3.3 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăȘtirile zileiAutostrada Pitești-Sibiu va costa 4 miliarde de euro

Autostrada Pitești-Sibiu va costa 4 miliarde de euro

 

Un nou tronson al Autostrăzii A1, cel dintre Pitești și Sibiu, va avea lungimea de 122,11 kilometri și ar urma să fie construit de-a lungul a 88 de luni, adică în aproape 8 ani. Aceste date sunt menționate în textul HG 196/2019 care a apărut în această săptămână în Monitorul Oficial.

Amintim că, anul trecut, premierul Viorica Dăncilă estima că lucrările pe acest tronson ar fi urmat să înceapă în 2019 și ar fi putut dura patru ani, adică întregul traseu Sibiu–Pitești ar fi putut fi străbătut, pe Autostrada A1, în anul 2022.

Previziunile optimiste de anul trecut sunt însă contrazise de textul HG 196, publicată la data de 8 aprilie 2019 și semnată tot de premierul Viorica Dăncilă.

 

Timpul de execuție crește de la 4 la 8 ani

HG 196 se referă la „reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții Autostrada Sibiu–Pitești“. Acest tronson rutier se va întinde pe teritoriul județelor Sibiu, Vâlcea și Argeș, iar bene­ficiarul va fi Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Autostrada va urma tra­seul Pitești – Curtea de Argeș – Tigveni – Cornetu – Boița – Sibiu și va avea în total 140 de poduri, pasaje și viaducte. Cele mai multe amenajări de acest tip (52) vor fi pe tronsonul Cornetu–Tigveni.

Cel mai mult timp, adică exact 88 de luni, se va lucra la sectorul de autostradă cuprins între Boița (județul Sibiu) și Cornetu (județul Vâlcea). Din punctul de vedere al constructorului, cele mai dificile tronsoane vor fi Boița–Cornetu și Cornetu–Tigveni.

Momentul efectiv de declanșare a lucrărilor va fi, în cea mai optimistă variantă, în anul 2020 – explica, la începutul anului 2019, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

„Dacă vom semna contracte în acest an, iar pentru loturile 1 și 5 nu vor exista contestații, am putea intra în faza de proiectare și anul viitor în faza de execuție. Pe loturile 2, 3 și 4, dacă vom reuși să semnăm contracte în acest an și dacă nici aici nu vor exista contestații, în 2020 s-ar face proiectarea, iar în 2021 s-ar putea începe lucrul efectiv. Oricum, proiec­tarea trebuie făcută cu mare atenție, ca să nu ne trezim ulterior că avem probleme în faza de execuție. Pentru loturile 1, 4 și 5 documentația e în regulă, se va lucra pe baza studiului revizuit din 2008. Pentru loturile 2 și 3 se va lucra cu studiul și cu hărțile geologice“, preciza reprezentantul CNAIR.

 

 

Prețul a crescut cu peste 3 miliarde de lei

Valoarea totală a investiției va fi de 18.590.529 mii lei (18,5 miliarde lei, adică aproximativ 4 miliarde euro), inclusiv TVA, iar finanţarea ar urma să se asigure din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. Cheltuielile vor fi eșalonate de-a lungul a 8 ani, iar construcția propriu-zisă ar urma să înceapă, în cel mai favorabil caz, în anul 2020.

Din suma totală, în primul an vor fi alocate 919 milioane lei. Cea mai mare cheltuială este planificată în cel de-al treilea an: 3,99 miliarde lei.

Interesant este faptul că, acum un an, un document provenit de la Ministerul Transporturilor evalua costul total al autostrăzii Pitești–Sibiu la 15,06 miliarde lei (circa 3,25 miliarde euro). Cu alte cuvinte, în ultimele 12 luni nu s-a construit nimic, dar costul estimat al întregii lucrări a crescut cu peste 3 miliarde lei. Pe de altă parte, dacă 122,11 km de autostradă vor costa 4 miliarde euro, rezultă că un kilometru de autostradă ajunge la prețul colosal de 32,7 milioane euro.

De altfel, în martie 2018, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a respins documentația pentru licitarea tronsonului 4 din autostrada Sibiu–Pitești, între Tigveni și Curtea de Argeș (9,86 kilometri de autostradă), invocând, printre altele, costul imens per kilometru, evaluat la acel moment la 36 milioane euro. Dar în actuala HG 196/2019 același sector de drum, dintre Tigveni și Curtea de Argeș, costă 2.524.100 mii de lei. Astfel, prețul unui singur kilometru de autostradă, pe distanța dintre Tigveni și Curtea de Argeș, depășește 54 milioane euro! Prima variantă a indicatorilor ­tehnico-economici ai acestui tronson de autostradă fusese indicată într-un studiu de fezabilitate elaborat încă din anul 2008. Dar acel studiu a fost considerat insuficient, astfel că s-au oferit 29 milioane euro, fără TVA, doar pentru actualizarea acelui studiu de fezabilitate. În anul 2016, traseul prevăzut pentru viitoarea autostradă a fost refăcut. Acordul de mediu a fost eliberat la finele anului 2018, iar cea mai recentă variantă a indicatorilor tehnico-economici este cea din aprilie 2019. ­Potrivit acestora, viteza de circulație pe magistrala rutieră Pitești–Sibiu de pe autostrada A1 va fi, în general, de 120 km/oră, cu excepția unui tronson de munte, unde se va circula cu 100 km/oră.

Porțiunea de autostradă Pitești–Sibiu va descongestiona traficul rutier prin județul Vâlcea, socotit cel mai „tranzitat“ județ al României, cu un total ce ajunge până la 100.000 de ­autovehicule pe zi. Tot pe raza județului Vâlcea se află una dintre cele mai periculoase șosele din România – cea din zona Dealul Negru, de pe DN 7.

Autostrăzile A1 (Nădlac–București) și A2 (București–Constanța) fac parte din Coridorul IV Paneuropean, Dresda–Istanbul. 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Rezultate fără precedent în istoria prezidențialelor din România

Independentul Călin Georgescu dă peste cap sondajele și campaniile tradiționale, surclasând toate partidele După numărarea a 95% din secțiile de votare, rezultatul este unul pe...

Politico: Uimitor la alegerile din România: un candidat neașteptat de extremă dreapta crește în votul prezidențial

Ultranaționalistul Călin Georgescu vine de nicăieri pentru a conduce în primul tur pe premierul de centru-stânga Marcel Ciolacu și liberala Elena Lasconi Ultranaționalistul român Călin...

Mircea Geoană se retrage din politică: Cred că trebuie să îţi pui ghetele în cui, într-un anumit moment

Geoană a subliniat că votul exprimat reflectă o "furie" împotriva sistemului actual de partide Candidatul independent la alegerile prezidențiale, Mircea Geoană, a reacționat duminică seară...
Ultima oră
Pe aceeași temă