Efectele conflictului de la granița României sunt deja vizibile în turismul românesc. Dacă în anii trecuți turiștii își cumpărau din timp sejururile pe litoralul Mării Negre, anul acesta se pare că sunt preferate ofertele last minute.
„Lipsa predictibilității care a fost prezentă și în pandemie este acum mult mai accentuată în actualul context geopolitic. În pandemie predictibilitatea a fost legată de ridicarea restricțiilor și posibilitatea de a putea rezerva un sejur. În prezent, a apărut problema războiului, iar pe anumite zone, cum ar fi litoralul românesc, care este destul de aproape de conflict, clienții sunt puțin mai speriați. Acest lucru se simte în vânzări pentru că majoritatea oaspetilor își cumpărau sejururi cu mult timp înainte, profitând de campaniile early booking, care la momentul de față sunt zero”, a explicat managerul Ana Hotels Europa, care ocupă și funcția de vicepreședinte al Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR).
Aceștia au precizat că în prezent, marea majoritate a oaspeților fac rezervări last minute, chiar dacă prețul este mai mare, dar își diminuează atât serviciile, cât și timpul de cazare pentru a avea riscuri cât mai mici în cazul în care războiul de la granița noastră degenerează.
În plus, prețurile au crescut cu 20-30%, iar reprezentanții restaurantelor vorbesc de creșteri care ar putea fi și cu 50% mai mari în sezon, față de 2021. Aceste scumpiri vin pe fondul costurilor tot mai mari la utilități, mărfuri, dar și creșterii inflației.
Piața balneo, potențial semnificativ de creștere
Totuși, piața balneară dă semne promițătoare de creștere.
Ministrul turismului, Daniel Cadariu a stabilit drept prioritate strategia de dezvoltare pe domeniul balnear. Industria consideră că prin această abordare în următorul sezon 2022-2023 piața balneo are potențialul să intre pe un trend ascendent.
Tendința în ceea ce privește comportamentul turiștilor s-a schimbat, astfel că media de vârstă a turiștilor care apelează la tratamente balneo a scăzut foarte mult. Tot mai mulți tineri își alocă timp să facă proceduri de tip wellness, întreținere, cât și prevenție și chiar medicale.
Hotelul din Eforie Nord dispune și de un centru Spa – Ana Aslan Health Spa, unde sunt utilizate terapii cu apă sărată din lacul Techirghiol. Centrul îmbină terapii de eliminare a stresului, tratamente balneare de vindecare şi ritualuri antice de relaxare cu proceduri de întinerire şi de tonifiere corporală.
Conform datelor Ana Hotels Europa, în ultimii doi ani, a scăzut foarte mult media de vârstă care apelează la acest sector, de la 60 spre 40, terapiile cu nămol, fiind ideale pentru această categorie de vârstă. Ele sunt recunoscute ca fiind benefice printre altele pentru eliminarea oboselii, a creșterii tonusul psihic și vitalității. În plus, reduce contracturile musculare și alină durerile de spate și cele articulare, care în timpul pandemiei au afectat mulți angajați care au lucrat de acasă.
Dacă în 2019, turiștii de la Ana Hotels Europa alegeau tratamentele SPA și wellness în proporție de 40%, restul de 60% venind pentru conferințe, business sau leisure, în 2020 în jur de 70% dintre turiști au optat pentru sejururi cu servicii la SPA.
Înainte de pandemie, piaţa balneară se ridica la 350 de milioane de euro, însă în pandemie aceasta a scăzut cu circa 60%, potrivit reprezentantei OPTBR.
„O primă prioritate ar fi susținerea investițiilor prin facilități guvernamentale și sprijinirea investitorilor. O a doua prioritate ar fi o strategie de țară pentru informarea și conștientizarea cetățenilor în ceea ce privește beneficiile pe care ți le poate aduce un anumit tratament cu resurse naturale sau produs turistic. Nu în cele din urmă este transmiterea unui mesaj comunitar că trebuie să ne orientăm atenția spre sănătate. Astfel, putem să diminuăm costurile statului cu decontarea medicamentelor, suntem mai sănătăși și mai productivi”, mai spune Iuliana Tasie, vicepreședinte OPTBR.
În 2021, cifra de afaceri a hotelului s-a ridicat la nivelul de 95% din valoarea celei realizate în 2019, iar pentru acest an Ana Hotels Europa Eforie Nord şi-a propus o creştere de 25% a vânzărilor, faţă de anul trecut.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!