22 C
Bucureศ™ti
miercuri, 4 septembrie 2024
AcasฤƒPoliticฤƒComunicat de presฤƒ referitor la cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea...

Comunicat de presฤƒ referitor la cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022

Comunicat de presฤƒ

Cerere de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022 privind unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei necesare implementฤƒrii componentei C7 โ€“ Transformare digitalฤƒ din Planul naศ›ional de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ, precum ศ™i alte categorii de mฤƒsuri

Preศ™edintele Romรขniei, Klaus Iohannis, a trimis miercuri, 19 iulie 2023, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022 privind unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei necesare implementฤƒrii componentei C7 โ€“ Transformare digitalฤƒ din Planul naศ›ional de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ, precum ศ™i alte categorii de mฤƒsuri.

Vฤƒ prezentฤƒm textul integral al cererii:

Bucureศ™ti, 19 iulie 2023

Domnului Nicolae-Ionel CIUCฤ‚

Preศ™edintele Senatului

รŽn temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituศ›ia Romรขniei, republicatฤƒ,

formulez urmฤƒtoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022 privind unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei necesare implementฤƒrii componentei C7 โ€“ Transformare digitalฤƒ din Planul naศ›ional de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ, precum ศ™i alte categorii de mฤƒsuri

La data de 30 iunie 2023, Parlamentul Romรขniei a transmis Preศ™edintelui Romรขniei, รฎn vederea promulgฤƒrii, Legea pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022 privind unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei necesare implementฤƒrii componentei C7 โ€“ Transformare digitalฤƒ din Planul naศ›ional de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ, precum ศ™i alte categorii de mฤƒsuri (PL-x nr. 226/2022).

Legea transmisฤƒ la promulgare aprobฤƒ Ordonanศ›a de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022, care adoptฤƒ unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii (MCID) ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei (ADR).

Potrivit OUG nr. 30/2022, se รฎnfiinศ›eazฤƒ Grupul operativ pentru implementarea ศ™i monitorizarea reformelor ศ™i investiศ›iilor privind transformarea digitalฤƒ – Task Force, รฎn cadrul MCID, structurฤƒ รฎn afara organigramei acestuia, fฤƒrฤƒ personalitate juridicฤƒ, รฎn directa coordonare a ministrului, structura avรขnd un coordonator care dezvoltฤƒ relaศ›ii de colaborare instituศ›ionalฤƒ cu toate departamentele din cadrul MCID. Structura Task Force este constituitฤƒ din 17 posturi de specialiศ™ti, dintre care un post de conducere ศ™i 16 posturi de specialiศ™ti รฎncadraศ›i cu contract individual de muncฤƒ pe perioadฤƒ determinatฤƒ, respectiv pe perioada derulฤƒrii implementฤƒrii PNRR al Romรขniei. De asemenea, se รฎnfiinศ›eazฤƒ la nivelul Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei – Unitatea pentru implementarea programelor de transformare digitalฤƒ, denumitฤƒ รฎn continuare UIPTD, ca structurฤƒ รฎncadratฤƒ cu specialiศ™ti รฎn afara organigramei, cu un numฤƒr maxim de 50 de posturi, pe perioada derulฤƒrii PNRR al Romรขniei.

Legea de aprobare a OUG nr. 30/2022 a fost adoptatฤƒ tacit de Senat, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituศ›ie, ศ™i adoptatฤƒ cu modificฤƒri ศ™i completฤƒri de Camera Deputaศ›ilor, Camerฤƒ decizionalฤƒ. Modificฤƒrile aduse de Camera Deputaศ›ilor au vizat profilul ศ™i creศ™terea numฤƒrului de posturi alocate Grupului operativ Task Force, durata contractelor individuale de muncฤƒ, plafonul de salarizare a specialiศ™tilor din cadrul Task Force ศ™i sursa de finanศ›are a cheltuielilor de organizare ศ™i funcศ›ionare a UIPTD.

Avรขnd รฎn vedere modul de adoptare ศ™i conศ›inutul normativ al Legii pentru aprobarea OUG nr. 30/2022, apreciem cฤƒ se impune reanalizarea acesteia de cฤƒtre Parlament, pentru motivele dezvoltate รฎn cele ce urmeazฤƒ.

