„În urma investigaţiei declanşate la sfârşitul anului 2017, Consiliul Concurenţei a constatat că Dante International SA, în calitate de deţinător şi administrator al platformei online eMAG Marketplace (www.emag.ro) a abuzat de poziţia sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 -iunie 2019, în special, prin poziţionarea şi afişarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă şi cu care se afla în concurenţă directă. În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliaţi eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii.”, a constatat Consiliul Concurenței.
Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii, stabilită la 32,28 milioane lei, aproximativ 6,7 milioane euro. Consiliul Concurențti a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizaţi de platformă, Dante având obligaţia să informeze complet şi corect comercianţii parteneri asupra modului de funcţionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziţionare a produselor pe platformă şi să limiteze intervenţiile manuale în funcţionarea algoritmilor relevanţi, potrivit News.ro.
„Compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaţionale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate şi stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu. Totodată, Dante trebuie să-şi îmbunătăţească politica de soluţionare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relaţiei cu participanţii la platformă.”
eMAG: Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă
”eMAG a colaborat cu autoritatea de concurenţă pe tot parcursul investigaţiei şi a pus la dispoziţie, în mod transparent, dincolo de obligaţia legală de a coopera, toate datele şi informaţiile privind modul de funcţionare a platformei Marketplace pentru o înţelegere completă a acestui nou model de comerţ electronic. Platforma eMAG a funcţionat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să îşi vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsura ce platforma a evoluat”, arată eMAG, potrivit aceleiași surse.
Compania recunoaște că a ajuns la o înțelegere comună cu Consiliul Concurenței privind faptele investigate pentru perioada 2013 – iunie 2019 și precizează că după plata amenzii și-a asumat voluntar o serie de măsuri prin care regulile și algoritmii vor fi mai transparenți.
„Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă: am învăţat cum să oferim un serviciu foarte bun în acelaşi timp şi clienţilor, şi partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli şi algoritmi îmbunătăţiţi permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienţii beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp şi bani, iar partenerii beneficiază de oportunităţi majore de dezvoltare, în România şi în ţările din jur.”, a precizat Iulian Stanciu, CEO eMAG.