Costul pe care trebuie să îl acopere din buzunarul propriu pentru 100 de kilometri parcurşi este de peste 268 de lei, spune Vâlcu Marius Florin, taximetrist: „Or, dacă e 1,39 de lei pe kilometru noi mergem în faliment. Nu ne ajung banii să ne acoperim costurile: combustibili, impozit, asigurări. Plus cât dăm pentru dispecerat, că n-avem voie fără dispecer. Alţi 50-200 de lei,în funcţie de dispecerat”.
„Ca să nu mai zicem de rovignetă, de spălatul maşinii”, intervine nervos un alt şofer.
„Tariful este o mare problemă. Noi nu mai putem face faţă. Ne-a ruinat. Avem plăţi la bănci, am investit în maşini, nu ne descurcăm”, afirmă Viorel Radu, preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI).
„Preţul la benzină a crescut, da’ nimeni nu se gândeşte la asta. Noi practicăm acelaşi tarif, de 1,39 de lei, dar preţul combustibilului a urcat cu 40%. Tariful pe kilometru ar trebui să fie minimum 40 la sută din preţul unui litru de carburant. Or, noi dăm 1,10 euro pe litru de motorină şi tariful pe kilometru este de 30 de cenţi, cel mult”, afirmă Vâlcu Marius Florin.
Protest anulat
Circa 10 şoferi de taximetre erau adunaţi, joi dimineaţa, în parcarea Sălii Polivalente din Bucureşti.
Peste 3500 de taximetrişti independenţi din întreaga ţară erau aşteptaţi aici. Aceştia urmau să plece cu autoturismele într-un marş de protest până la Piaţa Victoriei.
„Marşul nostru nu a fost aprobat. Am chemat 4000 de taximetrişti independenţi din toată ţara. I-am anunţat să nu mai vină că nu avem aprobare. Am cerut pentru marş între Polivalentă şi Guvern, ei ne-au mutat pe Kiseleff şi în alveola de la muzeul Antipa. Noi nu am fost de acord, vrem să protestăm cu maşinile noastre”, spune Viorel Radu, preşedintele ADTI.
Nemulţumirile taximetriştilor independenţi
Taximetriştii independeţi au hotărât să protesteze pe 18 noiembrie ca urmare a deciziei Ministerului Sănătăţii de a obliga persoanele fizice autorizate (PFA) să plătească retroactiv contribuţiile pentru asigurări de sănătate (CAS) pentru ultimii cinci ani.
Reprezentanţii taximetriştilor îl acuză pe ministrul Cseke Atilla că a dus PFA în pragul disperării. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a trecut din 15 septembrie la executarea silită a celor care nu plătesc retroactiv CAS pe ultimii 5 ani, susţine preşedintele ADTI, Viorel Radu.
În plus, taximetriştii solicită Guvernului ca şoferii de taxi să fie încadraţi în acelaşi registru cu şoferii de RATB şi să beneficieze de aceleaşi drepturi, fiind expuşi aceloraşi riscuri şi aceluiaşi stres, potrivit lui Radu.
Totodată, taximetriştii vor să fie scutiţi de plata taxei de primă înmatriculare, ca măsură de stimulare, dar şi să nu mai fie obligaţi să plătească dispecerat şi să-şi poată fixa independet tarifele.