  1. Avรขnd รฎn vedere soluศ›iile legislative adoptate de Camera Deputaศ›ilor, Camerฤƒ decizionalฤƒ, cu privire la o serie de norme ce vizeazฤƒ modificarea structurii ศ™i dimensiunii Task Force – de la 17 la 30 de posturi, respectiv de la 16 posturi la 29 de posturi de specialiศ™ti, dintre care cel puศ›in 15 trebuie sฤƒ fie specialiศ™ti รฎn domeniul tehnologiei informaศ›iilor ศ™i comunicaศ›iilor – ศ™i a modalitฤƒศ›ii de remunerare a specialiศ™tilor, precum ศ™i faptul cฤƒ acestea diferฤƒ รฎn mod semnificativ de forma iniศ›iatorului ศ™i, implicit, de forma adoptatฤƒ de Senat, considerฤƒm cฤƒ este necesar ca normele introduse sฤƒ fie analizate ศ™i de Camera de reflecศ›ie, pentru respectarea principiilor constituศ›ionale referitoare la procedura legislativฤƒ.
  2. La articolul unic pct. 1 din legea supusฤƒ reexaminฤƒrii cu referire la articolul 1, alineatul (2) din OUG nr. 30/2022 se prevede cฤƒ: โ€ž(2) Structura prevฤƒzutฤƒ la alin. (1) este constituitฤƒ din 30 posturi, din care un post de conducere ศ™i 29 posturi de specialiศ™ti, dintre care cel puศ›in 15 specialiศ™ti รฎn domeniul tehnologiei informaศ›iei ศ™i comunicaศ›iilor. Pentru ocuparea posturilor se รฎncheie contracte individuale de muncฤƒ pe o perioadฤƒ determinatฤƒ de un an. Prin derogare de la dispoziศ›iile Legii nr. 53/2003 โ€“ Codul muncii, republicatฤƒ, cu modificฤƒrile ศ™i completฤƒrile ulterioare, contractul individual de muncฤƒ poate fi prelungit pe perioade succesive de cรขte un an pรขnฤƒ la finalizarea perioadei de derulare a implementฤƒrii PNRR”.

Totodatฤƒ, la articolul unic pct. 4 din legea supusฤƒ reexaminฤƒrii cu referire la articolul 5, alin. (1) din OUG nr. 30/2022 se prevede cฤƒ: โ€žSalarizarea specialiศ™tilor prevฤƒzuศ›i la art. 1 alin. (2) nu poate fi mai micฤƒ decรขt salariul de bazฤƒ minim brut pe ศ›arฤƒ garantat รฎn platฤƒ ศ™i nu poate depฤƒศ™i valoarea plafoanelor salariale maxime, de 60 de euro brut pe orฤƒ, echivalent รฎn lei la cursul de schimb al Bฤƒncii Naศ›ionale a Romรขniei”.

Potrivit dispoziศ›iilor รฎn vigoare ale art. 13 alin. (2) din OUG nr. 30/2022, cuantumurile salariale pentru specialiศ™tii din cadrul UIPTD sunt stabilite รฎn conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) ศ™i (2) din acelaศ™i act normativ. Astfel, pentru ambele structuri รฎnfiinศ›ate prin OUG nr. 30/2022, Task Force ศ™i UIPTD, legiuitorul a stabilit la art. 1, ศ™i respectiv la art. 8 din OUG nr. 30/2022, รฎn ceea ce priveศ™te regimul lor juridic, cฤƒ acestea reprezintฤƒ structuri รฎn afara organigramei, cuantumurile salariale pentru specialiศ™tii din cadrul fiecฤƒreia dintre cele douฤƒ structuri fiind stabilite prin raportare la aceleaศ™i dispoziศ›ii legale.

รŽn lipsa unor prevederi exprese care sฤƒ prevadฤƒ derogarea de la anumite dispoziศ›ii ale Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plฤƒtit din fonduri publice, รฎn cadrul instituศ›iilor ศ™i/sau autoritฤƒศ›ilor publice, deci, implicit รฎn cadrul Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii (MCID) ศ™i al Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei (ADR), รฎncadrarea de personal cu contract individual de muncฤƒ pe duratฤƒ determinatฤƒ, pe posturi รฎn afara organigramei, se face prin aplicarea dispoziศ›iilor art. 16 alin. (10)-(106) din acest act normativ.

