In lumea industriei auto, Romania are un loc special: multi producatori de autoturisme straine reduc perioadele de garantie fata de alte tari, recomanda revizii tehnice la 10.000-15.000 de kilometri parcursi, fata de 30.000 de kilometri standard, sau ofera optiunea de a-ti dota masina cu "pachetul drumuri grele" (suspensii mai rigide, garda la sol mai ridicata pentru evitarea gropilor). Pentru ca, intr-adevar, majoritatea soselelor romanesti sunt niste drumuri grele, oricat au incercat guvernantii sa le peticeasca. In timp ce PD-L vrea cat mai multe autostrazi, fara sa uite de modernizarea drumurilor nationale, PNL echilibreaza costurile cu drumuri expres, mai ieftine. In brosura care tine loc de program de guvernare la PSD, soselele nu ocupa un loc important.
Ce argumente au insa partidele cand promit ca intr-un mandat de patru ani vor realiza, in domeniul infrastructurii rutiere, cat nu au facut in 18 ani? Radu Berceanu, fost ministru PD-L al Transporturilor, crede ca nu s-a facut nimic atat de mult timp pentru ca nici un guvern nu a venit la putere cu gandul prioritar sa se apuce de facut sosele. "Pana acum nu exista o presiune publica extrem de ridicata, atat din tara cat si din strainatate. Romania nu era in sistemul european, in care ni se cer extrem de insistent sosele", explica Berceanu lipsa de rezultate. Democrat-liberalul spune ca situatia s-a schimbat: "Sunt mult mai multi bani si posibilitati de finantare.
In plus, la noi exista acum aceasta vointa scrisa – PD-L va incepe fiecare proiectie bugetara cu banii pentru infrastructura rutiera". In programul de guvernare, PNL isi justifica lipsa de rezultate intr-ale soselelor si promite ca va rezolva urmatoarele probleme grave: "Lipsa constantei in asigurarea finantarii de catre Guvern; nerealizarea la timp a exproprierilor si eliberarii terenului necesar constructiei; managementul ineficient al proiectelor de catre stat; lipsa de pe piata a resurselor umane si materiale necesare". Din partea PSD, fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea sustine ca dezvoltarea soselelor a luat o pauza in perioada 2004-2008, dar ca PSD vrea sa revina in forta: "Eu ce sa le fac daca s-au jucat cu aceste lucruri timp de patru ani ?".
PNL: Varianta drumurilor expres
Liberalii recunosc in programul de guvernare ca sub mandatul lor au fost multe neajunsuri in domeniul infrastructurii rutiere. Printre solutiile pentru aceste minusuri se numara "transparenta decizionala si toleranta zero in contracte pentru lucrari de proasta calitate" si reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.
Noutatea liberalilor in domeniul soselelor o reprezinta drumurile expres, care vor fi construite pe trasee unde cei de la PD-L vor autostrazi. Printre cei 762 de kilometri de drum expres promisi se numara traseele Satu Mare-Baia Mare-Zalau, Oradea-Arad, Pitesti-Slatina-Craiova si Ploiesti-Focsani-Bacau-Pascani. Costurile pentru aceste drumuri expres se ridica la 6,89 miliarde de euro. Avantajul acestei variante este ca soselele sunt construite mai repede si cu bani mai putini fata de autostrazi. Liberalii nu neglijeaza drumurile nationale si au calculat ca vor moderniza peste 5.000 de kilometri de sosea, pe care vor sa cheltuiasca 4,4 miliarde de euro in 2009-2012.
PD-L: DN-uri de lunga durata
PD-L promite ca va reorganiza Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, impartind-o in doua. Astfel, nou-infiintata Companie de Drumuri Nationale se va ocupa exclusiv de reabilitarea si intretinerea DN-urilor. PD-L vrea sa dea soselele in administrare unor societati specializate, care sa le intretina si sa le repare pe perioade lungi. Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, ne-a explicat de ce partidul sau nu a optat, precum liberalii, pentru drumurile expres si s-a concentrat doar pe autostrazi si DN-uri: "La Bruxelles, am vorbit la Comisia Europeana si cineva mi-a spus: nu faceti prostia pe care am facut-o noi, cu drumurile expres. Ele nu sunt nici cal, nici magar, trec prin sate si orase. Nu le poti transforma mai tarziu in autostrazi. Mi s-a spus: faceti autostrazi cand aveti bani, pana atunci faceti drumuri nationale pe doua benzi". Berceanu crede ca starea proasta a soselelor este vina tuturor guvernarilor din ultimii 18 ani si sustine ca PD-L vine de data aceasta la guvernare cu soselele ca tinta prioritara: "Pana acum s-au urmarit lucruri facile din punct de vedere al rezultatelor, care sa poata fi realizate in timp cat mai scurt, ca sa se vada in patru ani de mandat."
PSD-PC: Sate cu sosele
Desi Miron Mitrea sustine sus si tare ca problema drumurilor nationale si a retelei de sosele este "foarte importanta", in programul de guvernare al PSD apare o singura referinta la acest domeniu: "Programul de reabilitare, asfaltare, intretinere si modernizare a retelei de drumuri comunale".
Nici restul nu va fi insa neglijat, ne-a asigurat Mitrea: "Cand am plecat noi de la guvernare, am lasat un ritm de constructie de 700-800 de kilometri pe an. Am modernizat in patru ani cam 3.200 de kilometri de sosele. Acest ritm poate fi refacut".
Programul de guvernare al PSD nu specifica sumele necesare pentru sosele si nici posibilitatile de finantare.
Totusi, Miron Mitrea isi aminteste ca pe vremea lui "reabilitarile s-au facut cu bani de la Banca Europeana de Investitii, de la BERD si de la japonezi. Se pot lua si credite comerciale. In contextul crizei de azi, nu pot spune insa care va fi capacitatea de creditare in ianuarie".