Fortele Navale au ganduri mari cu vechiturile scoase din uz. Navele demilitarizate au fost scoase la vanzare prin compania Romtehnica, cea care de altfel se ocupa de intreg negotul cu mijloacele de lupta ale armatei. Dupa avioanele de vanatoare de la Baza 86 Aeriana Fetesti Borcea, acum au fost puse in vanzare patru vedete torpiloare cu aripi portante.
Procedura de adjudecare este cat se poate de transparenta: licitatie publica cu strigare. Pe 12 decembrie este programata prima sedinta. Vedetele torpiloare mici fac parte din celebra clasa „Huchuan”, proiectata de chinezi. Aceste nave au facut istorie in marina militara, insa, desi o parte dintre ele sunt perfect functionale, Statul Major al Fortelor Navale a luat decizia de a le retrage din serviciu. Construite special pentru atacul rapid, vedetele ating o viteza de invidiat pentru o nava de suprafata, 50 de noduri, adica aproape 100 de kilometri pe ora. In manualele de specialitate, daca esti atacat de mai multe astfel de nave, nu prea ai cum sa scapi. In fine, divizionul de vedete torpiloare mici rugineste de vreo doi ani in parcul rece de pe lacul Mangalia.
Prima strigare, 900 de milioane ROL
Revenind la licitatie, vor fi vandute navele cu numerele 52, 53, 60 si 66. Primele doua sunt cele mai ieftine, respectiv 897 milioane lei vechi fiecare. A treia este evaluata la putin peste un miliard ROL, iar ultima la 1,6 miliarde lei vechi. Pretul difera in functie de starea tehnica. Aceste nave sunt livrate cu echipamente complete la bord, mai putin tot ceea ce tine de tehnica militara. Adica tunuri, torpile si sisteme de comunicatii militare. Motoarele si restul instalatiilor necesare bunei functionari a vasului au ramas pe pozitie.
Teoretic, vedetele pot fi folosite in navigatia civila. Singura problema ar putea fi lipsa unor acte, fara de care nu se va putea face inmatricularea ambarcatiunii. Romtehnica precizeaza ca „Ministerul Apararii nu poate asigura documentatia tehnica pentru vedetele torpiloare intrucat navele militare nu se inmatriculeaza la Autoritatea Navala Romana. Vedetele torpiloare se predau doar cu documentele existente la bordul acestora”.
Cazul Argintaru
28 martie 2005. Un fost cadru militar, Ion Argintaru, participa la o licitatie organizata de Romtehnica si isi cumpara o salupa militara de remorcaj-salvare.
Omul a avut surpriza sa constate ulterior ca nu poate sa repare ambarcatiunea si cu atat mai putin sa o inmatriculeze. De vina sunt „informatiile clasificate”, in fapt o parte din datele tehnice ce nu pot fi transmise investitorului privat. In ciuda unor negocieri repetate intre cele trei parti implicate, respectiv SMFN, Romtehnica si pagubit, nu s-a gasit o solitie amiabila.
Cimitirul de nave
Marina militara a renuntat la 56 de nave de lupta si auxiliare. Reorganizarea si profesionalizarea fortelor navale au insemnat disponibilizari in masa si scoaterea din uz a majoritatii navelor. „Mazilirea” divizioanelor de vedete torpilorare, dragoare si alte subunitati s-a efectuat dupa analiza starii tehnice a acestora si a unor considerente de ordin tactic. Asa s-a nascut parcul rece de pe Lacul Mangalia, loc de unde Romtehnica scoate periodic la vanzare nave. Pana acum s-a reusit comercializarea prin licitatie a 12 „oi negre”. Chiar daca au cate 30 sau 40 de ani vechime, cea mai mare parte a ambarcatiunilor sunt intr-o stare tehnica acceptabila gratie programelor de reparatii si modernizare derulate periodic de marinarii militari. Din acest punct de vedere, fostele nave militare sunt de preferat celorlalte produse de mana a doua ce se comercializeaza pe piata de profil.
Documentatia incompleta constituie insa un impediment ce poate cantari greu in luarea deciziei de participare la licitatiile organizate de statul roman.