Institutul Cultural Român (ICR) a răspuns, marţi, acuzaţiilor care i se aduc privind selecţia, în urma unui concurs, a referenţilor şi directorilor adjuncţi ai filialelor din străinătate, precizând că aceasta a fost „echidistantă şi transparentă”, potrivit Mediafax.
Anunţarea, vineri, a numirii unora dintre referenţii şi directorii Institutelor Culturale Române din străinătate, cu 17 zile în avans faţă de data comunicată iniţial de ICR, a generat o serie de nemulţumiri şi de comentarii critice la adresa celor care au câştigat concursul, dar şi cu privire la modul în care s-a realizat selecţia candidaţilor.
Printre acestea, cele mai multe nemulţumiri au fost exprimate cu privire la schimbarea datei de susţinere a interviurilor, dar şi în ceea ce priveşte transparenţa organizării şi desfăşurării concursului. Astfel, mai multe persoane care susţin că au fost candidate la posturile scoase la concurs au publicat pe propriile conturi de pe site-ul de socializare Facebook informaţii potrivit cărora „nu a fost făcută publică componenţa comisiilor”, „nu au existat probele de concurs prevăzute în regulament (scrisă şi interviul)” şi, mai mult, „niciun candidat din cei 200 înscrişi nu a primit notificări cu privire la punctajul obţinut la proiect”.
În replică la aceste acuzaţii, conducerea ICR a precizat: „În pofida a ceea ce perorează unii, Comisia a respectat riguros regulamentul. Nu a fost prevăzută în niciun regulament proba interviu pentru toţi candidaţii. Interviul a fost prevăzut pentru cei care s-au calificat în faza finală şi care nu puteau fi departajaţi altfel”.
Totuşi, până la momentul difuzării acestei ştiri, componenţa comisiilor de concurs nu a fost făcută publică.
Mai mult, în documentul ICR se menţionează că „insinuările unora insultă inteligenţa celor care pot foarte bine să înţeleagă care este procedura mai obiectivă dintre un concurs de dosare cu o comisie numeroasă şi o numire directă, făcută de către un singur om. ICR a preferat, a practicat de această dată şi va practica şi de acum încolo concurs deschis”.
Potrivit ICR, aceasta este pentru prima dată când Institutul Cultural Român organizează un concurs pentru ocuparea unor posturi declarate vacante la filialele sale din străinătate. Până în prezent, aceste posturi erau ocupate de persoane numite de preşedintele ICR, se mai spune în comunicatul ICR.
Invocând încălcarea legii 356/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român, contestatarii susţin că acest concurs s-ar fi desfăşurat în condiţiile în care pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe – căruia ICR i-a fost subordonat din punct de vedere administrativ – este publicat anunţul că „Ministerul Afacerilor Externe nu organizează concursuri de admitere”.
Însă, începând cu iulie 2012, ca urmare a dispoziţiilor OUG 27/2012, Institutul Cultural Român a trecut din subordinea Preşedinţiei în subordinea Senatului, este organizat şi funcţionează ca autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar.
Referitor la necesitatea organizării acestui concurs, conducerea ICR a precizat: „Este pentru prima oară când la Institutul Cultural Român desemnările de directori adjuncţi se fac în urma unui concurs. Este prima oară, după multe decenii, când în aria de competenţe a politicii externe se organizează concurs. A fost organizat concurs tocmai pentru a da şanse cât mai multor tineri de a ocupa posturi în diplomaţia culturală şi pentru a selecta personal cât mai calificat”.
De asemenea, în acelaşi document, se arată că decizia de a nu se prelungi şi a nu se repeta mandate în funcţiile de director şi referent aparţine conducerii instituţiei. „Aceasta pentru a oferi cât mai multor intelectuali şi tineri din România oportunitatea de a-şi dezvolta o carieră şi o operă. ICR aplică riguros această decizie. Decizia a fost făcută publică la timp. De aceea, vehemenţa unor actuali referenţi şi directori adjuncţi nu are acoperire. Nimeni nu e veşnic în nicio funcţie”, mai spun reprezentanţii ICR.
Pe 4 ianuarie, ICR a anunţat, pe site-ul propriu, câştigătorii concursului organizat pentru ocuparea unor posturi din Institutele Culturale Române din străinătate.
Aceştia sunt: Dana Bizuleanu (Sighişoara) – director adjunct ICR Berlin -, Gelu Savonea (Bucureşti) – director adjunct ICR Lisabona -, Mihaela Cropsey (Washington D.C.) – director adjunct ICR New York.
