18.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialUn mesaj de succes

Un mesaj de succes

Daca pe plan politic si economic Romania mai are de trecut cateva hopuri pana la integrarea in UE, actorii sai culturali sunt apreciati. In 2005, Germania a gazduit doua manifestari romanesti de succes: Targul de Carte si Festivalul Enescu. La sfarsitul acestui an, baletul romanesc implineste aproape un sfert de secol de prezenta pe scenele germane.

Din 1983 – cu o intrerupere in decembrie 1989 – Compania de Balet „Oleg Danovski” efectueaza in fiecare an turnee de 5-6 saptamani in Germania. In momentul de fata, 50 de balerini, sase tehnicieni si o garderobiera cutreiera (pana pe 4 ianuarie 2006) autostrazile Germaniei intr-un autobuz cu etaj. „Konzertdirektion Landgraf” (www.landgraf.de), impresariat de renume, a initiat acum un sfert de secol colaborarea cu balerinii romani.

„Prietenia cu Oleg Danovski a dat impulsul unor mari balete clasice”

„In 1980, m-am dus la Bucuresti, sa caut o orchestra pentru o productie de balet”, relateaza pentru „Romania libera” Joachim Landgraf (58 ani).
„Seara, am fost la opera. Se dadea „Carmen” in coregrafia lui Oleg Danovski. Spectacolul mi-a placut atat de mult, incat l-am rugat pe reprezentantul ARIA (Agentia Romana de Impresariat Artistic, n.a.) sa ma prezinte domnului Oleg Danovski. Asa a debutat relatia noastra… Cu baletul „Carmen” am facut primul turneu. Pe urma s-a dezvoltat o prietenie care ne-a dat ideea sa facem o serie de mari balete clasice. Am apreciat foarte mult interpretarile coregrafice ale domnului Oleg Danovski si cred ca de-a lungul anilor, am facut impreuna lucruri foarte bune.”
Agentia de impresariat, fondata in 1945, are in repertoriu: piese de teatru, concerte clasice, opere, operete, musical-uri si balete.

„Din punct de vedere solistic, realizarile ansamblului nu mai sunt aceleasi”

Impreuna cu alti colegi, Landgraf infiinteaza in 1980 „Asociatia de Interes a Oraselor cu Teatre de Turnee”, (INTHEGA). In prezent, institutia este un factor cultural-politic de baza in Germania: statul subventioneaza orasele cu teatre lipsite de ansambluri proprii.
„Sigur ca in toata aceasta perioada, succesul nu a fost linear. In ultimii ani, situatia economica si interesul publicului s-au schimbat fundamental. (Impresariatul are in prezent 30 de angajati si logistica proprie, n.a.) Dar atat timp cat domnul Oleg Danovski, (1917-1996, n.a.), a lucrat cu noi, creatiile sale s-au confirmat”, spune impresarul. Dupa disparitia maestrului (caruia ii consacra in toate programele de sala o pagina biografica), „realizarile solistice ale companiei, nu mai sunt ce-au fost odata”, apreciaza J. Landgraf. „Totusi, in Germania nu exista alt balet care sa fi absolvit mai multe spectacole in ultimii 15 ani.”

„Balerinii buni pleaca pe vapoare, sa danseze in show-uri”

Cauzele se datoreaza – in principal – situatiei artistilor din Romania, afirma Calin Hantiu, din 2004, noul director al companiei. In ultimii ani, datorita salariilor mici, a avut loc un continuu „exod de balerini. Acest du-te-vino ne creeaza mari dificultati in pregatirea profesionala. In momentul de fata, sunt 10 locuri neocupate, dar n-avem pe cine angaja!”
Anul trecut, Consiliul Judetean din Constanta „a contopit” trupa independenta din 1990 cu ansamblul Operei. Unificarea celor doua companii, apreciaza Calin Hantiu, coregraf si vechi membru in ansamblul Danovski, „o sa mai dureze o buna perioada de timp si o sa fie nevoie de o munca foarte importanta.”

„Constatam nivelul inalt al companiei din Europa de Est”

Pe 17 decembrie, la Hanau, sala neo-clasica (600 locuri), este plina. „Cine a avut ocazia sa urmareasca spectacolul, a putut sa constate nivelul inalt oferit de compania din Europa de Est, pe cand in teatrele germane baletul dispare…” a apreciat criticul Karl Schweizer. „Rar intalnesti atata armonie intre muzica si miscare ca in spectacolul „Frumoasa din padurea adormita”, in coregrafia lui Calin Hantiu.”
Cinci zile mai tarziu, la Karlsruhe, coproductia germano-romana „Cei trei muschetari”, coregrafiata de francezul Germinal Casado, fost director la Ansamblul de Balet din acelasi oras, a obtinut aplauze indelungi.
In 2006, impreuna cu partenerul german, ansamblul din Romania va adapta comedia (pentru copii si adulti) „Max si Moritz”, de celebrul autor-caricaturist Wilhelm Busch (1838-1908).
Proiectul cultural germano-roman „de promovare a culturii romanesti in strainatate” prin balet ar merita sa gaseasca un ecou la Institutul Cultural Roman, Bucuresti-Berlin.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă