6.8 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internaționalÎn timp ce Republica Moldova vrea să dezvolte un port "de stat",...

În timp ce Republica Moldova vrea să dezvolte un port „de stat”, România vrea să cumpere portul internațional Giurgiulești

Guvernul României și-a exprimat interesul de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești, singurul port la Dunăre aflat pe teritoriul Republicii Moldova, care a căpătat o importanță deosebită în contextul războiului care se poartă acum pe teritoriul Ucrainei.

În prezent, proprietarul Portului Internațional Giurgiulești este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Din anul 2021, BERD a devenit proprietarul societății Danube Logistics Srl, care este operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Potrivit BERD, terenul pe care este situat Portul Liber aparține statului Republica Moldova, dar în virtutea unei concesiuni pe 99 de ani, Danube Logistics „construiește, operează și extinde portul Giurgiulești”. Termenul de 99 de ani se scurge începând din anul 2004.

„Domnul ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a declarat premierul Marcel Ciolacu într-o intervenție la postul de televiziune Digi 24, referindu-se la intenția României de a cumpăra Portul Internațional Liber Giurgiulești.

„Trebuie să realizăm că portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odessa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a explicat premierul României. Șeful guvernului de la București a susținut că România nu are de ce să poarte discuții pe acest subiect cu Republica Moldova, ci doar cu BERD, întrucât acționarul Portului Internațional este BERD.

Portul Internațional Liber Giurgiulești este singurul port de pe teritoriul Republicii Moldova accesibil navelor maritime. În urma declanșării războiului din Ucraina, el a căpătat un rol foarte important pentru traficul de mărfuri spre și dinspre Ucraina. În anul 2022, prin acest port a trecut un volum record de mărfuri, estimat la 1,8 milioane de tone, anunța presa din Republica Moldova.

Pe de altă parte, acum o săptămână, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, Andrei Spînu, prezenta un proiect pentru „dezvoltarea portului de stat Giurgiulești”. Unul dintre scopurile proiectului este construirea unui terminal pentru cereale, cu capacitatea de 800.000 de tone pe an. În anul 2022, Republica Moldova a exportat 2,2 milioane de tone de cereale dintre care doar 710.000 de tone prin porturile proprii, anunța, în acest context, ministrul Spînu. Noul terminal de cereale de la Giurgiulești va permite Republicii Moldova să-și reducă dependența față de porturile din România sau din Ucraina. „Exportatorii din Moldova nu mai pot continua să se bazeze pe porturile ucrainene. Moldova trebuie să găsească o soluție alternativă, nu să se bazeze doar pe porturi din Ucraina sau România”, sublinia ministrul Spînu.

Costul estimativ al investițiilor pe care guvernul de la Chișinău le dorește la Giurgiulești este de 34 de milioane de dolari. Noul „port de stat”ar începe să funcționeze în anul 2027 și ar atinge capacitatea maximă în anul 2028. În discursul referitor la portul de stat Giurgiulești, ministrul Spînu nu făcea nicio referire la actualul Port Internațional Liber sau la intenția României de a cumpăra acest port, de la BERD. Potrivit TVR Moldova, la Giurgiulești există acum şapte terminale pentru încărcarea şi descărcarea navelor, dintre care doar unul este administrat de autoritățile Republicii Moldova.

Giurgiulești este un sat plasat la vărsarea râului Prut în Dunăre, în apropierea granițelor a trei țări: Republica Moldova, România și Ucraina. La Giurgiulești se află un pod peste râul Prut, care permite trecerea între România și Republica Moldova. Pe de altă parte, în apropierea satului Giurgiulești, se află punctul de trecere a frontierei Reni (Ucraina) – Giurgiulești (Republica Moldova). După cum se știe, la Reni funcționează unul dintre porturile Ucrainei la Dunăre, ceea ce înseamnă că portul de cereale Giurgiulești va fi un concurent pentru portul Reni.

Premierul Marcel Ciolacu a dezvăluit că vicepremierul Sorin Grindeanu, care este și ministru al Transporturilor, a anunțat deja către BERD intenția României de a cumpăra Portul Internațional Liber Giurgiulești. Premierul Ciolacu a susținut că România nu are niciun motiv să negocieze acest subiect cu Republica Moldova.

„Există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”

Marcel Ciolacu,

Premierul României

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, condus de fostul vicepremier Andrei Spînu, a prezentat pe larg intențiile guvernului de la Chișinău de a dezvolta „portul de stat Giurgiulești”, pentru a permite exportul de cereale din Republica Moldova fără a mai apela la porturi din România sau Ucraina.

„Exportatorii din Moldova nu mai pot continua să se bazeze pe porturile ucrainene. Republica Moldova trebuie să găsească o soluție alternativă, nu să se bazeze doar pe porturi din Ucraina sau România”

Andrei Spînu,

Ministrul Infrastructurii în Republica Moldova

În timp ce prezenta intențiile guvernului Republicii Moldova de a dezvolta portul de stat Giurgiulești, ministrul Spînu n-a făcut nicio observație asupra intenției României de a cumpăra portul internațional.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Majestatea Sa Margareta Custodele Coroanei Române: Societatea civilă românească a dovedit forță și curaj

Anul 2024 ne-a adus multe motive de îngrijorare, la noi și în întreaga lume. Dar am încredere în națiunea noastră și în puterea ei...

Călin Georgescu susținut în campania pentru prezidențiale de o firmă rusească care s-a ocupat și de Putin și Medvedev

O reţea rusă de influenţare activă în Franţa şi Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost utilizată şi în perioada premergătoare alegerilor recent anulate...

Raport ASF: Piața asigurărilor din România a crescut cu 11% în primele nouă luni din 2024

Valoarea totală a indemnizațiilor brute plătite s-a ridicat la 8 miliarde lei, din care 82% au fost aferente asigurărilor generale Volumul total al activității de...
Ultima oră
Pe aceeași temă