Astfel, angajarea de personal pe posturi รฎn afara organigramei se face cu scopul de a desfฤƒศ™ura exclusiv activitฤƒศ›i รฎn cadrul proiectelor finanศ›ate din fonduri europene/externe (rambursabile, nerambursabile, PNRR), โ€žconform prevederilor contractului/acordului/ordinului de finanศ›are semnat de cฤƒtre instituศ›ia beneficiarฤƒ cu autoritatea finanศ›atoare ศ™i รฎn limita sumelor alocate”. Personalului angajat pe posturi รฎn afara organigramei โ€ži se aplicฤƒ tarifele orare prevฤƒzute de cererile de finanศ›are ศ™i Ghidul solicitantului – condiศ›ii generale ศ™i specifice aplicabile”. Totodatฤƒ, cheltuielile cu salarizarea personalului care รฎศ™i desfฤƒศ™oarฤƒ activitatea รฎn cadrul proiectelor finanศ›ate din fonduri externe nerambursabile, pe bazฤƒ de contract individual de muncฤƒ pe perioadฤƒ determinatฤƒ, โ€žse suportฤƒ din titlul de cheltuieli din care este finanศ›at proiectul, รฎn limita bugetului aprobat”. De asemenea, condiศ›iile de รฎnfiinศ›are a posturilor รฎn afara organigramei se stabilesc โ€žpe baza unui regulament cadru elaborat de Ministerul Dezvoltฤƒrii, Lucrฤƒrilor Publice ศ™i Administraศ›iei ศ™i Ministerul Investiศ›iilor ศ™i Proiectelor Europene, care se aprobฤƒ prin hotฤƒrรขre a Guvernului”.

รŽn aplicarea acestei prevederi, รฎn data de 15 martie 2023 a fost adoptatฤƒ HG nr. 234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cฤƒrora se stabileศ™te procentul de majorare salarialฤƒ pentru persoanele prevฤƒzute la art. 16 alin. (1) ศ™i (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, precum ศ™i condiศ›iile de รฎnfiinศ›are a posturilor รฎn afara organigramei รฎn cadrul instituศ›iilor ศ™i/sau autoritฤƒศ›ilor publice care implementeazฤƒ proiecte finanศ›ate din fonduri europene nerambursabile ศ™i/sau prin Mecanismul de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ. Pentru personalul รฎncadrat pe posturi รฎn afara organigramei, โ€žocuparea posturilor se face รฎn baza unei proceduri interne de recrutare ศ™i selecศ›ie, aprobatฤƒ prin decizie a ordonatorului principal de credite, care sฤƒ respecte cel puศ›in principiile transparenศ›ei, tratamentului egal ศ™i nediscriminฤƒrii ศ™i utilizฤƒrii eficiente a fondurilor publice”.

Apreciem cฤƒ noua soluศ›ie legislativฤƒ face abstracศ›ie de prevederile art. 16 alin. (10)-(106) din Legea-cadru nr. 153/2017, de regulamentul emis de Ministerul Dezvoltฤƒrii, Lucrฤƒrilor Publice ศ™i Administraศ›iei ศ™i de Ministerul Investiศ›iilor ศ™i Proiectelor Europene ศ™i aprobat prin hotฤƒrรขre a Guvernului, potrivit art. 16 alin. (105), emis รฎn executarea acestor dispoziศ›ii, iar, รฎn lipsa unei derogฤƒri exprese ศ™i รฎn contextul รฎn care alocฤƒrile ศ™i condiศ›iile asociate implementฤƒrii PNRR au rฤƒmas neschimbate, comparativ cu momentul intrฤƒrii รฎn vigoare a dispoziศ›iilor OUG nr. 30/2022, respectiv 24 martie 2022, creศ™terea numฤƒrului de posturi alocat Task Force ศ™i, respectiv, majorarea plafoanelor maxime de salarizare pentru cele douฤƒ structuri รฎn afara organigramei se impun a fi reanalizate.

