Ministrul maghiar al Finantelor, Janos Veres, a promis autoritatilor din Bistrita-Nasaud ca va sustine proiectul ca autostrada Budapesta-Odesa sa treaca prin acest judet si nu prin Salaj, asa cum a fost prevazut initial. Prefectul Szilagyi Ioan a declarat ca demnitarul strain a efectuat, duminica, o vizita in judet, insotit de presedintele Consiliului Judetean Szabolcs-Szatmar-Bereg, Gazda Laszlo, si de alte oficialitati din Ungaria.
Vizita a fost una scurta, dar eficienta, potrivit sursei citate, intrucat s-a decis infratirea localitatii Rodna cu un oras maghiar si derularea unor proiecte comune care sa atraga surse externe. Szilagyi a adaugat ca a mai fost abordata si problema autostrazii Vaja-Baia Mare, ca prima etapa a Coridorului Budapesta-Odesa.
Pentru acest tronson, studiile de preconstructie sunt programate pentru intervalul 2005-2006, realizarea lucrarii urmand sa aiba loc in perioada 2007-2010. Proiectul este propus spre finantare prin Fondul European de Dezvoltare Regionala. Autostrada propune adaugarea la retelele de transport din Europa de Est a unui nou coridor vest-est, de la Budapesta la Odesa, pe ruta: Budapesta-Polgar-Nyiregyhaza-Vaja-Csengersima/Petea-Baia Mare-Borsa-Suceava-Iasi-Sculeni-Chisinau-Pervomaise/Kucur Ham-Odesa.
Acest coridor ar fi solutia ideala de a conecta aceste regiuni si Europa de Vest prin punctul nodal reprezentat de Budapesta. Adaugarea acestui coridor, denumit Coridorul Budapesta-Odesa va reduce disproportia majora intre densi-tatea retelei din nord-estul Romaniei, Republica Moldova si sudul Ucrainei si reteaua din restul Europei de Est.
Lungimea coridorului pe teri-to-riul Romaniei este de aproximativ 460 de kilometri. Viitoarea autostrada poate fi impartita din punct de vedere functional in trei segmente: Segmentul 1: Petea-Satu Mare-Baia Mare est (80 km); Segmentul 2: Baia Mare est-Borsa-Suceava (220 km); respectiv Segmentul 3: Suceava-Pascani-Iasi-Ungheni (160 km).
Intre timp insa, segmentul Oradea – Cluj-Napoca a fost inlocuit de tronsonul Oradea – Zalau – Cluj-Napoca, aflat la ora actuala partial in constructie, ca parte din Autostrada Transilvania (Bors-Brasov). In acest context, autoritatile din Bistrita-Nasaud au propus ca autostrada sa nu mai treaca prin Zalau, ci prin judetul lor, iar in acest sens au primit sustinere din partea oficialilor maghiari.
Viitorul tronson dintre Budapesta si Odesa este un proiect complet deosebit de Coridorul IV Paneuropean, deoarece parcurge regiuni diferite. Totodata, realizarea autostrazii Budapesta-Odesa va intari deosebit de mult pozitia geo-strategica a Romaniei in zona Marii Negre, deoarece prin intermediul acestui proiect tara noastra va controla legatura intre Europa si zona de Nord a Marii Negre, care altfel ar avea loc exclusiv pe ruta Wroclaw-Lvov-Kiev-Odesa.
Costul estimat al proiectului este de 580 de milioane de euro, din care pentru tronsonul roman de 320 milioane de euro. Lucrarea va fi propusa pentru finantare prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (European Regional Development Fund, ERDF).