In prezent, in Romania exista aproape 6 milioane de pensionari, din care 2,4 milioane sunt femei de peste 60 de ani si 1,2 milioane de barbati care au depasit 65 de ani. Persoanele varstnice care se afla in riscul cel mai crescut de dependenta sunt cele care au trecut pragul celor 8 decenii de viata (470.378 in prezent) si reprezinta potentiali beneficiari de servicii de ingrijire. In ultimii ani auzim tot mai mult in jurul nostru, in familie, de la prieteni, cunostinte, despre batrani pe care i-a lasat memoria sau sunt imobilizati in pat, alaturi de un partener neputincios.
Literatura de specialitate mentioneaza ca 3% din persoanele de peste 60 de ani se pot gasi in situatie de dependenta. Aplicat acest procent la numarul de varstnici din Romania cu varste de peste 60 de ani, ar rezulta aproximativ 125.250 de batrani care au nevoie urgenta de servicii de ingrijire. Din 35 de persoane varstnice dependente 10 sunt in situatia de pierdere accentuata a autonomiei, respectiv 40.000 de persoane care necesita ingrijiri permanente.
In vederea asigurarii finantarii serviciilor de ingrijire, in special la domiciliu, proiectul de lege privind protectia drepturilor persoanelor varstnice propune instituirea unei „prestatii de dependenta”. Aceasta se va acorda, din bugetul de stat, incepand cu 1 ianuarie 2007.
Prestatia de dependenta se acorda in baza veniturilor persoanei, respectiv venitului pe membru de familie de pana la nivelul pensiei medii, cuantumul maxim ajungand la aproximativ 500 de lei/luna – echivalentul a 5 milioane de lei vechi.
Dezbatere publica
Proiectul de lege, publicat pe Internet la adresa www.mmssf.ro pentru dezbatere publica, propune o serie de masuri pentru protectia juridica a varstnicilor: servicii juridice de consiliere, asistenta si reprezentare, precum si dispozitii referitoare la incheierea actelor juridice pentru clauze care privesc intretinerea si ingrijirea batranilor. Astfel, la incheierea actelor juridice translative de proprietate, persoana varstnica este consiliata si asistata obligatoriu de un reprezentant al autoritatii administratiei publice locale care are totodata si responsabilitatea monitorizarii respectarii clauzelor contractuale.
Actul normativ propune definitii, termeni, concepte in concordanta cu cele stabilite de legea-cadru privind sistemul national de asistenta sociala, legislatia speciala din domeniul serviciilor sociale, protectia persoanelor cu handicap, protectia copilului si protectia familiei.