  1. La articolul unic pct. 4 din legea supusฤƒ reexaminฤƒrii cu referire la art. 5 alin. (1) din OUG nr. 30/2022 se prevede cฤƒ: โ€žSalarizarea specialiศ™tilor prevฤƒzuศ›i la art. 1 alin. (2) nu poate fi mai micฤƒ decรขt salariul de bazฤƒ minim brut pe ศ›arฤƒ garantat รฎn platฤƒ ศ™i nu poate depฤƒศ™i valoarea plafoanelor salariale maxime, de 60 de euro brut pe orฤƒ, echivalent รฎn lei la cursul de schimb al Bฤƒncii Naศ›ionale a Romรขniei”.

Potrivit art. 5 alin. (1) din OUG nr. 30/2022, aflatฤƒ รฎn vigoare, salarizarea specialiศ™tilor nu poate fi mai micฤƒ decรขt salariul de bazฤƒ minim brut pe ศ›arฤƒ garantat รฎn platฤƒ ลŸi nu poate depฤƒศ™i valoarea plafoanelor salariale maxime pentru proiectele ลŸi acศ›iunile realizate รฎn cadrul PNCDI III, cuprinse รฎntre 15 ศ™i 50 de euro/orฤƒ.

Conform modificฤƒrilor aduse de Camera Deputaศ›ilor, Camerฤƒ decizionalฤƒ, a fost crescut numฤƒrul de posturi de la 17 la 30 la Task Force, pe de o parte, respectiv a fost crescut plafonul pentru salarizarea specialiศ™tilor din cadrul Task Force ศ™i UIPTD la un maxim de 60 de euro/orฤƒ, pe de altฤƒ parte.

Avรขnd รฎn vedere faptul cฤƒ legea supusฤƒ reexaminฤƒrii, prin amendamentele aduse รฎn Camera decizionalฤƒ, atrage majorarea cheltuielilor bugetare prin creศ™terea numฤƒrului de posturi ศ™i prin majorarea plafonului maxim de salarizare a specialiศ™tilor din cadrul Task Force ศ™i UIPTD, solicitarea unei fiศ™e financiare actualizate din partea Guvernului, รฎn condiศ›iile art. 111 din Constituศ›ie era obligatorie.

รŽn aceastฤƒ situaศ›ie, preศ™edinศ›ii comisiilor de fond din Camera Deputaศ›ilor, respectiv Comisia pentru muncฤƒ ศ™i protecศ›ie socialฤƒ ศ™i Comisia pentru tehnologia informaศ›iilor ศ™i comunicaศ›iilor, aveau obligaศ›ia sฤƒ solicite o fiศ™ฤƒ financiarฤƒ actualizatฤƒ din partea Guvernului cu privire la impactul bugetar al modificฤƒrilor aduse, รฎn condiศ›iile art. 92 alin. (6) din Regulamentul Camerei Deputaศ›ilor, potrivit cฤƒruia: โ€žDacฤƒ รฎn cursul dezbaterii, รฎn comisia sesizatฤƒ รฎn fond apar amendamente care impun modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurฤƒrilor sociale de stat, preศ™edintele comisiei va solicita รฎn mod obligatoriu o informare din partea Guvernului, รฎn condiศ›iile art. 111 din Constituศ›ia Romรขniei, รฎntr-un termen care sฤƒ se รฎncadreze รฎn termenul de predare a raportului”.

Menศ›ionฤƒm cฤƒ, art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanศ›ele publice stabileศ™te ca โ€žรฎn cazurile รฎn care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative/mฤƒsuri/politici a cฤƒror aplicare atrage micศ™orarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, se va รฎntocmi o fiศ™ฤƒ financiarฤƒ, care va respecta condiศ›iile prevฤƒzute de Legea nr. 69/2010″.

