soldate cu aplicarea de sancțiuni pecuniare semnificative, în condițiile în care operatorul economic menționat își desfășura activitatea într-un cadru legal.
La data de 4 aprilie 2013, Duicu Ioan-Adrian, folosindu-se de autoritatea și influența conferite de calitatea de președinte al Consiliului Județean Mehedinți și de președinte al Organizației Județene Mehedinți a unui partid politic, a obținut un folos necuvenit pentru unul din cei doi funcționari, folos constând în efectuarea, în mod superficial, a unui control intern al instituției în cadrul căreia lucra respectivul funcționar , în așa fel încât acesta să nu fie sancționat.
În acest sens, Duicu Ioan-Adrian i-a solicitat șefului instituției publice centrale (aflate în subordinea ministerului condus de un membru al partidului politic din care face parte și Duicu Ioan-Adrian) să înceteze controlul intern care-l viza pe protejatul său.

5. În luna ianuarie 2014, Duicu Ioan-Adrian a determinat două persoane din subordine să îi pună la dispoziție unui protejat al său subiectele pentru un concurs pentru ocuparea unei funcții de șef serviciu la Consiliul Județean Mehedinți.
Având subiectele de concurs, persoana în favoarea căreia a acționat Duicu Ioan-Adrian a câștigat concursul, în condițiile în care se înscriseseră și alte persoane. 

6. În cursul lunii decembrie 2013, înaintea sărbătorilor de iarnă, Duicu Ioan-Adrian și-a folosit autoritatea și influența conferite de funcția de președinte al Consiliului județean Mehedinți și de cea de președinte al Organizației județene Mehedinți a unui partid, în scopul de a obține foloase necuvenite pentru două societăți comerciale care operează, fiecare dintre ele, câte un post local de televiziune (societăți comerciale controlate în fapt de Duicu Ioan-Adrian). Folosul necuvenit obținut de cele două societăți comerciale a constat în sumele de bani (aproximativ 60.000 lei) obținute ca urmare a faptului că Duicu Ioan-Adrian a impus, prin intermediari, tuturor primarilor și tuturor funcționarilor publici cu funcții de conducere de pe raza județului Mehedinți, să plătească contravaloarea unor „urări” care aveau să fie difuzate (sub forma unor anunțuri scrise pe „burtiera” ecranului) la cele două posturi de televiziune. Concret, fiecare persoană căreia i s-a impus plata unor astfel de „urări” a trebuit să plătească suma de 600 lei.
La data de 3 aprilie 2014 s-a dispus reținerea, pentru 24 de ore, a celor trei inculpați urmând a fi prezentați cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile la Curtea de Apel București.
În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane. 

Cele mai citite

Programul marilor magazine de Crăciun și Revelion 2024

Ca în fiecare an, marile lanțuri de magazine din România adaptează programul, ținând cont de Sărbători De Crăciun, 25 decembrie, și în prima zi din...

Preşedintele Serbiei, Aleksandar Vucic, sfidează protestatarii indignați de prăbușirea acoperișului unei gări

Preşedintele sârb, Aleksandar Vucic, a declarat sâmbătă că nu va ceda în faţa protestelor care durează de mai bine de o lună în urma...

Ordonanța „Trenuleț” 2024 – măsuri dure pentru echilibrarea bugetului

Pensii înghețate până la aprobarea bugetului pe 2025, salariile bugetarilor blocate la nivelul din 2024, semnale clare de austeritate pentru anul viitor Proiectul Ordonanței „Trenuleț”...
Ultima oră
Pe aceeași temă