0.7 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăSpecialBechtel se lauda cu 23 km de asfalt in cinci ani

Bechtel se lauda cu 23 km de asfalt in cinci ani

» Constructorul american al Autostrazii Transilvania, compania Bechtel, a reusit sa asfalteze aproximativ jumatate din tronsonul de autostrada dintre Gilau si Turda. Desi lucrarea ar trebui sa fie gata la finalul anului, intarzierile continua sa se acumuleze.

Reprezentantii Bechtel inca mai spera ca vor termina tronsonul de autostrada care va fi, practic, o centura de ocolire a Clujului pana la finalul anului. Cu toate acestea, exista intarzieri. Reprezentantii Bechtel dau vina pe autoritatile romane, care nu si-au respectat angajamentul de a muta retelele de apa si curent electric ce se intersecteaza cu traseul autostrazii. In apropiere de comuna Sandulesti, de pilda, firele electrice de inalta tensiune sunt inca spanzurate de-a latul Autostrazii Transilvania, desi ele ar fi trebuit sa fie mutate inca din data de 30 aprilie. De asemenea, haldele cu otravuri provenite de la fostele Uzine Chimice Turda inca nu au fost mutate. Muncitorii inca lucreaza la transportul mormanelor de zeci de tone de reziduuri, pe locul carora ar urma sa fie amenajat nodul rutier de la Turda, care va lega Autostrada Transilvania de drumul national dintre Turda si Alba Iulia.

 

Tot la Turda, cel mai mare viaduct de pe traseul tronsonului in lucru al Autostrazii Transilvania a fost finalizat. El are o lungime de 960 metri si trece peste Valea Ariesului. Inaltimea viaductului este de 23 metri, echivalenta cu cea a unui bloc cu opt etaje. Pentru construirea viaductului au fost necesare 192 de grinzi de tip U, in greutate de 160 tone fiecare. "Finalizarea acestui viaduct este un punct de referinta pentru intregul proiect, intrucat ilustreaza nu doar complexitatea lucrarilor, dar si mobilizarea extraordinara pentru atingerea obiectivului stabilit impreuna cu beneficiarul pentru acest an", a spus directorul de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgarcitu. Cu toate acestea, la cinci ani de la inceperea efectiva a lucrarilor, nici cei 23 kilometri de autostrada nu sunt gata efectiv. Constructorul american a realizat, astfel, aproximativ cinci kilometri de autostrada pe an.

 

Managerul general al Bechtel Romania, Michael Mix, a participat la o excursie de documentare pe autostrada, organizata pentru jurnalisti. El a evitat sa raspunda la intrebarea daca Bechtel a mai lucrat vreodata un tronson atat de mic si pentru atat de multi bani intr-un timp atat de lung. "Fiecare proiect de acest fel este unic, asa ca nu le putem compara", a spus managerul Bechtel. Vizita pe autostrada a fost blocata in doua locuri, pentru ca drumul coloanei de vizitatori era inchis cu bucati de beton sau cu panglici de semnalizare.

In conditiile in care constructorul american a incasat pana acum peste un miliard de euro, rezulta ca fiecare kilometru de autostrada care este aproape gata a costat peste 40 de milioane de euro. Adica, suma care ar fi necesara pentru amenajarea unui aeroport de marime medie, cu o pista de aterizare si decolare de un kilometru si jumatate. O parte mare din vina pentru intarzierile si cresterea costurilor de la autostrada o poarta si angajatii statului roman, care nu au respectat nici termenele pentru expropriere, au platit sume considerabile pentru terenurile expropriate fara ca pe ele sa treaca, in cele din urma, autostrada, nu au respectat termenele pentru proiectare si nici cele prevazute pentru predarea amplasamentelor sau pentru mutarea utilitatilor.

» Odisee
Proiectul Autostrazii Transilvania a starnit multe controverse. Oficialii Uniunii Europene au criticat vehement Romania, in anul 2003, pentru ca a atribuit contractul companiei americane Bechtel, fara licitatie. Fostul sef al Delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, spunea ca Uniunea Europeana nu va finanta nici un proiect legat de aceasta autostrada, pentru ca nu au fost respectate regulile europene din domeniul cheltuirii banilor publici. In anul 2005 lucrarile au fost blocate pentru ca fostul ministru PD al Transporturilor Gheorghe Dobre a insistat sa renegocieze contractul dat pe sest de guvernul PSD. In urma renegocierii, a rezultat un contract mult mai prost pentru contribuabilii romani.

 

Ministrul PNL al Transporturilor, Ludovic Orban, a incercat sa rezilieze contractul, dar nu a reusit. De asemenea, si ministrul Radu Berceanu a amenintat, la preluarea mandatului, cu rezilierea contractului, amenintare nepusa in practica. Pe langa clauzele juridice "beton", Bechtel a beneficiat si de ocrotirea fostului vicepresedinte american Dick Chenney, care a fost membru al conducerii companiei Bechtel. Intre timp, cu toate amenintarile politicienilor care s-au perindat la sefia Ministerului Transporturilor, valoarea contractului s-a dublat fata de suma initiala de 2,8 miliarde euro, iar termenul de finalizare a fost mutat din 2012 intr-un ipotetic 2013.

Cele mai citite

Fermierii cer credite pe termen lung, băncile promit creșterea finanțării în agricultură

Fermierii din România reclamă dificultăți în accesarea capitalului și solicită împrumuturi pe termen lung, de 20 până la 40 de ani, pentru a putea...

Călin Georgescu: Noul Hate pentru clasa politică sau meteoritul electoral care a lovit România?

Călin Georgescu nu este doar o surpriză a alegerilor, ci și o anomalie electorală care zguduie percepțiile tradiționale despre ce vrea să fie un...

Referendumul din București: Peste 60% răspunsuri „Da” la toate cele trei întrebări

Rezultatele parțiale ale referendumului organizat duminică în Capitală arată o susținere majoritară pentru cele trei propuneri supuse votului. Conform datelor anunțate de Autoritatea Electorală Permanentă...
Ultima oră
Pe aceeași temă