6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăȘtirile zileiArmata cumpără camioane de un miliard de lei

Armata cumpără camioane de un miliard de lei

Contractul, semnat în ultima zi a anului 2019, este în valoare de peste un miliard de lei, fără TVA. Furnizorul vehiculelor este compania IVECO Defence Vehicle SPA din Italia.

“Primul contract subsecvent la acordul cadru privind achiziționarea a 2902 platforme de transport pe roți în diverse configurații, echipamente ce vor intra în înzestrarea Armatei României, a fost semnat marți, 31 decembrie 2019, de locțiitorul șefului Departamentului pentru armamente cu reprezentantul operatorului economic IVECO Defence Vehicle SPA din Italia, a anunțat, la data de 8 ianuarie, un comunicat de presă al MApN.

Este de menționat faptul că acest contract, destul de costisitor (echivalentul a peste 200 de milioane de euro), a fost semnat de locțiitorul șefului Departamentului de Armamente, colonelul Ion Cornel Pleșa, în condițiile în care postul de secretar de stat – șef al Departamentului pentru Armamente este vacant.

Un alt detaliu interesant este faptul că acest contract nu este menționat în lista programelor aflate pe agenda Departamentului pentru Armamente al MApN – nici printre cele în derulare, nici printre cele în pregătire, nici printre cele aflate în fază de cercetare – dezvoltare.

Anterior, MApN anunțase că, la data de 19 decembrie 2017, “prin procedura licitaţiei restrânse, au fost achiziţionate 173 de autocamioane de transport cu capacitate medie”, în configurație 6×6, tot de la firma italiană IVECO Defence Vehicles SPA. Valoarea contractului din decembrie 2017 a fost de 128 de milioane de euro.

Achiziția de vehicule de transport pe roți se face conform unei solicitări a MApN, aprobată de CSAT, care preciza că necesarul de platforme de transport de la nivelul Armatei Române este de 13.963 de asemenea vehicule, care urmează a se cumpăra “etapizat”.

Drept urmare, în iunie 2018, acest program de înzestrare a primit aprobarea prealabilă a celor două Comisii de Apărare din Parlamentul României – aprobare care este obligatorie în cazul contractelor de peste 100 de milioane de euro.

“Contractul subsecvent nr. 1, în valoare de 1.015.676.538,05 lei, fără TVA, se va derula pe o durată de 4 ani și prevede achiziția unui număr de 942 platforme, furnizorul având obligația ca produsele livrate în baza contractului subsecvent să fie realizate în facilități integrate în industria de profil din România, în conformitate cu Planul de realizare a capabilităților privind nivelul de implicare a industriei naționale în realizarea produselor și asigurarea suportului logistic integrat pe toată durata de viață a acestora”, precizează MApN, în comunicatul transmis miercuri.

Tot potrivit comunicatului MApN, “valoarea obligației de compensare asumată de furnizor (offset) este de cel puțin 80% din valoarea, fără T.V.A., a contractului. Capabilitățile privind nivelul de implicare a industriei naționale în realizarea produselor se vor realiza în baza acordului de compensare, ce se va încheia de către IVECO Defence Vehicle SPA Italia cu OCATS (Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială) în baza OuG nr. 189/2002”.

Ministerul român al Apărării anunțase, încă de la mijlocul anului 2018, lansarea unei licitații pentru cumpărarea a peste 3200 de platforme de transport pe roți, în diferite configurații: 4×4, 6×6, 8×8 și chiar 10×10.

La acel moment, potrivit anunțului postat pe site-ul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), MApN se pregătea să cumpere peste 3200 de platforme de transport pe roți (2.902 de autocamioane de diferite tipuri şi 363 de remorci), în valoare totală de circa 750 de milioane de euro (peste 3,4 miliarde de lei).

Pentru acest lot al licitaţiei se înscriseseră companiile Renault Trucks Defense SAS, Iveco Defence Vehicles SpA şi asocierea de firme MHS Truck&Bus SRL şi Rheinmetall Man Military Vehicles GmbH. Printre subcontractorii acestei asocieri se găseau firmele Roman Braşov, Schrader Mediaş și Automecanica Mediaş. La început, procedura de licitație a generat chiar o contestație în justiție, formulată de MHS și Rheinmetall, iar drept urmare, instanța a decis că licitația trebuie să fie reluată.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă