Românii pot direcţiona 2% din impozitul pe venit pe care îl plătesc anual statului către orice organizaţie neguvernamentală (ONG) sau fundaţie doresc. Totuşi, anul aceste, potrivit prognozelor, preferinţele se îndreaptă majoritar către Biserică, în proporţie de 29%, apoi către SMURD (10%), „Salvaţi Copiii” (9%) şi Crucea Roşie (6%), conform unui studiu realizat de GfK.
Anul trecut clasamentul a fost similar. Puţini sunt însă cei care ştiu de existenţa acestui mecanism, iar şi mai puţini îl pun în aplicare: doar 60% din contribuabili au auzit de redirecţionarea a 2% din impozitul pe venit, iar dintre aceştia, doar 56% au făcut efortul de a completa formularul de donaţie. Conform Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), doar 17% din contribuabili au donat 2% din impozit în 2009. Adică 1,3 milioane de români au donat suma de aproximativ 28 milioane euro din impozitul datorat statului pe baza venturilor obţinute în 2008, conform datelor ANAF.
Finanţată puternic de la bugetul de stat, Biserica Ortodoxă Română conduce detaşat în topul preferinţelor românilor care donează cele două procente, alături de alte culte, dar şi de fundaţii religioase. Patriarhia Română susţine că nu a centralizat sumele de bani strânse în acest mod de-a lungul anilor, pentru că donaţiile se fac fiecăreia dintre cele aproximativ 15.000 de parohii din toată ţara. „Credincioşii care au donat la parohii chiar văd ce se face cu banii lor: sunt ajutaţi săracii, tinerii dotaţi şi fără posibilităţi materiale. Au sentimentul că participă şi ei la această operă socială”, îşi explică părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, preferinţa plătitorilor de taxe. Anul trecut, suma primită de Biserica Ortodoxă din impozitele datorate pe anul 2008 s-a cifrat la aproximativ 6 milioane de euro, potrivit informaţiilor furnizate de autorităţile fiscale.
Sociologul Mircea Kivu crede că Biserica atrage cele mai multe donaţii din mediul rural. „Puterea de influenţă a Bisericii este foarte directă, spre deosebire de alte organizaţii. Restul beneficiarilor din top sunt organizaţiile cu vizibilitatea cea mai mare şi care uneori folosesc şi campanii publicitare puternice.” Kivu crede că, dincolo de ignoranţă, oamenii nu donează 2% unor fundaţii din alte domenii pentru că, pur şi simplu, nu le cunosc. SMURD a strâns anul trecut aproximativ 600.000 euro prin acest mecanism, susţine Raed Arafat, fondatorul SMURD (Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare). Deşi este finanţat în mare parte de la bugetul de stat, SMURD foloseşte banii din donaţii la proiecte speciale, precum echipamente de simulare pentru instrucţia personalului medical sau instrucţia piloţilor pentru avionul şi elicopterele de intervenţie. „În ultimii ani, vorbim despre o sută, două sute de mii de intervenţii de urgenţă, vorbim despre reducerea timpului de intervenţie. Populaţia vine în sprijinul acestui serviciu care vine în ajutorul ei”, ne-a explicat Arafat preferinţa pentru SMURD.
Mediul şi animalele nu impresionează
Fundaţia „Salvaţi Copiii” a strâns anul trecut 135.000 euro din donaţia a 2% din impozit. Mihaela Vasilache, directoarea pentru atragere de fonduri, ne-a spus că sumele se dublează de la an la an: „Pentru multe persoane contează acest domeniu, pentru că au copii şi preferă să-i ajute pe cei defavorizaţi. Mai e vorba şi despre încrederea pe care am generat-o populaţiei că fondurile noastre chiar se duc spre copii”.
Un studiu citat de Fundaţia „Salvaţi Copiii” arată că domeniile care beneficiază de cele mai puţine donaţii din impozitul pe venit sunt protecţia mediului (1,5%) şi drepturile omului (1,2%). Nici drepturile animalelor nu-i preocupă pe donatorii de 2%. „Vier Pfoten”, fundaţie care se ocupă cu protecţia animalelor, nu se bucură de acelaşi tratament din partea donatorilor. „Nouă ne vin cele două procente de la prieteni şi rude. Nu e de condamnat, aşa e în toate ţările. Pe om îl interesează să primească ajutor cât mai rapid sau să ajute copiii. Animalele pică pe locurile din urmă”, este resemnată Ruxandra Stoica, purtătoarea de cuvânt a fundaţiei.
Cum se direcţionează 2%
Angajaţii care doresc să susţină ONG-urile trebuie să obţină fişa fiscală, formularul 210, de la angajator şi să îi facă o copie. Apoi trebuie să obţină formularul 230, în cazul în care au avut venituri doar din salarii, şi/sau formularul 200, dacă au avut venituri din drepturi de autor. Acestea se pot procura fie de la administraţia financiară, fie de la organizaţiile neguvernamentale, fie descărcându-le direct de pe site-ul www.doilasuta.ro, unde se găsesc la capitolul resurse. După ce formularul 230 sau 200, după caz, a fost completat, acesta va fi depus la administraţia fiscală împreună cu o copie a fişei fiscale, direct sau prin scrisoare recomandată.