7 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSocialSocietateStudiu: Majoritatea aplicațiilor cu abonament folosesc tehnici de manipulare

Studiu: Majoritatea aplicațiilor cu abonament folosesc tehnici de manipulare

Un studiu realizat de Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din SUA, împreună cu două rețele internaționale de protecție a consumatorilor, arată că majoritatea aplicațiilor și site-urilor web cu abonament utilizează tehnici manipulatoare pentru a determina utilizatorii să facă achiziții sau să ia acțiuni nedorite.

Techcrunch, citat de ZF, precizează că aceste „modele întunecate” pot compromite confidențialitatea datelor și îi pot împinge pe utilizatori să cumpere produse sau servicii.

După ce au fost analizate 642 de site-uri web și aplicații de abonament, studiul a constatat că aproape 76% dintre acestea foloseau cel puțin un model întunecat, iar 67% utilizau mai multe.

Modelele manipulative includ tehnici de design care încurajează subtil utilizatorii să ia anumite acțiuni sau să-și pună în pericol datele personale. Publicarea acestui raport sugerează că FTC intenționează să acorde o atenție sporită acestor practici.

Cum te împing aplicațiile să cumperi diverse produse

Raportul detaliază numeroase tipuri de modele întunecate, precum camuflarea unor opțiuni, obstrucționarea și „cicălirea” – invitația repetată de a realiza o acțiune specifică. În 81% din cazuri, site-urile și aplicațiile studiate au ascuns opțiunea de dezactivare a reînnoirii automate a abonamentelor în timpul procesului de înscriere.

De asemenea, 70% dintre furnizori nu au oferit informații clare despre cum se poate anula un abonament, iar 67% nu au specificat data limită pentru anulare pentru a evita taxarea ulterioară.

Un alt model frecvent întâlnit este obstrucționarea, care face dificilă anularea unui abonament sau evitarea înscrierii pentru o probă gratuită, unde butonul „X” pentru închiderea ofertei este ascuns. „Cicălirea” constă în cereri repetate către consumatori pentru a efectua o acțiune dorită de afacere. ​

Narcis Rosioru
Narcis Rosioruhttps://www.romanialibera.ro
Narcis Roșioru, născut în 1989, este un profesionist în comunicare și mass-media din București. Începând cu 1 iulie 2024, s-a alăturat echipei România Liberă. Anterior, Narcis a avut diverse roluri în mass-media, inclusiv editor web și specialist în social media la Europa FM, reporter la Fanatik.ro și producător video la Mediafax Group. A fost și redactor-șef la TeoTrandafir.com, unde a coordonat echipa editorială și gestionat pagina de Facebook. Narcis are o diplomă de master în Tehnici de Comunicare și Producție Mass-Media de la Universitatea Dunărea de Jos din Galați, unde a obținut și diploma de licență în Jurnalism.
Cele mai citite

Avocații solicită clarificări din partea MAI privind dificultățile înmatriculării autoturismelor către cabinetele de avocatură

Ei cer clarificarea situației legate de refuzul înmatriculării provizorii a autoturismelor utilizate de cabinetele de avocatură Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a inițiat...

Elon Musk, un alt câștigător al alegerilor din SUA. A stabilit un nou record de avere

Averea netă a lui Elon Musk a ajuns la un maxim istoric de 347,8 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index, pe fondul creșterii...

Alegerile din România și provocările economice iminente, analizate de Bloomberg

Analiza Bloomberg despre alegerile din România subliniază că, după o perioadă de creștere economică, țara se află acum într-o situație dificilă din punct de...
Ultima oră
Pe aceeași temă