Ministerul Apărării Naționale va decide, până la sfârșitul acestei luni, ce agent economic urmează să realizeze modernizarea navelor “Regele Ferdinand” și “Regina Maria”.
“Procedura de atribuire a contractului de furnizare a produsului ,,Fregată multifuncţională, modernizare etapa a II-a” se află acum în Etapa a II-a – Evaluarea ofertelor depuse de candidaţii selectaţi”, ne-a comunicat Ministerul Apărării Naționale, ca răspuns la întrebările formulate de Rl.
În ultimele luni, MApN a analizat ofertele preliminare și a selectat patru candidați care s-au calificat în etapa a doua.
Conform comunicatului transmis de MApN, cei patru operatori selectați sunt:
1. Asocierea STM Savunma Teknolojileri Muhendislik – HAVELSAN Hava Teknolojileri Sanay ve Ticaret A.Ş. – ASELSAN Electronic Sanayi ve Ticaret A.Ş. / Turcia – S.C. Centrul pentru servicii de radiocomunicaţii S.R.L. (C.S.R.). / România;
2. Lockheed Martin Canada Inc. – Canada;
3. Finmeccanica S.p.A – Italia;
4. DCNS Rcs – Franţa.
Ordinea de mai sus este chiar cea anunțată de MApN.
Cei patru operatori economici selecţionaţi au avut permisiunea de a vizita navele și au fost invitaţi să participe cu oferte la etapa a doua a procedurii de atribuire. Termenul limită de depunere a ofertelor a fost data de 18 iulie 2016.
“În baza calendarului estimat al procedurii (…), transmiterea către ofertanţi a comunicărilor privind rezultatul procedurii se va face în maximum 40 de zile de la deschiderea ofertelor. De asemenea, conform prevederilor legale în vigoare, autoritatea contractantă va transmite spre publicare un anunţ de atribuire în cel mult 48 de zile după ce a finalizat procedura de atribuire”, ne-a precizat MApN.
Conform acestei proceduri, cei patru operatori care au depus oferte vor primi un răspuns oficial până la sfârșitul lunii august 2016, iar imediat după aceea MApN va publica anunțul de atribuire a lucrărilor.
Citește și: Începe modernizarea fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria. Când are loc licitația
Foarte interesant este faptul că programul de modernizare a celor două fregate nu este menționat în Buletinul Contractelor de Achiziții Publice, publicat de Departamentul pentru Armamente din MApN. Acest program de modernizare nu apare nici în cele două Buletine emise în anul 2015, nici în Buletinul 1 / 2016 (singurul publicat de către Departamentul pentru Armamente pe anul 2016, până în acest moment). Acest lucru sugerează că MApN nu va putea declanșa lucrările la cele două nave până la sfârșitul anului 2016.
Evident că, după ce sunt transmise răspunsurile la ofertele celor patru agenți economici, cei declarați necâștigători vor putea formula contestații, iar soluționarea lor va întârzia momentul declanșării lucrărilor.
Conform unor estimări neoficiale, durata lucrărilor va fi de circa trei ani și jumătate, iar valoarea totală a contractului de modernizare este de circa 838,7 milioane de lei, fără TVA.
Firma cu cele mai multe șanse să obțină contractul
Evident, procedura de alegere a unui singur agent economic, dintre cei patru care au fost deja selectați, este confidențială, iar rezultatul final va fi comunicat de MApN la sfârșitul lunii august. Totuși, se poate face o prognoză asupra agentului economic cel mai bine plasat în competiție, iar “cheia” acestei probleme ne-o oferă un paragraf din răspunsul pe care ni l-a transmis MApN:
“Modernizarea fregatelor se va realiza, în mod obligatoriu, în România, ca cerinţă de securitate a aprovizionării (…), fiind aprobată de CSAT prin Memorandum”.
Iar, dintre cei patru agenți economici care concurează pentru modernizarea fregatelor, cel indicat de MApN pe poziția 1 este și singurul care are, din start, o componentă românească.
Este vorba despre asocierea de firme “STM Savunma Teknolojileri Muhendislik – HAVELSAN Hava Teknolojileri Sanay ve Ticaret A.Ş. – ASELSAN Electronic Sanayi ve Ticaret A.Ş. / Turcia – S.C. Centrul pentru servicii de radiocomunicaţii S.R.L. (C.S.R.). / România”.
Protocolul de colaborare dintre cele trei firme din Turcia (STM, HAVELSAN și ASELSAN) și firma românească a fost semnat în aprilie 2016 la Constanța, special pentru a participa împreună la licitația pentru modernizarea fregatelor.
„Sperăm ca această cooperare să fie o reuşită şi să avem un cuvânt de spus în această procedură de concurenţă cu alte companii care vor veni pentru modernizarea fregatelor, foarte importantă pentru România. Este o licitaţie internaţională, foarte dificilă, şi sperăm să avem un parteneriat corespunzător şi să avem succes în această acţiune”, declara, la ceremonia din luna aprilie, directorul general al firmei românești CSR, Doru Bancu.
Potrivit acestuia, în cazul în care grupul de companii din care face parte va primi contractual de modernizare a fregatelor, pentru derularea acestuia ar putea fi cooptat și Șantierul Naval Constanța.
Despre firma turcească STM se știe că are o relație strânsă cu armata Turciei și chiar cu președintele Erdogan. În iunie 2016, liderul de la Ankara a asistat la ceremonia de lansare la apă a celei de-a treia corvete construită de STM, la Istanbul, pentru Forțele Navale ale Turciei.
O altă firmă care ar putea fi implicată în program este Raytheon (SUA), al cărei reprezentanți au fost și ei la Constanța în momentul semnării parteneriatului turco – român pentru modernizarea fregatelor.
În cadrul celei de-a doua faze de modernizare, care se va reliza în România, fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” vor fi dotate cu rachete antiaeriene, cu rachete antinavă și cu rachete de apărare contra rachetelor antinavă. De asemenea, vor fi instalați senzori radar și electronooptici, precum și un sonar tractat.
România a cumpărat fregatele din Marea Britanie, pe baza unui contract controversat
Fregatele Tip 22 care urmează a fi modernizate au fost construite în Anglia în anul 1986 și au fost cumpărate de România în anul 2003, contra sumei totale de 116 milioane de lire sterline. Contractul de achiziție a fost controversat la acel moment, întrucât cele două nave erau deja retrase din exploatare de Forțele Navale ale Marii Britanii, iar dacă nu erau cumpărate de România ar fi ajuns, probabil, la fier vechi.
Dar imediat după achiziție, fregatele au trecut printr-o primă etapă de modernizare, care s-a realizat în Anglia.
Industria de apărare a Turciei a trecut sub controlul Guvernului
Guvernul de la Ankara a preluat, marți, controlul asupra fabricilor și șantierelor navale care erau coordonate de Statul Major al armatei, a anunțat premierul turc, Binali Yildirim, citat de agențiile internaționale de presă.
Această decizie face parte din setul de măsuri de reorganizare a forțelor armate, după lovitura de stat eșuată de la jumătatea lunii iulie.
Exprimându-se în cadrul unei întâlniri la parlament cu membri ai partidului său, aflat la guvernare, AKP, premierul Yildirim a precizat că restructurarea forțelor armate ale Turciei nu va slăbi armata, ci o va concentra pe activități esențiale pentru securitatea națională.