S-au dus vremurile cand MiG-ul 21 ii facea sa tremure pe pilotii occidentali. Un aparat socotit acum depasit din toate punctele de vedere a ramas, insa, singurul mijloc de lupta al aviatiei romanesti de vanatoare si, in lipsa unui avion nou, este calul de bataie la toate aplicatiile internationale. Asa cum ne-au obisnuit in ultimii ani, pilotii romani au obtinut cu acest tip de aeronava calificative excelente la exercitiul AUTUMN FLAG 06, ce va fi inchis astazi in mod oficial pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu.
AUTUMN FLAG 2006 este cea mai importanta aplicatie din acest an la care participa escadrila de bombardament a Bazei 95 Aeriene Bacau si in acelasi timp constituie o premiera in cadrul relatiilor romano-italiene. Este pentru prima data cand pilotii Bazei 36 Gioia del Colle din Italia vin sa zboare la Kogalniceanu. Ultimele zboruri s-au desfasurat ieri. La primele ore ale diminetii, modernele aparate Tornado ale italienilor au iesit la „incalzire”. De cealalta parte, romanii, cu anticul MiG 21 modernizat in varianta LanceR, puneau la punct tehnica pentru a nu se face de ras in fata oaspetilor. Prima data au decolat patru Tornado. Au rulat lung, pe aproape toata pista, pentru ca sunt de doua ori mai grele ca avioanele noastre, dupa care s-au pierdut in zare. Au urmat MiG-urile, care s-au ridicat in aer mult mai repede si doar cu jumatate de pista. Antrenamentul s-a efectuat in formatii mixte, lucru deloc usor, pentru ca fiecare avion are caracteristici diferite, mai ales in cazul de fata, in care aparatele nu au nimic in comun, in afara de rolul pe care il indeplinesc in fortele aeriene. Italienii, inclusiv locotenent-colonelul Antonio Coppola, comandantul escadrilei, au avut ocazia sa zboare cu LanceR.
Cheia succesului
Mecanicii si maistrii militari joaca un rol decisiv in pregatirea avioanelor, mai ales daca esti o tara saraca si trebuie sa carpesti in fiecare zi tehnica. Comandorul Nicolae Jianu, loctiitorul comandantului Bazei 95 Aeriene si in acelasi timp director al exercitiului, a tinut sa-i felicite din capul locului pe „tehnicii” sai. Faptul ca, timp de doua saptamani, romanii au aliniat la start zi de zi opt MiG-uri care nu au avut nici cea mai mica problema tehnica poate fi socotit un record. Aceste avioane ar fi fost de mult casate intr-un stat occidental, nu neaparat din considerente tehnice, ci pur si simplu pentru ca sunt prea vechi.
„Pilotii sunt la fel in toata lumea”
Majoritatea aviatorilor occidentali isi schimba radical parerea despre Romania dupa ce zboara in compania aviatorilor nostri. Uzura avansata a aparatelor, dotarea tehnica inferioara si in general posibilitatile financiare reduse ii fac pe pilotii romani sa para niste rude sarace in comparatie cu escadrilele NATO. Dupa urcarea in carlinga insa, lucrurile se schimba. Nu au romanii avioane moderne, dar au talent. Poate si pentru ca tehnica de ultima ora de la bordul avioanelor occidentale nu mai necesita unele aptitudini, fara de care la mansa unei vechituri ca MiG 21 nu poti nici macar sa decolezi. In fine, italienii s-au declarat multumiti de prestatia gazdelor. „Intre piloti nu exista diferente. Procedurile de zbor sunt cam aceleasi. Difera doar avioanele”, a declarat locotenent-colonel Coppola. Italianul a fost sincer: romanii nu sunt cu nimic mai prejos decat occidentalii in ceea ce priveste aptitudinile. A adancit insa, daca se poate spune asa, prapastia tehnologica dintre cele doua state. Poate a vrut sa ne imbarbateze si sa ne dea un semnal – nu poti sa mergi la razboi in mileniul trei cu MiG 21.
Precizie de ceas elvetian
Initial, exercitiul trebuia sa se desfasoare la Bacau. Italienii au preferat, insa, din diferite motive Mihail Kogalniceanu, astfel ca bacauanii au trebuit sa se mute cu catel si cu purcel la malul marii. Comandorul Jianu a precizat ca pe aeroportul constantean au fost dislocati 220 de militari, in timp ce efectivele italienilor nu au depasit 60 de persoane. Directorul exercitiului a mai adaugat ca, pe parcursul celor doua saptamani, nu s-a confruntat cu vreo problema si considera aplicatia o reusita totala. Partenerul italian s-a declarat satisfacut de organizare.
Scoala de supersonice
Baza 95 Aeriana Bacau este una dintre cele mai vechi unitati din tara. Infiintata in 1920, a fost centru de perfectionare a personalului navigant pentru ca din 1969 sa devina unitate de trecere a pilotilor pe supersonicul MiG 21. In baza s-au perfectionat de-a lungul timpului peste 6.500 de piloti si cadre de aviatie, din acest punct de vedere fiind cea mai „galonata” unitate din Romania. Practic, toti pilotii de supersonice au fost „boboci” la Bacau. B 95 este singura unitate care are in dotare MiG-ul 21 LanceR in varianta de bombardament la sol. Aceasta varianta LanceR este socotita de specialisti drept cea mai „trasa de par” dintre toate programele de modernizare. Atacul inamicului la joasa inaltime se face in majoritatea fortelor armate din Vest cu avioane specializate, diferite de cele de vanatoare prin constructie, performante si armament. In cazul nostru s-a optat pentru modificarea MiG-ului 21, insa este greu sa zbori cu un supersonic conceput sa „lucreze” in inaltul cerului la rasul ierbii. De aici rezulta numarul mare de accidente aviatice.
Escadrila eroilor
Baza 36 Gioia del Colle nu este mai prejos. Infiintat in 1938, grupul de lupta a participat la majoritatea operatiunilor militare desfasurate de italieni in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. La una dintre aceste misiuni italienii au pierdut sapte avioane, in frunte cu cel al comandantului, lucru pentru care unitatea a fost decorata cu Medalia de Aur Militara, una dintre cele mai inalte distinctii italiene. Au urmat alte doua medalii, astfel ca in prezent Baza 36 este una dintre cele mai decorate din Armata Italiei.