Aeronavele MiG 21-LanceR din dotarea Forţelor Aeriene Române nu au fost consemnate la sol, în perioada 2018-2021, din cauza unor probleme tehnice cauzate de calitatea combustibilului utilizat, se arată într-un punct de vedere transmis joi de Ministerul Apărării Naţionale, precizează agerpres.ro.
Precizarea a fost făcută în contextul unei anchete efectuate de Serviciul Teritorial Ploieşti al DIICOT, care vizează „anumite fapte săvârşite de unele persoane din cadrul SC JET FLY HUB SRL Ploieşti, societate care a furnizat combustibil turboreactor Forţelor Aeriene Române, în perioada 2018-2021”.
„În perioada 2018-2021, coeficientul de disponibilitate tehnică al flotei de aeronave MiG 21-LanceR a asigurat executarea întregii game de misiuni, inclusiv cele de poliţie aeriană, potrivit destinaţiei acestui tip de aeronave. În perioada de referinţă, nu au existat intervale de timp în care flota de aeronave MiG 21-LanceR să fi fost consemnată la sol din motive tehnice cauzate de calitatea combustibilului utilizat. Relaţia contractuală cu SC JET FLY HUB S.R.L. Ploieşti s-a derulat în perioada 01.03.2018 – 31.07.2021, procedura de atribuire fiind licitaţie deschisă, cu respectarea prevederilor legislaţiei incidente”, arată sursa citată.
MApN precizează că pe 14 decembrie 2018 s-au constatat neconformităţi privind calitatea combustibilului livrat, ulterior fiind notificat furnizorul cu privire la refuzul recepţionării acelui lot. Livrările au fost reluate la momentul în care furnizorul a asigurat combustibil corespunzător specificaţiilor tehnice din contract.
Acordul cadru a fost reziliat unilateral de către autoritatea contractantă la 31 iulie 2021, înainte de termenul stabilit iniţial, din cauza întârzierilor repetate în livrarea cantităţilor de combustibil contractate.
Avioanele MiG 21 LanceR nu au fost consemnate la sol din cauza combustibilului utilizat, MApN spunând că nu a găsit o cauzalitate ce este totuși cercetată de DIICOT
Cu privire la intervenţiile executate în perioada respectivă pentru mentenanţa aeronavelor MiG 21-LanceR, la nivelul instalaţiilor de combustibil, MApN menţionează că acestea se încadrează în două categorii. Este vorba de lucrări de mentenanţă executate în cadrul bazelor aeriene, în regim de asistenţă tehnică, de către Aerostar SA Bacău, care au vizat eliminarea premiselor de contaminare accidentală a instalaţiei de combustibil a avioanelor cu poluanţi externi (apă şi impurităţi mecanice), precum şi de lucrări de diagnosticare şi reparaţie curentă la o serie de subansamble de motoare de aeronavă, realizate în facilităţile societăţii din Bacău.
„În prezent, pentru niciuna dintre aceste situaţii nu ne putem pronunţa cu privire la o potenţială legătură de cauzalitate directă între calitatea combustibilului livrat de furnizorul în discuţie şi manifestările defecţiunilor semnalate, aceste aspecte făcând obiectul unui dosar penal instrumentat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – D.I.I.C.O.T .- Serviciul Teritorial Ploieşti. Statul Major al Forţelor Aeriene a pus la dispoziţia acestei structuri de parchet, în urma ordonanţelor procurorului de caz, toate informaţiile şi documentele solicitate”, se mai arată în punctul de vedere transmis de MApN.
Procurorii DIICOT Ploieşti efectuează cercetări într-un dosar în care sunt vizaţi, printre alţii, oamenii de afaceri Cristian Berendel şi Dan Florin Berendel, în documentele de la dosar arătându-se că anumite avioane aparţinând Ministerului Apărării Naţionale ar fi suferit deteriorări după folosirea unui combustibil neconform livrat de o firmă în care sunt implicaţi cei doi, iar astfel ar fi fost afectată securitatea naţională.
Conform datelor cuprinse în motivarea Curţii de Apel Ploieşti care, în iulie 2021, a respins propunerea DIICOT Ploieşti de arestare a celor doi oameni de afaceri, în sarcina acestora s-au reţinut următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat, fals în declaraţii, fals în înscrisuri sub semnătură privată, înşelăciune şi acte de diversiune, respectiv instigare la săvârşirea aceloraşi fapte.
Gruparea infracţională organizată a funcţionat pe cinci paliere, membrii ei având roluri bine definite, arată anchetatorii.
„(…) urmare a folosirii acestui combustibil, anumite avioane aparţinând Ministerului Apărării Naţionale au suferit deteriorări. Din cercetările efectuate în cazul reparaţiilor efectuate, a cauzelor care au generat aceste efecte nefaste, a rezultat că s-a adus atingere integrităţii aparatelor de zbor respective reparate la SC Aerostar. Sunt declaraţii de martor care arată defecţiunile tehnice survenite ca urmare folosirii acestui combustibil, a valorii conţinutului combustibilului care au dus la aceste degradări. Toate aceste lucruri au avut un impact major în detrimentul securităţii naţionale. Este evident că, în măsura în care avioane militare au suferit astfel de defecţiuni şi au avut perioade de inactivitate, aceste aparate având şi rol de apărare a ţării şi mai mult, rol strategic, România fiind şi membru NATO, această condiţie a fost îndeplinită şi au fost îndeplinite elementele de tipicitate ale infracţiunii de diversiune”, se menţionează în documentul citat.
Surse judiciare au declarat că dosarul se află încă în faza de urmărire penală la DIICOT Ploieşti.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!