Ucraina şi Polonia au convenit duminică să instituie regula controlului vamal comun la frontiera dintre cele două ţări, precum şi o companie feroviară comună, cu scopul de a facilita circulaţia persoanelor şi a creşte potenţialul de export al Ucrainei, relatează Reuters, citată de News.ro.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski şi omologul său polonez Andrzej Duda au promovat cooperarea sporită dintre ţări în timpul unei întâlniri la Kiev duminică, Duda oferind sprijinul Varşoviei vecinului său aflat în stare de conflict.
”Graniţa dintre Polonia şi Ucraina ar trebui să unească, nu să divizeze”, a declarat preşedintele polonez Duda în faţa parlamentarilor ucraineni, devenind, astfel, primul lider străin care a ţinut un discurs în persoană în faţa Parlamentului ucrainean de la invazia Rusiei din 24 februarie.
Zelenski a numit decizia de a institui control vamal comun la frontieră drept o mişcare ”revoluţionară”, potrivit g4media.ro.
”Această decizie va accelera în mod semnificativ procedurile de la frontieră”, a spus Zelenski într-o înregistrare video după vizita lui Duda.
”De asemenea, lucrăm la crearea unei companii feroviare comune în vederea creşterii potenţialului de export al economiei ucrainene”, a declarat ministrul ucrainean al Infrastructurii, Oleksander Kurbakov într-un comunicat.
El a mai spus că cele două ţări vecine caută soluţii pentru facilitarea transportului de mărfuri al Ucrainei către Uniunea Europeană.
Preşedintele ucrainean a mai subliniat că un control vamal comun ar putea facilita intrarea ţării în UE.
”Este şi începutul integrării noastre în spaţiul vamal comun al Uniunii Europene”, a precizat el.
Războiul din Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori mondiali de grâu şi porumb, a dus la creşterea preţurilor globale.
Ministrul Infrastructurii din Ucraina, Oleksandr Kubrakov, a declarat că le-a oferit posibilitatea colegilor polonezi să exercite controlul general la toate punctele de control.
Datorită abordării unei „ferestre unice”, durata procesării și așteptării la coadă va fi redusă de 1,5 ori, ceea ce este în interesul ambelor state.
Ucraina și Polonia sunt pe punctul de a avea o regulă nouă, a controlului vamal comun, în cele patru puncte de control existente
Până în prezent, controlul general la frontieră este deja efectuat la patru puncte de control pentru pasageri și vehicule ușoare de la granița dintre Ucraina şi Polonia, potrivit Logist Today.
„Ne așteptăm ca experiența de succes a unei astfel de cooperări să fie extinsă la punctele de control cu alte țări vecine din UE. Scopul nostru este liberalizarea completă a transportului rutier de marfă cu Uniunea Europeană”, a declarat Oleksandr Kubrakov.
Potrivit acestuia, pe lângă reducerea timpului la coadă, este de așteptat ca extinderea punctelor vamale cu control general să îmbunătățească eficiența utilizării sistemelor de scanare staționară, dar și să reducă riscurile de corupție.
„Cooperarea în domeniul transporturilor cu Polonia în contextul războiului a devenit un model de bună vecinătate. Am reușit deja să liberalizăm parțial transportul rutier de marfă. Sunt recunoscător Poloniei pentru că a oferit posibilitatea ca cisternele care transportă combustibil în Ucraina să treacă prin teritoriul său fără autorizație. De asemenea, lucrăm la crearea unei companii feroviare comune pentru a crește oportunitățile de export ale economiei ucrainene”, a adăugat ministrul Infrastructurii din Ucraina.
O măsură similară ar putea fi luată și de România pentru Republica Moldova dacă se va reuși implementarea ei la nivelul Ucrainei și Poloniei, un stat care aspiră la UE cu unul care este deja membru al UE de mulți ani.
Dacă o astfel de inițiativă ar fi implementată, atunci relațiile dintre cele două state românești ar cunoaște o apropiere și mai mare, iar fluxul de mărfuri și persoane ar fi facilitat, asigurând accelerarea dezvoltării relațiilor economice.
Practic, România ar avea granițe terestre generale cu 3 state: Bulgaria, Ungaria și Republica Moldova, mai ales că ultimul dintre acestea are o comuniune de limbă, cultură și identitate istorică cu țara noastră.
Totodată, serviciile vamale din Republica Moldova și România se află la etapa finală a acțiunilor pregătitoare pentru lansarea proiectului pilot e-Vama între cele două țări, în comun cu Programul EU4Digital. Aceasta presupune schimbul automat de informații prin intermediul sistemului SEED (Schimb Electronic Sistematic de Date), între autoritățile vamale din Republica Moldova și România, și va fi testat, inițial, la punctul de trecere a frontierei (BCP) Leușeni-Albița.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!