Iata ca a trecut si
1 mai, la fel de trist ca si anul trecut, fara fast si fara deschideri de sezon turistic. Industria turismului romanesc a coborat steagul in berna.
Vizite tovarasesti pe litoral
Si pentru ca tot se practica vizitele in zonele calamitate, iata ca si presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism ne anunta printr-un comunicat emis, conform antetului, de catre Guvernul Romaniei ca a facut o vizita pe litoral, „… unde a avut o intalnire cu prefectul judetului Constanta si apoi a efectuat un tur de vizitare a statiunilor turistice: Mamaia, Eforie Nord, Eforie Sud, Navodari si Costinesti”. Mai mult, ni se explica si implicarea mai sus amintitei autoritati, care dupa stiinta noastra face parte, inca, din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, si nu direct sub jurisdictia Guvernului, conform Hotararii nr. 1216 din 5/10/2005: „Autoritatea Nationala pentru Turism a pregatit acest sezon estival prin delegarea pe litoral a 15 reprezentanti ai Directiei de autorizare pe intreaga durata a lunii aprilie, afirma Ovidiu Iuliu Marian, presedintele ANT. Rolul lor a fost de a acorda asistenta agentilor economici care doreau re/clasificare, brevetare si licentiere, precum si sa verifice stadiul de pregatire a sezonului turistic”. Ce au gasit dupa verificare nu stim, dar cu siguranta sezonul a inceput, cu sau fara asistenta acordata. Pacat ca s-a facut in secret, fara o promovare adecvata, nici macar acum in ceasul al doisprezecelea.
Promovarea e sublima, dar lipseste cu desavarsire
Si daca nu ar exista materiale am intelege ca bugetul e sarac…, dar in perioada 2003-2004 au fost realizate videoclipuri publicitare cu adevarat profesioniste, care au costat zeci de mii de euro si care zac acum, probabil, prin vreun fiset, uitate sau ignorate de toata lumea pentru ca sunt „de pe vremea cealalta”. Oare ne-ar fi prins rau sa vedem la televiziunile romanesti o astfel de promovare? Ar fi stricat sa fie vizionate pe Eurosport in timpul Olimpiadei de Iarna sau pe canalele de stiri internationale ca CNN sau BBC, alaturi de cele ale Turciei, Croatiei, Ungariei? Noi credem ca ar fi fost benefic pentru turismul romanesc din acest sezon. Poate ca se va „trezi” cineva si macar in timpul campionatului mondial de fotbal va aparea vreun spot publicitar cu Romania, ca macar sezonul de iarna sa aiba o promovare adevarata.
In schimb, pentru consumatorii interni se anunta un „amplu” program profesionist de promovare a turismului romanesc astfel, conform spuselor purtatorului de cuvant ANT Noemi Hangan: „Autoritatea Nationala pentru Turism va incepe in aceasta saptamana (!! – n.r.) promovarea celor trei programe: „O saptamana la mare”, „O saptamana de refacere” si „O saptamana la tara” prin campanii de autor, inserturi publicitare in presa scrisa si audiovizuala si o caravana ce va vizita opt orase: Iasi, Cluj, Timisoara, Arad, Sibiu, Brasov Ploiesti si Bucuresti, care va imparti flyere si va informa populatia asupra programului ce se desfasoara pe litoral”. Am putea spune ca locatiile alese in programul caravanei sunt cel putin bizare, intrucat publicul-tinta ar trebui sa fie din zone in care televiziunea si presa scrisa ajung mai greu, si nu in orase, unde oferta de vacanta este suprasaturata.
In ceea ce priveste costurile acestei promovari, nu am reusit sa le aflam, dar ni s-a explicat ca la intern pentru tot anul 2006 Autoritatea Nationala pentru Turism are alocat un milion de euro.