"Black Friday", ziua de cumpărături la preţuri reduse, a apărut în Statele Unite, în urmă cu aproximativ 50 de ani.
"Vinerea neagră" este fixată în prima zi de vineri de după Ziua Recunoştinţei, sărbătoare care se celebrează în cea de-a patra zi de joi din luna noiembrie.
Citeşte şi: BLACK FRIDAY 2013. Ce magazine s-au înscris în cursa reducerilor
Termenul a fost folosit pentru prima dată în secolul XIX şi se referea la criza financiară din 1869. Ulterior, expresia "Black Friday" a fost folosită în Philadelphia, în anii '60, de poliţiştii care se plângeau de agitaţia de pe străzi, de după Ziua Recunoştinţei.
Regăsim termenul şi într-un comunicat de presă din 1961, cu semnificaţie economică: "Pentru toţi comercianţii, cele mai aglomerate zile de cumpărături sunt, în mod normal, primele două zile după Ziua Recunoştinţei".
Totuşi, termenul "Black Friday" sinonim cu reducerile a început să fie folosit după 1975, când expresia a trecut graniţele statului Philadelphia.
Citeşte şi: FOTO: BLACK FRIDAY în SUA: îmbulzeală apocaliptică, şiruri lungi de corturi şi somn pe podele
Până în anii 2000, de Black Friday, magazinele îşi deschideau uşile la 06.00, însă, în ultimii ani, au început să dea startul cumpărăturilor chiar la miezul nopţii. Din acest motiv, unii jurnalişti au început să scrie şi despre "Gray Thursday" (Joia gri, n.red.).
În 2005, în SUA a apărut şi "Cyber Monday", încă o zi cu reduceri importante în marile magazine.
"Black Friday" a ajuns în România în 2010. Anul acesta, va avea loc în 29 noiembrie.