Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spaţiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigaţia şi cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, a declarat luni, directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru, potrivit Mediafax.
Directorul general al Aeroclubului României a spus că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic.
Citeşte şi: Căutarea planorului și pilotului dispărut a fost EXTINSĂ
George Rotaru a explicat că planorul zbura într-o zonă de spatiu aerian clasa G, ceea ce însemna că pilotul era responsabil cu navigaţia şi tot ce înseamna zborul.
„El nu era în zona controlată. Sunt trei tipuri de clase de spaţiu: A, C şi G. Aşi C sunt monitorizate de turnuri de control, zona G este spaţiu aerian liber. (…) Din ceea ce ştiu eu, cei de la Ghimbav nu aveau obligaţia să menţină legătura cu el, dar trebuie să aşteptăm şi rezultatul cercetării”, a spus George Rotaru.
El a precizat că planorul avea la bord un aparat care emite un cod şi astfel poate fi văzut pe hartă de organele de trafic, însă, pe parcursul remorcajului, aparatul nu a fost pornit. Pe de altă parte, directorul general al Aeroclubului României a spus că nimeni nu poate să ştie dacă pilotul nu a pornit totuşi aparatul după momentul remorcării.
George Rotaru a mai spus că Aeroclubul României face o cercetare internă în acest caz.
„Am dispus constituirea unei comisii care verifică respectarea procedurilor interne şi naţionale. La finalizare vă asigurăm de transparenţă”, a spus reprezentantul Aeroclubului României.
El a mai adăugat că în cea de-a patra zi de căutări sunt implicate aeronave ale Ministerului Apărării Naţionale, ale Ministerului Afacerilor Interne, ale Aeroclubului României şi ale Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă.
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI), acţiunile de căutare a pilotului planorului dispărut în 6 august continuă, luni, atât în judeţele Braşov, Prahova, Buzău, Argeş, Dâmboviţa şi Sibiu, cât şi în Harghita, Covasna şi Bacău.
Peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari, pădurari şi voluntari ai serviciilor pentru situaţii de urgenţă participă la căutări, cu 218 vehicule, şenilate şi autospeciale de teren.
De asemenea, pilotul Mircea Crăciun este căutat cu 11 aeronave, dintre care şapte elicoptere ale Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Apărării Naţionale şi patru avioane ale Aeroclubului României.
Luni sunt ridicate şi două drone pentru căutările în zonele foarte greu accesibile, a precizat MAI.
În căutarea pilotului Mircea Crăciun sunt verificate şi înregistrări cu camere de supraveghere montate în munţi, pe pârtii, la telecabine, la cabane sau la orice unitate care are astfel de echipamente, a declarat luni, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat.
Potrivit lui Raed Arafat, la indicaţiile familiei pilotului, echipele de căutare au extins aria spre zonele împădurite din judeţele Harghita, Covasna şi Bacău, în ideea în care acestea nu ar fi putut fi văzute suficient de bine din aparatele de zbor. De asemenea, continuă verificarea terestră în judeţele Braşov, cu precădere în Munţii Baiului şi Poiana Braşov, cât şi judeţele Prahova, Dâmboviţa şi Argeş.
„La sfârşitul zilei, după ce vor fi încheiate căutările pe care ni le-am propus pentru luni, vom face o analiză a tot ceea ce am identificat până în prezent, pentru a vedea care este abordarea pentru zilele următoare”, a spus Raed Arafat, precizând că întreaga operaţiune este monitorizată continuu de vicepremierul Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne.
Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul în 6 august, după ce şi-a luat zborul din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanţă din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.
Planorul cu care a zburat îl închiriase de la o firmă din străinătate şi îl testa pentru prima dată după asamblare, iar Aeroclubul Braşov l-a ajutat să se înalţe pentru a-şi lua zborul din Masivul Postăvarul.
Comandantul Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, spunea că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenţionează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, potrivit unui comunicat al ROMATSA.
Procurorii Parchetului Curții de Apel Braşov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unităţi fiind deschis din 6 august un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclublului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.
ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi 6 august, la ora 13.06, în timp ce traversa stațiunea Predeal.
De asemenea, sursa citată menționa că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.
„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Brașov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Brașov joi, la ora 21.39”, se mai arăta în comunicatul citat.
Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autorităţile au fost anunţate după nouă ore că nu a revenit la bază.