„Tinerii nu vor să muncească! Vor să știe cât e salariul și cât timp pierd la muncă! Tinerii sunt leneși!”…. Sunt sintagme pe care le tot auzim la adresa tinerei generații. Sigur, unii au senzația că orice job care nu implică muncă fizică sau în sistemul bugetar, e complet nefolositor, pentru că asta a fost realitatea în care au crescut. Există o frică viscerală de eșec și sărăcie, care i-a împins pe unii să se orienteze spre joburi „de viitor”. De aceea o parte semnificativă din populația României e departe de a accepta că există și alte moduri de a-ți câștiga banii, chiar și când faci cu adevărat ce-ți place. Să nu ai șefi, să faci din pasiune un job full-time, ce poate fi mai motivant?
Sunt mulți tineri care au ieșit din rând, care au idei, voință, inițiativă și pasiuni. Nu au nevoie decât de puțin curaj și un punct de pornire. Politicienii se uită cu teamă spre ei, la vot. Sunt imprevizibili și pot da peste cap procente. În plus, îi obligă să se uite spre ei și în timpul mandatelor, nu doar în preajma alegerilor.
Au început să apară inițiative și competiții pentru finanțări de startup-uri, demersuri inițiate de bănci, în colaborare cu firme private. De pildă, “Startarium, Românii sunt antreprenori”, care promovează ideile și afacerile tinerilor care abia intră în lumea antreprenorială, valoarea totală a premiilor fiind de 100.000 de euro.
Sunt și programe guvernamentale, „StartUp Nation” și „Femeia Antreprenor”, programe cu milioane de euro. Avem 446 de milioane de euro pentru tinerii antreprenori, cu vârsta până în 35 de ani, prin „StartUp Nation”, dar ei au nevoie și de o cofinanțare de 10%. Este un program la a 4-a ediție, cu un apel care se va deschide în toamnă. Guvernul spune că va sprijini circa 9.000 de noi afaceri.
Prin „Femeia Antreprenor” vor fi alocați aproximativ 200 de milioane de lei pentru firme deja existente, deținute în proporție de minimum 50% prin acționariat feminin. Apelul este deja deschis de pe 30 iulie și durează 45 de zile lucrătoare.
O tânără de 24 de ani îmi spunea că i-ar plăcea să creeze o platformă pe care oameni valoroși din online, media sau diferite domenii de activitate, să posteze video-uri sau articole, care să le aducă utilizatorilor informații de calitate. Ar fi un fel de serviciu de streaming, pe bază de subscripție, dar cu știri, documentare, reportaje, lucrări din domeniul medical, artă sau entertainment. Practic, o alternativă la rețelele sociale, fără fake news, promovări la produse îndoielnice sau stiluri de viață greu de atins. Am întrebat-o ce o împiedică să pornească la drum și mi-a răspuns că i se pare greu să convingi oamenii. Pe de-o parte, să convingi creatorii de conținut să-și mute contentul pe platformă și să-și asume rolul de formator de opinie, pe de altă parte, să convingi utilizatorii să consume genul acesta de conținut.
Un alt tânăr își dorea o cafenea – lectură, cu evenimente culturale, lansări, cenacluri… dar mărturisea că nu-i place să facă lucruri pentru bani, ci pentru a valoriza oameni și lucruri, ceea ce l-ar duce la un faliment sigur.
Un student la Drept nu a exclus ideea de a-și deschide un cabinet de avocatură, dar, spunea el, “mă îngrijorează suprasaturarea pieței în cadrul profesiei de avocat. Ca să creezi o firmă de avocatură sau un cabinet de succes, trebuie să fii un bun practician. Dar trebuie să ai și o strategie de marketing bună, prin care să atragi clienții. Faci asta fie prin recomandări, fie prin reclamă. Asta înseamnă bani, pe care nu îi am.”
Scenariul ideal ar fi să ajungi într-un punct în care lucrurile sunt optimizate și, eventual, automatizate, ca să-ți permită să ai un program cât mai flexibil și un nivel de stres cât mai redus. Cu un plan bun, poate fi realizabil, spun economiștii.
Ne aflăm în topul companiilor nou înființate și dorința românilor pentru antreprenoriat e mare. Însă, ducem lipsă de educație financiară și antreprenorială. Iar asta reiese din rata destul de mare de închidere a acestor noi companii înființate.
Competițiile de tip StartUp, sunt toți de acord, te motivează, în sensul că, nu mai contează atât de mult dacă ai vreo rudă bogată sau o moștenire imensă. Cel mai valoros lucru rămân ideea ta și modul în care o expui. Fie că vorbești despre România sau nu, antreprenoriatul e prin natura sa, un domeniu foarte competitiv. Dar la noi, există încă destul de multe oportunități și nișe neexploatate.
Oricine vrea să-și înceapă propria afacere în această țară se poate bucura de o piață în dezvoltare și de o nevoie pentru produse și servicii noi. Cu toate acestea, există obstacole considerabile, ca birocrația excesivă, taxele ridicate și instabilitatea legislativă, care pot îngreuna inițierea și gestionarea unei afaceri. Dar perseverența și abordarea potrivită, cu o consiliere profesionistă, te pot duce la o afacere de succes în România.