Deja nu mai este nici un secret pentru nimeni ca, dupa fiecare iarna, autostrada Bucuresti-Pitesti este aproape impracticabila pentru autoturisme, fiind mai degraba o larga ulita desfundata pe care chiar si carutasii o evita de frica sa nu li se franga atelajele. Si cum odata cu incalzirea vremii se face timpul sa se porneasca reparatiile, iata ca au inceput pregatirile.
Lucrarile vor incepe pe 15 mai
Autostrada Bucuresti-Pitesti va intra, din nou, intr-un amplu proiect de reabilitare. Portiunile afectate, ca in fiecare an dupa iarna, se intind de la km 23 la km 46 pe sensul Bucuresti-Pitesti si de la km 43 la km 37, respectiv de la km 29 la km 23 pe sensul Pitesti-Bucuresti. In acest an efortul financiar necesar pentru reparatii este de 1-1,1 miliarde RON. Inceperea lucrarilor este prognozata pentru 15 mai, iar durata lor este estimata la sase-sapte luni.
Deja a fost predata expertiza tehnica si urmeaza ca, dupa analiza tehnico-economica a acesteia, sa fie stabilita data licitatiei pentru proiectare si executie. Licitatia pentru expertiza tehnica a fost facuta in luna ianuarie, fiind declarata castigatoare firma Expert Proiect 2002 SRL Bucuresti.
Circulatia pe autostrada nu va fi inchisa, lucrarile urmand sa se realizeze alternativ, de pe un sens pe celalalt.
Sase ani de reparatii
De-a lungul anilor, de la modernizare autostrada Bucuresti-Pitesti a „inghitit” o gramada de bani.
1998 – totul a inceput odata cu reabilitarea autostrazii pe toata lungimea, respectiv 110 km, lucrare care a durat pana in anul 2000 si a costat 100 milioane euro. Reconstructia a fost realizata de firma italiana Federici Astaldi Todini, iar consultant – firma britanica Gibb.
2000 – dupa sase luni de la finalizarea reabilitarii, in portiunea cuprinsa intre km 23-46, asfaltul a inceput sa sara, fiind efectuate mici reparatii.
2001 – inca o iarna dupa care infrastructura a cedat si mai mult, fapt ce l-a determinat pe Miron Mitrea, ministrul Transporturilor de atunci, sa intre intr-o lunga polemica pe tema autostrazii cu Traian Basescu si Anca Boagiu, ministrii Transporturilor din perioada 1998-2000, ca mai apoi sa anunte ca firma de consultanta Gibb, care a supervizat lucrarile, va trebui sa fie trasa la raspundere si sa plateasca costul reparatiilor.
2002 – aceeasi poveste: in primavara s-au reparat gropile aparute in anotimpul hibernal.
2003 – s-a luat decizia sa se repare intreaga portiune de 23 de km si nu doar gropile, lucrarile fiind estimate, la acea vreme, la 13-14 milioane euro.
2004 – dupa ce pe aceeasi portiune asfaltul s-a facut zob, din nou s-a luat in discutie posibilitatea refacerii in totalitate a autostrazii Bucuresti-Pitesti, proiect care ar fi costat 200 milioane euro. Decizia cu privire la vinovatia si, respectiv, cine va plati aceste lucrari apartine justitiei, care deruleaza si la aceasta data procesul intre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si firma de consultanta Gibb.
2005 – un alt scandal generat de autostrada Bucuresti-Pitesti a avut loc anul trecut, cand prin decizia 178 din 10.08.2005 binecunoscuta firma Euroconstruct Trading '98 a castigat licitatia publica organizata de Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti pentru lucrarile de reparatii asfaltice intre km 10-23 si km 46-106. Valoarea contracului a fost de 148 miliarde lei vechi, cu TVA. Durata lucrarilor era prevazuta a fi de 40 de zile, iar garantia – de 24 luni de la receptie.