» Romanii nu au redus semnificativ consumul de bunuri de larg consum, in pofida crizei financiare.
Chiar daca recesiunea a afectat vizibil veniturile romanilor in primele sase luni ale anului, consumul casnic de bunuri de larg consum si-a continuat ritmul de crestere in primul semestru din acest an, insa nu la un nivel comparabil cu cel din anii precedenti. Ritmul de crestere a consumului casnic de bunuri de larg consum s-a temperat in primele sase luni cu cinci procente, ajungand la 17% in moneda nationala, fata de 22%, avansul inregistrat in perioada similara din 2008, arata ultimul studiu al companiei de cercetare a pietei GFK Romania. "Factorul care a contribuit cel mai mult la evolutia trendului de bunuri de larg consum a fost cresterea in valoare a cosului de cumparaturi, influentata atat de majorarea preturilor, cat si de un volum mai mare achizitionat", a declarat Andi Dumitrescu, director general GFK Romania.
Pe de alta parte, expansiunea comertului modern, aparitia si consolidarea retelelor marilor lanturi de magazine si, implicit, varietatea ofertei si promotiile au contribuit decisiv la cresterea consumului de bunuri de larg consum al populatiei.
Specialistii sustin ca apetitul romanilor pentru consum se mentine neschimbat pentru anumite categorii de bunuri de stricta necesitate, chiar si in conditii de criza economica, intrucat majoritatea populatiei apeleaza la asa-zisa "dezeconomisire", adica fie la economii, fie la diferite surse de finantare, astfel incat sa-si mentina neschimbat, pe cat posibil, standardul de viata. "In conditii de criza, oamenii incearca sa mentina nivelul consumului prin «dezeconomisire»; chiar daca veniturile au scazut, ei incearca sa acopere cheltuielile din economii sau din alte surse", ne-a declarat analistul economic Aurelian Dochia.
Cu toate acestea, criza economica a determinat o schimbare dramatica in structura consumului, in sensul ca a scazut accentuat consumul de produse cu componenta investitionala, precum bunurile de folosinta indelungata, in timp ce consumul de produse care acopera nevoile imediate se mentine aproape neschimbat, a explicat analistul economic. "Intotdeauna in perioada de criza oamenii economisesc mai putin sau isi reduc rezervele de economii pentru cheltuielile imediate si produsele de stricta necesitate. Tendinta va continua, pana la sfarsitul anului consumul de bunuri de larg consum va scadea cu 5-6%", spune Aurelian Dochia.
STATISTICI
» Ciocolata, cea mai dinamica categorie
Studiul GFK a evidentiat ca, dintre cele 90 de categorii de bunuri de larg consum analizate in cadrul studiului, ciocolata si produsele de ingrijire peresonala si de curatenie au inregistrat cea mai mare dinamica, cu un avans de 19% in valoare fata de perioada similara a anului trecut, devansand astfel categoria produselor alimentare si pe cea a bauturilor, care au inregistrat o crestere de 17% in lei. In ceea ce priveste cosul produselor alimentare, tabletele de ciocolata au consemnat un avans in volum de 20% in primul semestru al acestui an, comparativ cu semestrul I din 2008, ca urmare a cresterii frecventei de cumparare.