Dacă până de curând curierii se ocupau doar de livrări, mai nou au primit misiuni noi de la Guvern și anume să raporteze toate încasările persoanelor fizice și ale firmelor, în speranța unei mai bune colectări de taxe la stat.
Vorbim despre o piață neagră și de o colectare extrem de slabă la bugetul statului, iar acum Guvernul încearcă și pe această aripă să mai strângă bani. Deși aparent ar fi vorba despre sume modice, în realitatea, spun experții că sunt persoane fizice care învârt milioane de lei, adică echivalentul a sute de mii de euro anual.
,,Demersul este unul foarte bun pentru că în urma verificării transferurilor de bani de la curieri către persoane fizice. S-au identificat acele persoane fizice care vindeau produse ca oricare firmă și vorbim despre venituri care depășesc milioane de lei. Acele persoane fizice aveau obligația să se înmatriculeze la registrul comerțului, la ANAF și să plătească taxele.”, a declarat consultantul fiscal Adrian Bența pentru România Liberă.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, afirmă că prevederea cuprinsă în noul act normativ vizează “o colectare mai bună a taxelor şi impozitelor”.
Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului: “ Avem în România, după cum aţi văzut, o creştere economică importantă, dar rămâne această provocare a colectării de taxe şi impozite şi aici, din păcate, nu stăm la fel de bine Practic, putem să privim acest mod de a gestiona această chestiune într-un mod similar cu ceea ce se întâmplă cu Radarul Mărfurilor. Practic, reglementarea în această zonă nu face decât să ajute statul român să poată colecta taxele şi impozitele. ”
Potrivit noii Ordonanțe, firmele de curierat vor transmite: numărul de înregistrare și data trimiterii poștale; datele de identificare a expeditorului; numele și prenumele în cazul persoanelor fizice și denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare; adresele de expediție respectiv livrare; contravaloarea bunului livrat. Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie șterse automat, după împlinirea acestui termen.
,,Ordonanța așa cum este dată ea își propune să respecte secretul profesional al corespondenței și mai ales că o să notifice și persoana fizică care a făcut transferurile, prin urmare cu o astfel de atenționare va da de înțeles persoanelor fizice că trebuie să îți declare veniturile sau să se înmatriculeze.”, mai precizează Adrian Bența.
ANAF spune că scopul acestei modificări legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor. Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line, explică ANAF.
,,Vom vedea dacă se va merge cu o procedură tipizată, formular tipizat pentru depunerea declarațiilor la ANAF de către curieri sau se va merge pe un formular stabilit de fiecare curier.”, mai spune consultantul Bența.
De altfel, românii care au venituri suplimentare față de salariu, trebuie să completeze formularul 212 sau declarația unică așa cum mai este cunoscută, până la data de 25 de mai. Mai exact, formularul trebuie depusa de persoanele fizice care au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri sau pierderi în România sau în străinătate, cât și de noi categorii: pensionarii, persoanele fizice care au primit indemnizații de ajutor în pandemie și de către persoanele fizice care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală. În plus, pentru sumele decontate persoanelor fizice care găzduiesc refugiați ucraineni nu este prevăzută, până la acest moment, obligația de raportare prin Declarația Unică.