-1 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSportAutostrazi in ritm de basm: 250 kilometri pe an

Autostrazi in ritm de basm: 250 kilometri pe an

Romania, cu o suprafata de peste 237.000 de kilometri patrati, are in prezent numai circa 263 de kilometri de autostrada finalizati: A1 Bucuresti-Pitesti si A2 Bucuresti-Cernavoda.

Dintre acestia, circa 88 de kilometri s-au construit in nu mai putin de 17 ani, cu o viteza medie de aproximativ 5,1 kilometri pe an. In intervalul 2007-2008 s-au mai predat alti 80 de kilometri de autostrada (unele tronsoane de pe Autostrada Soarelui, centura orasului Pitesti si 5 kilometri ai Autostrazii Transilvania). In comparatie, una dintre tarile europene cu cel mai dezvoltat sistem rutier, Marea Britanie, are peste 3.000 de kilometri de autostrada si o suprafata teritoriala aproximativ egala cu cea a Romaniei. Promisiunile electorale ale celor trei mari partide, in ceea ce priveste autostrazile, acopera aproximativ aceleasi trasee. Sumele pe care PD-L si PNL se angajeaza sa le aloce pentru constructia soselelor, in mandatul 2009-2012, sunt egale: 18,5 miliarde euro. PSD nu a specificat suma destinata proiectelor de infrastructura.
Exista insa o diferenta majora intre rezultatele obtinute dupa cheltuirea acestor bani. PD-L vrea sa lase mostenire guvernarii 2012-2016 o cheltuiala de 5,5 miliarde de euro, dar si tronsoane de autostrada aflate in constructie, studii, proiecte, licitatii si exproprieri de terenuri care ar urma sa se transforme in 2.242 de kilometri de autostrada construiti. Astfel, costul total al autostrazilor PD-L se ridica la 24,01 miliarde de euro. Pe principiul mult si repede, PNL vrea sa fructifice cheltuirea banilor intr-un singur mandat. Liberalii vor sa cheltuiasca pe autostrazi doar 11,9 miliarde de euro. Cu restul de bani, 6,89 miliarde de euro, liberalii isi propun sa construiasca "drumuri expres". Acestea sunt amplasate pe aproximativ aceleasi trasee pe care PD-L vrea sa demareze constructia de autostrazi, pe care sa le finalizeze guvernarea 2012-2016.
Intre partide difera si sursele de finantare pentru aceste promisiuni. PD-L vrea sa aloce, in patru ani, 8,2 miliarde de euro de la bugetul de stat. In rest, se va imprumuta de la institutii financiare internationale, va accesa fonduri europene structurale (ISPA) sau de coeziune (FEDR) si va concesiona constructii de autostrada in valoare de 6,75 miliarde de euro. Pe langa aceste surse banesti, PNL isi propune sa concesioneze masiv proiectele de autostrazi, pentru a nu impovara bugetul de stat. "Un consortiu constructor-finantator-proiectant va fi responsabil de proiectarea-exproprierea-finantarea-executia-operarea-intretinerea (pentru 30 de ani) a unei autostrazi. Acest fapt va responsabiliza semnificativ constructorul, care nu isi va permite sa execute lucrari de o calitate indoielnica", isi explica liberalii metoda "inovativa". Din partea PSD, Miron Mitrea, fost ministru al Transporturilor, ne-a explicat ca nu are nici o ingrijorare in privinta finantarii promisiunilor electorale: "Sunt optimist, creditarea statelor puternice si solide financiar nu va fi afectata de criza economica. Va fi mai scump creditul, dar sunt convins ca va putea fi obtinut". Mitrea se bazeaza pe aceleasi surse de finantare externa ca si reprezentantii PD-L si PNL.

PSD: 1.000 km de autostrazi, in ceata
Pana la publicarea acestui articol, programul de guvernare al PSD a fost prezentat sub forma unei brosuri de aproape 50 de pagini, numita "Zece angajamente pentru Romania". Dintre acestea, doar cateva randuri sunt dedicate infrastructurii rutiere. Astfel, PSD promite ca va construi "aproximativ 1.000 km de autostrazi". La fel de aproximative sunt si tronsoanele acestor autostrazi si data la care vor fi date ele in folosinta.

"Proiectele pe care le-am lasat in executie au fost puse in adormire, dar pot fi aduse la viata destul de repede", este totusi increzator Miron Mitrea, fost ministru PSD al Transporturilor.

Pana in 2012, PSD sustine ca va realiza partea romaneasca a Coridorului IV Paneuropean (Bucuresti-Nadlac), Autostrada Bucuresti-Brasov si Autostrada Transilvania (Brasov-Bors). Autostrada Soarelui (Bucuresti-Constanta) va fi finalizata, dar se va prelungi, in viziunea PSD, pana in comuna Negru Voda (aflata in camp, la o distanta apreciabila de punctul de trecere a frontierei cu Bulgaria, de la Vama Veche). De asemenea, PSD promite "deschiderea lucrarilor la autostrada Moldovei" (Bucuresti-Iasi-Suceava). Noutatea PSD in domeniul autostrazilor este Autostrada Sud, al carei traseu va fi, conform lui Miron Mitrea, Bucuresti-Alexandria-Slatina-Craiova-Targu Jiu. In programul de guvernare prezentat nu sunt specificate costurile acestor promisiuni si nici de unde vor fi luati banii necesari.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă