Iranul a construit un nou ecranoplan într-un complex industrial situat în apropierea localităţii Bostanu.
Conform unor imagini surprinse prin satelit, achiziţionate de DigitalGlobe şi realizate în octombrie 2014, Iranul a proiectat şi fabricat un nou ecranoplan, după patru ani de la lansarea precedentului model, numit Bavar-2, în 2010, conform Business Insider.
Ecranoplanul a fost fotografiat, în octombrie 2014, în apropierea şantierului în care a fost construit. Mai multe imagini arată acelaşi model la suprafaţa apei, ceea ce denotă faptul că Iranul testează intensiv noul vapor zburător.
Până în prezent, nici o sursă oficială nu a anunţat fabricarea de către Iran a noului model de ecranoplan, care este în mod semnificativ mai mare decât precedentul, are o lungime de 18 metri şi o anvergură a aripilor de 6,5 metri.
Totodată, spre deosebire de înaintaşul său, care era propulsat de un singur motor, noul model este pus în mişcare de două motoare, care se află de o parte şi de cealaltă a fuselajului.
Cel mai mare ecranoplan din lume a aparținut Moscovei
Modelul iranian de ecranoplan pălește, însă, în comparație cu giganticul MD-160, construit în timpul URSS.
Ecranoplanul rusesc din clasa Lun a fost considerat o minune a tehnologiei militare de la sfârşitul secolului trecut şi un simbol al forţei sovietice, menit să intimideze Occidentul.
Aeronava a fost proiectată de Rotislav Evghenievici Alexeev şi utilizată de către forţele navale sovietice şi ruseşti din 1987 până la sfârşitul anilor ’90, conform Business Insider.
Lun a fost unul dintre cele mai mari ecranoplane construite vreodată, având o lungime de aproape 74 de metri şi rivalizând cu Hughes H-4 Hercules.
A fost construit un singur exemplar
Uzinele ruseşti au construit un singur ecranoplan din clasa Lun, modelul MD-160, care a intrat în flota Mării Negre începând din 1987. Opt turboreactoare Kuznetsov NK-87 au fost montate în partea din faţă a avionului.
Carena ecranoplanului era uriaşă şi era proiectată în aşa fel, încât să-l ajute să se ridice din apă în momentul decolării.
Ecranoplanul era echipat cu rachete ghidate P-270 Moskit, cu şase lansatoare de rachete, montate, în perechi, pe suprafaţa dorsală a fuselajului, dar şi cu un sistem avansat de urmărire, care se afla montat în partea din faţă şi în coada colosului sovietic.
O altă versiune a ecranoplanului a fost proiectată pentru a servi ca spital mobil. Modelul Spasatel era construit în proporţie de 90%, când finanţarea a fost întreruptă, iar proiectul nu a fost finalizat niciodată.
Singurul model care a funcţionat vreodata se află părăsit în portul oraşului Kaspysk.
Citește și: FOTO. Monstrul RABLELOR. Cum arată TANCUL T-21099, construit dintr-un vechi automobil RUSESC Lada
Specificaţii tehnice ale modelului MD-160:
Echipaj: 15 persoane, dintre care şase ofiţeri
Capacitate: 137 tone
Lungime: 73,8 metri
Anvergura aripilor: 44 metri
Înălţime: 19,2 metri
Suprafaţa aripilor: 550 metri pătraţi
Greutate: 286 tone
Viteză maximă: 550 km/h
Viteză de croazieră: 450 km/h
Autonomie în zbor: 2.000 km
Aflaţi, din GALERIA FOTO de mai sus, ce imagini au fost surprinse, prin satelit, cu noul ecranoplan iranian, dar și cum arată ecranoplanul rusesc MD-160.