11.5 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăEconomieCriza EnergeticăPrețurile la energie crescute artificial. Ce spune ANRE

Prețurile la energie crescute artificial. Ce spune ANRE

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) atrage atenția că unii furnizori de energie şi-au crescut artificial preţurile, pentru a cere mai mulţi bani de la bugetul de stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor.

Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, arată un document al ANRE.

Potrivit ANRE, furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate prin „excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale).

Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Radu Drăgușin, ținta criticilor după meciul cu Galatasaray! Englezii îl consideră vinovat pentru golul decisiv al lui Osimhen

Radu Drăgușin, fundașul român de 21 de ani al lui Tottenham Hotspur, a fost aspru criticat de presa engleză după meciul pierdut de echipa...

Experiența câștigă! Irina Begu o învinge pe Anca Todoni și ajunge în semifinalele turneului WTA Cali

Irina Begu, jucătoarea română de 34 de ani, s-a impus în fața tinerei sale conaționale Anca Todoni, în vârstă de 20 de ani, în...

Parlamentul European blochează propunerea Ungariei pentru funcția de comisar european

Parlamentul European a refuzat să aprobe numirea lui Oliver Varhelyi, candidatul propus de Ungaria pentru funcția de comisar european pentru sănătate publică și bunăstarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă