Constanța, Timișoara și Târgoviște sunt programate ca următoarele orașe care vor avea stadioane noi, iar la acestea s-ar adăuga Stadionul Dinamo, dacă planurile Companiei Naționale de Investiții (CNI) nu vor fi din nou date peste cap, însă proiectele au început deja cu probleme.
La Timișoara, după două licitații organizate de CNI, la care nu s-a prezentat nimeni, sunt acum patru ofertanți.
Noul stadion “Dan Păltinișanu” finanțat prin CNI, va avea o capacitate de aproximativ 30.000 de locuri.
Primăria Timișoara are și ea, pe hârtie, un alt proiect, pentru un stadion de dimensiuni mai mici, denumit “Lego” după modul în care vor fi îmbinate părțile sale componente.
Nu există însă studiu de fezabilitate pentru acest proiect.
Târgoviște, doar vise, de 3 ani
Odată cu promovarea formației locale, Chindia, în prima ligă a fotbalului românesc, Primăria Municipiului Târgoviște a demarat modernizarea Stadionului “Eugen Popescu”.
După cum a arătat “România liberă”, tribuna a doua a vechii potcoave a fost demolată, împreună cu o parte a peluzei.
A fost montată instalația de nocturnă și a fost schimbat gazonul, dar noua tribună este departe de finalizare.
Și la Târgoviște, Guvernul, prin CNI, se “joacă” de aproape trei ani cu comunitatea locală.
CNI lansase, încă de pe vremea premierului Liviu Dragnea, un proiect pentru un stadion nou la Târgoviște, altul decât “Eugen Popescu”.
Proiectul noii arene din Târgoviște a fost abandonat de CNI, fiind invocată lipsa de fonduri.
Aceasta, după ce fusese eliberat și un teren pe care urma să fie ridicată noua arenă sportivă.
Stadioane de nivel maxim
A fost organizată licitație publică, în luna septembrie a anului în curs, pentru noua arenă din Târgoviște, înscriindu-se cinci ofertanți.
Mai mulți constructori spun însă că proiectul nu va putea fi realizat la prețul dorit de CNI:263.095.851,09 ron (aprox 53,2 mil euro.
Suprafața construită desfășurată a noii arene va fi de 27.991,30 mp.
Stadionul va trebui să se încadreze în cea mai înaltă clasă UEFA și va găzdui competiții de fotbal și rugby.
Capacitatea arenei va fi de peste 12.000 de locuri.
Perioada de execuție este de 36 de luni.
Dintre toate arenele noi promise de Guvern, cea din Constanța are cele mai mari șanse de a fi dată în folosință prima.
La polul opus se află Stadionul Dinamo, a cărui demolare este încă departe.
Florin Șari a fost coordonator din partea Federației Române de Fotbal (FRF) la realizarea celor trei stadioane noi din Capitală și susține că, în mod normal, construirea unei arene nu ar trebui să dureze mai mult de 24 de luni.
“În situația ideală, în care sunt parcurși toți pașii procedurali, ca la manual, fără nicio situație specială, fără nicio surpriză, vorbim între 18 și 24 de luni pentru realizarea unui stadion. Spun asta din experiență. Aceasta este realitatea din teren: nu mai puțin de 18 luni și să spunem că 24 de luni e un termen fezabil. În ultimii ani, constructorii de stadioane din România au început să capete și ei experiență. Cu cât vom avea mai multe stadioane și mai mulți constructori români implicați în astfel de proiecte, cu atât va fi mai clară și situația de pe șantiere. Depinde de factorii de vreme, de materiale, de resursa umană. Dar firmele de construcție românești dețin cunoștințele necesare și au suficientă resursă umană. Mai depinde timpul în care ajung materialele și vremea. Mai este însă și cealaltă parte, din afara șantierului: de autorizații, diverse situații care țin de natura juridică a terenului. Apar tot felul de situații neprevăzute pe care nu le poți imputa nimănui. Vă dau două astfel de exemple: situațiile de la Dinamo, unde a fost contractul cu Badea și investițiile în stadion ce au trebuit descărcate din gestiune, și de la Steaua, unde a trebuit evaluată tribuna oficială”, a explicat Șari, pentru “România liberă”.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!