Emisiile de dioxid de carbon (CO2) rezultate din traficul auto au scazut cu 12,4% fata de cele inregistrate in anul 1995, se arata intr-un raport prezentat de catre Comisia Europeana. Reducerea poluarii se datoreaza inlocuirii masinilor vechi cu masini noi mai putin poluante. Obiectivul Comisiei Europene: pana la sfarsitul anului 2008, emisiile de CO2 sa se diminueze cu 25% fata de nivelul de poluare din anul 1995.Comisia le cere producatorilor de automobile sa depuna eforturi pentru gasirea celor mai bune solutii tehnice astfel ca pana la sfarsitul anului 2008 vehiculele sa nu emita in aer mai mult de 140 g/km, iar pana in anul 2012 sa nu se depaseasca 120 de grame de CO2 pentru fiecare kilometru parcurs.
Masuri legislative drastice
Desi industria producatoare de automobile a realizat unele progrese, vicepresedintele Comisiei, Gunter Verheugen, se declara nemultumit si cere producatorilor de automobile sa-si respecte toate angajamentele, in caz contrar Comisia va fi obligata sa adopte masuri legislative drastice. Angajamentele constructorilor europeni, japonezi si coreeni sunt o masura importanta pentru a ajuta UE sa realizeze obiectivul impus de Protocolul de la Kyoto, care prevede ca pana in anul 2012 emisiile de gaze cu efect de sera sa se reduca la mai putin de 8% fata de ceea ce exista in aer in anul 1990. Transportul rutier este la originea a mai mult de 50% din cantitatea de CO2 existenta in atmosfera. Emisiile de CO2 generate de transportul rutier au crescut cu 22% dupa anul 1990, ca urmare a dezvoltarii parcului auto si cresterii distantei parcurse.
Program european de ecologizare
Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor din Romania, prin Administratia Nationala a Fondului pentru Mediu, participa la programul european de ecologizare a transportului rutier, acordand sprijin financiar pentru achizitionarea unui automobil nou la schimb cu unul mai vechi de 12 ani. Anul trecut, aproximativ 16.000 de rable au fost eliminate din trafic.
Pentru anul 2006 programul prevede ca alte 16.000 de harburi sa fie inlocuite cu masini noi.
Substantele gazoase din trafic determina astmul la copii
Potrivit unui studiu elaborat de Asociatia Eco-Europa, cele doua milioane de locuitori ai Bucurestiului inspira zilnic resturile gazoase cancerigene ale celor aproximativ 1,5 milioane de automobile din trafic, cu tot cu cele aflate in tranzit sau venite pentru aprovizionare. Comparativ, in 1990 aveam 136.000 de autoturisme inregistrate, pe aceeasi infrastructura si la aproximativ acelasi numar de locuitori.
Traficul rutier bucurestean produce peste doua milioane tone de substante nocive anual, cu efecte extrem de grave asupra starii de sanatate a locuitorilor, provocand si deteriorarea accentuata a factorilor de mediu, fiind una dintre cauzele principale ale celor peste 20.000 cazuri anuale de deces cauzate de diferite maladii. Mai nou, fiecare al saptelea copil din Bucuresti sub 18 ani sufera de astm.