รŽn acest sens, Curtea Constituศ›ionalฤƒ a reศ›inut cฤƒ, รฎn cadrul raporturilor constituศ›ionale dintre Parlament ศ™i Guvern, este obligatorie solicitarea unei informฤƒri atunci cรขnd iniศ›iativa legislativฤƒ afecteazฤƒ prevederile bugetului de stat. รŽn situaศ›ia รฎn care รฎn cursul dezbaterilor din cadrul comisiilor parlamentare apar amendamente care impun modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurฤƒrilor sociale de stat, preศ™edinศ›ii comisiilor au obligaศ›ia sฤƒ solicite o nouฤƒ informare, reactualizatฤƒ, din partea Guvernului (Decizia nr. 58/2020, par. 49). Aceastฤƒ obligaศ›ie a Parlamentului este รฎn consonanศ›ฤƒ cu dispoziศ›iile constituศ›ionale ale art. 138 alin. (2), care prevฤƒd cฤƒ Guvernul are competenศ›a exclusivฤƒ de a elabora proiectul bugetului de stat ศ™i de a-l supune spre aprobare Parlamentului. รŽn temeiul acestei competenศ›e, Parlamentul nu poate prestabili modificarea cheltuielilor bugetare fฤƒrฤƒ sฤƒ cearฤƒ Guvernului o informare รฎn acest sens. Dat fiind caracterul imperativ al obligaศ›iei de a cere informarea menศ›ionatฤƒ, rezultฤƒ cฤƒ nerespectarea acesteia are drept consecinศ›ฤƒ neconstituศ›ionalitatea legii adoptate (Decizia nr. 1.056/2007).

Faศ›ฤƒ de argumentele expuse mai sus ศ™i avรขnd รฎn vedere competenศ›a legislativฤƒ exclusivฤƒ a Parlamentului, vฤƒ solicitฤƒm reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanศ›ei de urgenศ›ฤƒ a Guvernului nr. 30/2022 privind unele mฤƒsuri pentru consolidarea capacitฤƒศ›ii instituศ›ionale ศ™i administrative a Ministerului Cercetฤƒrii, Inovฤƒrii ศ™i Digitalizฤƒrii ศ™i a Autoritฤƒศ›ii pentru Digitalizarea Romรขniei necesare implementฤƒrii componentei C7 โ€“ Transformare digitalฤƒ din Planul naศ›ional de redresare ศ™i rezilienศ›ฤƒ, precum ศ™i alte categorii de mฤƒsuri.

PREศ˜EDINTELE ROMร‚NIEI

KLAUS-WERNER IOHANNIS

Departamentul Comunicare Publicฤƒ

Urmฤƒreศ™te Romรขnia Liberฤƒ pe  Twitter, Facebook ศ™i Google News!

Catalin Serban
Catalin Serban
Cฤƒtฤƒlin ศ˜erban scrie รฎn presฤƒ din anul 2019, iar din februarie 2021 la Romรขnia Liberฤƒ. A fost director de comunicare al Alianศ›ei Naศ›ionale pentru Restaurarea Monarhiei ศ™i preศ™edinte al acestei organizaศ›ii. A primit din partea Casei Regale a Romรขniei, รฎn anul 2015, Medalia โ€žRegele Mihai pentru Loialitate" pentru organizarea excelentฤƒ a Alianศ›ei Naศ›ionale pentru Restaurarea Monarhiei ศ™i pentru devotamentul cu care a promovat ideile ศ™i cauza monarhicฤƒ.
Cele mai citite

Ungaria promite sprijin Romรขniei pentru Schengen

Ministrul ungar de Externe a precizat cฤƒ este ศ™i รฎn interesul naศ›ional al Ungariei ca Romรขnia sฤƒ adere la spaลฃiul Schengen รŽntr-un comunicat de presฤƒ...

Ungaria promite sprijin Romรขniei pentru Schengen

Ministrul ungar de Externe a precizat cฤƒ este ศ™i รฎn interesul naศ›ional al Ungariei ca Romรขnia sฤƒ adere la spaลฃiul Schengen รŽntr-un comunicat de presฤƒ...

Nisipul Saharei peste Carpaศ›i: Valul de praf saharian revine

Meteorologii avertizeazฤƒ cฤƒ prezenศ›a acestui praf deศ™ertic o vom simศ›i pรขnฤƒ vineri dimineaศ›ฤƒ Un val de praf din zona deลŸertului Karakum, va rฤƒmรขne deasupra Romรขniei,...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