Reprezentanții transportatorilor și fermierilor sunt așteptați la negocieri la Ministerul Finanțelor, în ziua de duminică, 14 ianuarie 2024.
Întâlnirea de la sediul Ministerului de Finanțe ar urma să înceapă la ora 11, a anunțat Guvernul României în seara de 13 ianuarie 2024. Întâlnirea din 14 ianuarie ar continua negocierile care s-au purtat de-a lungul zilei de 13 ianuarie. Potrivit Guvernului României, întâlnirea din 14 ianuarie, de la Ministerul de Finanțe, a fost stabilită „având în vedere faptul că, la finalul întâlnirii de la Ministerul Agriculturii, delegația transportatorilor și fermierilor protestatari a transmis reprezentanților Guvernului că nu este pregătită să continue întâlnirile conform calendarului transmis”.
De câteva zile, transportatorii și fermierii „protestează pe Centura Capitalei și în țară”, a confirmat Guvernul României. Sute de autocamioane și de utilaje au blocat intrările în câteva mari orașe, printre care s-au numărat Constanța, Craiova și Timișoara. În ceea ce privește Capitala, o coloană de protestatari, însoțiți de vehicule și tractoare, a încercat să intre în București dinspre Alexandria dar a fost oprită undeva la extremitatea de vest a Capitalei. Alte autovehicule grele, aduse de protestatari, sunt în zona Afumați.
Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a mers în fața protestatarilor, în calitate de reprezentant al Guvernului României. Apoi, în noaptea de sâmbătă spre duminică, prefectul Hopincă a anunțat care ar fi stadiul actual al negocierilor.
„La Ministerul Transporturilor – în cadrul unei noi sesiuni de negocieri – s-au făcut pași importanți în direcția rezolvării problemelor fermierilor și transportatorilor, care protestează în aceste zile în întreaga țară.
Concret, în urma întâlnirii de la Ministerul Transporturilor s-au stabilit următoarele 6 puncte care vor fi implementate, în termen de 30 de zile, atât de minister, cât și de companiile din subordine:
1. Stabilirea unor culoare dedicate în frontieră și în Portul Constanța care să permită doar intrarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene, urmând ca cele din afara UE să treacă pe un flux separat.
2. Reglementarea posibilității amendării pentru lipsa rovinietei în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea pentru ziua respectivă.
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranța permisă pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%.
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10% – raportat la tonajele legal premise).
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția.
6. Identificarea unei soluții privind sancționarea unui singur furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor”, a anunțat prefectul Capitalei.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!