» Autoritatea Aeronautica Civila Romana este pepiniera rubedeniilor din aviatie.
» AACR este locul caldut in care pilotii se retrag pe bani multi, dar isi aduc cu ei copiii, nepotii, fratii, nasii si finii.
» La o numarare a familiilor din Autoritate, am gasit pe statul de plata 28 de cupluri de rude, mai toate cu functii importante, dintr-un numar de 241 de angajati.
Nepotismul se extinde in domeniul aviatiei la nivelul tuturor autoritatilor din domeniu. Gasim relatii de familie raspandite de la AACR la ROMATSA, Tarom, Aeroportul Baneasa. In fruntea ierarhiei se situeaza directorul general de la Autoritatea Aeronautica, Geica Florea. Acesta s-a pus anul trecut in consiliul de administratie al scolii Superioare de Aviatie din Baneasa, desi se afla in conflict de interese, potrivit Legii 15/1990 (in versiunea actualizata), privind organizarea unitatilor economice ca regii autonome si societati comerciale. Geica, directorul general al AACR, are calitatea de autoritate de monitorizare, inspectie si control ale tuturor operatorilor aerieni, dar si ale unitatilor care ofera servicii de aviatie.
Iar scoala Superioara de Aviatie este operator aerian, deci implicit intra sub controlul AACR. Mai mult, legislatia din aviatie specifica faptul ca Autoritatea acorda licentierea periodica a angajatilor si a serviciilor scolii de Aviatie. Presedintele Sindicatului Liber al AACR, Adrian Ioan, ne-a declarat insa ca Geica a intrat in consiliul de administratie al scolii de Aviatie cu un scop precis:
sa-si angajeze baietii in aviatie. Astfel, anul trecut, cand tatal era in boardul scolii de la Baneasa, baiatul cel mare si-a luat licenta, iar baiatul cel mic a luat examenul de admitere.
Totodata, tot cu ajutorul tatalui, fiul mai mare a fost angajat copilot direct la TAROM la Detasamentul B-737, adica pe Boeing 737, cel mai performant avion din dotarea operatorului roman de aviatie, desi avea foarte putine ore de zbor. "In mod normal, un pilot are nevoie de sute, chiar mii de ore de zbor pentru a ajunge sa zboare la TAROM", ne-a declarat Ioan.
Rocada nas-fiu si efectele ei
Insa nepotismul familiei Geica nu se opreste doar aici. Un cuplu care a facut cariera la Autoritate este Florea Geica-Cotrut Catalin, relatie de cumetrie, nas-fin. In aceasta familie a AACR s-a facut o rocada profitabila in structura de conducere: Cotrut, director general adjunct, Geica, director general. Finul Cotrut a fost director general pana in 2007, cand a fost numit reprezentantul Romaniei la Organizatia Internationala Civila (OACI) de la Montreal, primind un salariu mai mare decat un ambasador. Iar din 2007, Geica a ajuns director general. Potrivit lui Adrian Ioan, "special pentru finu a fost infiintata in iulie 2007 functia de director general adjunct" al AACR.
Momentan, Cotrut este suspendat din functie pentru ca este detasat la organizatia internationala. Insa postul sau este pastrat pentru cand se va intoarce in tara. Locul ii este tinut caldut de Irina Iliescu, inspector de zbor, ea fiind detasata temporar in functia de director adjunct, doar pana la revenirea lui Cotrut.
Astfel, s-a ajuns la situatia absurda ca doamna Iliescu sa detina cumul de functie: inspector de zbor, dar si director adjunct. Iar culmea absurdului: Irina Iliescu este subordonata, in calitate de inspector de zbor, sefului de serviciu Inspectii operatiuni zbor transport, Cireasa Niculae, si directorului Operatiuni zbor, Gvinda Valentin, dar in acelasi timp cei doi sefi ai sai sunt subordonati directorului adjunct… Irina Iliescu.
Cupluri de "elita"
In relatia de cumetrie Geica-Cotrut intra un alt personaj: Dragos Munteanu, director Safety&Qoality din TAROM. Acesta este verisor al lui Cotrut Catalin, finul lui Geica Florea. In calitatea de director al TAROM, Munteanu isi ancheteaza ruda, adica pe Geica, pentru accidentul din Turcia, de acum o saptamana, unde pilota un avion al companiei nationale care a iesit de pe pista.
De altfel, Munteanu a ajuns angajat al operatorului national de zbor, acum doi ani, cand varul sau Cotrut era director general al AACR. Insa acesta a trecut pe la Autoritate ca inspector aeronautic, imediat dupa ce a terminat facultatea, tot cu ajutorul verisorului sau. S-a plimbat pe la diferite companii aeriene unde, potrivit unor surse din aviatie, nu a facut prea multi purici, deoarece nu se ridica la nivelul standardelor unui inginer de elita. Tot in acelasi cuplu de "elita" la nivelul conducerii AACR se inscrie si sotia lui Cotrut, Florentina, sef de serviciu la ROMATSA.
Acum suspendata din functie, pentru ca este plecata cu sotul in misiune din partea Romaniei. Insa cei doi au incasat timp de trei luni (octombrie-decembrie 2007) salariul ca angajati ai AACR, dar si ca reprezentanti ai Romaniei la OACI din Montreal. Pe numele lui Cotrut Catalin exista deja o plangere penala pentru ca a incasat ilegal salariu de angajat al AACR, desi era suspendat din functie.
Surorile Frasie
Un alt cuplu de rude din Autoritate: Frasie Andreea Elena, director general adjunct, si sora sa, Frasie Livia Loredana, sef serviciu. Sora mai mare (directoarea) a avut grija de sora mai mica si a adus-o in Autoritate anul trecut, cele doua cumuland un salariu de 150 milioane lei pe luna. Presa a scris in anii trecuti despre calatoriile exotice ale celor doua surori pe banii statului.
Familia Catrina
Familia generalului Catrina ocupa pozitii foarte bune in aviatie. Capul de familie, angajat ca expert militar la ROMATSA, doamna sotie, secretara la ROMATSA, iar fiica, Madalina Catrina, sef serviciu Autorizari operatori aerieni. Fata generalului are si calitatea de fina a lui Antonel Tanase, secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Generalul Catrina a fost obligat sa demisioneze, in 2007, din functia de sef de Stat Major al Aviatiei Militare in urma scandalului declasat de achizitionarea avioanelor de transport de la firma Alenia. El s-a retras la ROMATSA, unde s-a angajat ca expert militar, platit cu un salariu de aproape 100 de milioane. La veniturile sale se mai adauga platile compensatorii primite in 2007, in valoare de 1,5 miliarde lei, deoarece a iesit la pensie inainte de termen, dar si o pensie de zeci de milioane lei.
Lantul cumetriilor
Urmeaza apoi alte "specimene" de cumetrii din Autoritate. De exemplu clanul Cireasa, care este format din tatal, Niculae – sef serviciu Inspectie operatiuni zbor transport, si Anca, fiica, inspector aeronautic, la Directia de supervizare servicii de navigatie aeriana. Domnul Cireasa este pensionar, avand o pensie in jur de 200 milioane lei, dar si venituri (salariu plus sporuri) in valoare de alte 200 milioane lei.
In familia Ghincea, stefan (fiul) este sef serviciu Reglementari economice si venituri, iar Stelian (tatal), seful serviciilor UTI. Tatal, general in rezerva, cumuleaza pensie si salariu.
Alte familii, alte exemple de nepotism: Gafita Silviu, sef serviciu, care si-a angajat sotia (Daniela); Radu Victoria (sef serviciu Financiar) si Ion Mihaela (angajata), surori, iar directorul economic, Alina Macovei, este nasa lui Radu Victoria; Voicu Gabriela, sef serviciu Resurse umane, si-a angajat fiul, Voicu Mihai, sef birou; Voicu Mihai, sef birou, si prietena si subordonata lui, Denisa Bordei; Aur Valeriu si Dinu Vicentiu – nas si fin, dar Dinu Vincentiu are sotia, Liliana, angajata tot la AACER; Maxim Ioana si Maxim Cristina: mama si fiica; Popescu Cezar (sef serviciu) – Balaban Carmen (economist), sot si sotie; Constantinescu Liviu Mihai (sef serviciu IT) – Iacovache Cristina, viitori sot si sotie, iar nas de cununie va fi directorul Gvinda Valentin; Istratescu Luana si Iacovache Cristina, rude prin intermediul cumnatilor; fratii Geamanu – Constantin (sef de birou) si Leonard (angajat); familia Stoian: Valentin si Laura Eleonora, amandoi sefi serviciu; Caliman Ioana (mama), Caliman Codrut Cosmin (fiu); Bala Vali Tuncuta (secretara directorului general) si Bala Cristina Adina (angajata) – mama si fiica; Cojocaru Ileana, Cojocaru Dan Constantin, Constantin Mona: mama, fiu si fiica; Ignat Liliana si Ignat Mihai: sot si sotie; Les Adrian si Les Ioana: sot si sotie; Plesca Maria si Plesca Elena: mama si fiica; Musat Cristina si Musat Ioan: sot si sotie.