La ICR Varşovia, concursul pentru postul de director adjunct se reia cu participanţi care cunosc limba poloneză. „Între timp, se prelungeşte cu un an mandatul doamnei director adjunct aflate în funcţie, Monica Voitovici”, se arată pe site-ul ICR.
În posturile de referenţi au fost numiţi Denisse Ionescu (Praga), Teodora Cojocaru (Praga), Radu Naghiu (Viena), Raluca Betea (Berlin), Daniela Duca (Berlin), Andrei Vasilica (Roma), Ispas Daniela Mihaela (Roma), Trifan Rareş Cristian (New York), Mirona Măgeanu (Bruxelles), Petre (Buligescu) Luiza-Maria (Stockholm), Gabriela Mocanu (Londra) şi Bogdan Nicolae Ionescu (Varşovia).
Unul dintre câştigătorii concursului, care a fost contestat, este Rareş Cristian Trifan, fostul director al Operei din Cluj-Napoca. Acesta a fost trimis în judecată, în octombrie 2011, pentru conflict de interese, după ce procurorii au stabilit că, în calitate de director general al Operei, a încheiat, pe 23 februarie 2009, un contract cu el însuşi, în calitate de regizor, având ca obiect regizarea unui spectacol. În urma încheierii respectivului contract, Trifan a obţinut 7.250 de euro. La momentul respectiv, Sergiu Bogdan, avocatul lui Rareş Trifan, a spus că directorul nu a încălcat nicio lege, iar contractul pentru care este cercetat a fost verificat de Ministerul Culturii (în subordinea căruia se află Opera din Cluj, n.r.), care a constatat că este în „perfectă legalitate”. În februarie 2012, Rareş Trifan a fost achitat de Curtea de Apel Cluj, sentinţa putând fi atacată în zece zile de la pronunţare.
Pe de altă parte, în ultimii ani, Rareş Trifan a fost de mai multe ori în conflict cu angajaţi ai Operei din Cluj, care au cerut conducerii Ministerului Culturii demiterea sa pentru „management defectuos”. Acuzaţiile au fost respinse de fiecare dată de Trifan.
Referitor la numirea sa ca referent la ICR New York, Ministerul Culturii a precizat pentru MEDIAFAX că aceasta nu intră în conflict cu funcţia de director al Operei din Cluj-Napoca, pentru că mandatul lui de director interimar al instituţiei s-a încheiat pe 20 decembrie 2012, postul fiind ocupat în prezent, prin concurs organizat în perioada 1 – 14 noiembrie 2012, de Marius Nicolae Budoiu.
Pe de altă parte, într-un comunicat remis sâmbătă agenţiei MEDIAFAX de ICR Bucureşti, se spune că, „în vederea ocupării unor posturi (director adjunct şi referent) din Institutele Culturale Române din străinătate, Institutul Cultural Român a organizat, în premieră, concursuri anunţate public”.
Potrivit comunicatului, s-au înscris 189 de candidaţi, pentru 5 posturi de director adjunct (30 de candidaţi) şi 12 posturi de referent (159 de candidaţi).
„Comisia, alcătuită conform legii, a analizat dosarele de concurs şi a stabilit, în conformitate cu regulamentul anunţat, candidaţii eligibili. În cazul în care candidaţii au fost la egalitate, va fi organizat interviu, conform regulamentului, în intervalul 7 – 11 ianuarie 2013”, se mai spune în comunicat.
Potrivit aceluiaşi comunicat, „au fost respectate toate prevederile regulamentului, candidaţii provenind din diferite localităţi ale ţării”, iar „criteriile de concurs au fost anuntaţe public în noiembrie 2012”.
„Institutul Cultural Român va continua practica scoaterii la concurs a posturilor. Candidaţii care nu au reuşit pot opta pentru înscrierea la concurs, în perioada următoare, în vederea ocupării posturilor ce vor fi vacantate”, se mai spune în comunicat.
ICR a anunţat organizarea concursului pentru ocuparea unor posturi la Institutele Culturale Române din străinătate în data de 23 noiembrie 2012. Rezultatele concursului au fost făcute publice pe 4 ianuarie 2013, cu 17 zile mai devreme decât termenul anunţat iniţial pentru publicarea rezultatelor. În anunţul, postat pe site-ul ICR pe 23 noiembrie, se spune: „Rezultatele vor fi anunţate pe site-ul Institutului Cultural Român (www.icr.ro.) în data de 21 ianuarie 2013”.