2.8 C
București
joi, 14 noiembrie 2024
AcasăȘtirile zileiServiciul 112 poate fi apelat și fără telefon. Mașinile noi trebuie să...

Serviciul 112 poate fi apelat și fără telefon. Mașinile noi trebuie să aibă un sistem eCall

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și firma Dacia România au realizat, ieri, la București, o demonstrație privind modul de funcționare a sistemului de comunicații eCall. Reglementările Uniunii Europene impun ca această tehnologie să fie instalată pe toate modelele de mașini proiectate și fabricate după luna aprilie 2018, deci, teoretic, toate mașinile noi care se vând acum în România ar trebui să aibă la bord un asemenea sistem.

Purtătorul de cuvânt al STS, Cătălin Chirca, ne-a explicat că fiecare mașină are încorporat un modul de comunicații conectat la instalația electronică a vehiculului și la dispozitivele airbag. Modulul include o cartelă SIM prin care sistemul eCall apelează automat numărul 112 în cazul producerii unui accident rutier. Prin acest apel se transmit la dispeceratul 112 coordonatele GPS la locul accidentului și direcția de deplasare în momentul acestuia, seria VIN și tipul vehiculului, precum și tipul combustibilului utilizat.

Sistemul eCall transmite date către 112 fie automat (dacă detectează că s-a produs un accident), fie dacă este acționat manual de una dintre persoanele care se află în mașină și care se simt în pericol. Sistemul nu monitorizează permanent deplasarea mașinii sau a șoferului, a precizat purtătorul de cuvânt al STS, Cătălin Chirca.

“Sistemul activează transmiterea datelor doar în momentul producerii unui accident sau dacă ocupanții vehiculului îl acționează manual, astfel că mașina nu este monitorizată în timp real”

Cătălin Chirca,

Purtător de cuvânt al STS

Datele centralizate de Comisia Europeană arată că numărul de evenimente rutiere în statele UE este în scădere, dar România are încă un procent ridicat de accidente grave. Comisarul european Adina Vălean consideră că țările UE au capacitatea să-și crească siguranța rutieră pentru a obține un nivel de zero accidente mortale. 

“Acesta este obiectivul nostru. Ne-am propus să reducem cu 50 la sută numărul de decese și numărul de vătămări grave până în 2030 și știm că obiectivul nostru poate fi atins”

Adina Vălean,

Comisar european pentru Transporturi

UE înregistrează o scădere substanțială a accidentelor rutiere mortale iar obiectivul anunțat este să nu mai existe nici decese, nici vătămări grave pe drumurile europene până în anul 2050.

Fie automat – în cazul activării senzorilor de impact, fie la o comandă manuală – la inițiativa șoferului sau a unui pasager, vehiculul echipat cu un sistem eCall generează un apel de urgență către serviciul 112. Prin acest apel se transmit rapid date esențiale pentru echipajele de intervenție. În sistemul informatic al 112, operatorii și dispecerii pot vedea poziția geografică a mașinii, seria VIN, tipul vehiculului, tipul combustibilului utilizat, direcția de deplasare și modul de declanșare a sistemului – automat sau manual. Ulterior, după transmiterea datelor, se stabilește o legătură de voce între ocupanții autovehiculului și Serviciul de urgență 112. Sistemul automat alertează dispeceratul 112 inclusiv în situația cea mai nefavorabilă, cea în care toți ocupanții mașinii ar fi deja morți.

 

Pentru a exclude ipoteza că sistemul eCall ar putea “spiona” șoferii, STS a precizat că eCall activează transmiterea datelor fie în momentul producerii unui accident, fie dacă ocupanții vehiculului îl acționează manual – deci mașina nu este monitorizată în timp real. În situația declanșării manuale, pasagerii nu pot întrerupe procesul de apelare și, pentru a nu genera alertarea falsă a agențiilor de urgență, este necesar ca aceștia să comunice cu operatorul 112.

Tehnologia eCall nu aduce costuri suplimentare pentru pasageri sau pentru proprietarii de mașini și nici nu necesită configurații suplimentare față de cele realizate în timpul procesului de fabricare a mașinii.

Potrivit statisticilor STS, în perioada ianuarie 2020 – iunie 2021 s-au înregistrat 189.213 apeluri la 112 referitoare la evenimente rutiere, dintre care 4.286 au fost efectuate prin sistemul de comunicații eCall. Dintre acestea, în 850 de cazuri apelul s-a declanșat automat la impact, iar în 3.436 de situații apelul a fost inițiat de ocupanții vehiculului.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Marcel Ciolacu îi cere demisia lui Ioan Chirteș, președintele Comisiei pentru controlul SRI

Premierul Marcel Ciolacu îi cere miercuri demisia preşedintelui Comisiei pentru controlul SRI, Ioan Chirteş, după afirmaţiile sale privindu-l pe George Simion, el arătând că...

Marcel Ciolacu îi cere demisia lui Ioan Chirteș, președintele Comisiei pentru controlul SRI

Premierul Marcel Ciolacu îi cere miercuri demisia preşedintelui Comisiei pentru controlul SRI, Ioan Chirteş, după afirmaţiile sale privindu-l pe George Simion, el arătând că...

ISU Dâmbovița: Concentraţiile de gaz sunt monitorizate în localitatea Doiceşti, după o refulare de apă la forarea unui puţ

Concentraţiile de gaz sunt monitorizate în localitatea Doiceşti, după o refulare de apă la forarea unui puţ, informează, miercuri seara, Inspectoratul pentru Situaţii de...
Ultima oră
Pe aceeași temă