Secretarul general al ONU, António Guterres, aflat în Nigeria, a avertizat că invadarea Ucrainei de către Rusia acutizează foametea în Africa. Un nou raport al Human Rights Watch arată că invazia rusă a Ucrainei a agravat insecuritatea alimentară, în special pentru țările africane care se confruntau deja cu o criză a foametei.
Rusia și Ucraina sunt principalii exportatori de grâu și alte cereale, în timp ce țări precum Camerun, Nigeria și Uganda sunt printre cei mai mari importatori. Cu schimbările climatice și comerțul blocate de pandemia de coronavirus, „toate aceste schimbări în ceea ce privește disponibilitatea alimentelor au dus prețurile alimentelor la noi niveluri”, spune Lena Simet, cercetător a Human Rights Watch. Avocații fac apel la țările exportatoare, cum ar fi Statele Unite și Canada, „să-și deschidă piețele, să nu introducă restricții la export și să ofere cereale esențiale la un preț accesibil organizațiilor umanitare”, adaugă ea.
Potrivit unui raport ONU insecuritatea alimentară aproape s-a dublat în cei şase ani din 2016, când a început să o monitorizeze.
„Perspectivele de viitor nu sunt bune. Dacă nu se fac mai multe pentru a sprijini comunităţile rurale, amploarea dezastrului în ceea ce priveşte foametea şi pierderea mijloacelor de trai va fi îngrozitoare”, se arată în raport: „este nevoie de o acţiune umanitară urgentă la scară masivă pentru a împiedica acest lucru să se întâmple”.
Definită ca orice lipsă de hrană care ameninţă vieţile, mijloacele de trai sau ambele, insecuritatea alimentară acută la nivel de criză sau mai rău a crescut cu 40 de milioane de persoane sau 20% anul trecut.
Mai mult, invazia Rusiei în Ucraina – ambele ţări fiind mari producători de alimente – prezintă riscuri serioase pentru securitatea alimentară globală, în special în ţările aflate în criză alimentară, inclusiv Afganistan, Etiopia, Haiti, Somalia, Sudanul de Sud, Siria şi Yemen.
În 2021, Somalia a primit peste 90% din grâul său din Rusia şi Ucraina, Republica Democrată Congo a primit 80%, în timp ce Madagascar a importat 70% din alimentele de bază din cele două ţări.
„Ţările care se confruntă deja cu niveluri ridicate de foamete acută sunt deosebit de vulnerabile din cauza dependenţei lor ridicate de importurile de alimente şi a vulnerabilităţii la şocurile globale ale preţurilor alimentelor”, se arată în raport.
Portul Constanța, blocat total
Pentru că porturile ucrainene de la Marea Neagră sunt cotrolate de armata rusă, aproape 25 de milioane de tone de cereale sunt blocate. Iar România în loc să profite de această oportunitate, mai rău se îneacă.
Portul Constanța este blocat din cauza redirecționării mărfurilor non-UE care ar fi trebuit să meargă în porturile ucrainene. Practic, vorbim despre o situație fără precedent, deloc imprevizibilă, care ar fi putut fi transformată în oportunitate pentru România. Din păcate, avem guvernanți prea slabi și nepregătiți, fără viziune. Incompetența este cea care s-a vazut în ultimele zile în privința gestionării acestei crize, acuză președintele Partidului Ecologist Român, Dănuț Pop, într-un comunicat de presă în care cere demisia directorului Portului Constanța.
”În acest moment, 5000 de containere nerevendicate blochează Portul Constanța, ceea ce înseamnă că există un blocaj inclusiv pentru importatorii români, obligati sa mearga la Istanbul sau Pireu. Firmele românești trebuie să scoată bani grei din cauza acestei situații iar țara noastră riscă să se trezească fără produse la raft, situație care va afecta toți românii.
Așadar, această faptă de vitejie prost gestionată se traduce inclusiv prin subminarea economiei naționale, motiv pentru care cerem schimbarea din funcție a directorului portuar, tragerea la răspundere a operatorilor privați (autorizații) și despăgubirea firmelor românești.
Ucraina, noi restricții către România și Republica Moldova
Ucraina a impus noi restricţii temporare privind exporturile de cereale pe calea ferată spre România şi Republica Moldova, din cauza numărului mare de vagoane aflate la puncte de trecere a frontierei, a anunţat vineri firma de consultanţă APK-Infrom.
După ce porturile sale de la Marea Neagră au fost blocate de Rusia, Ucraina a fost forţată să utilizeze calea ferată drept principala rută pentru exporturile de cereale, ceea ce a condus la aglomerarea vagoanelor de cale ferată la punctele de trecere a frontierei.
Anterior, autorităţile de la Kiev au suspendat exporturile de cereale pe calea ferată spre Polonia.
Potrivit APK-Infrom, restricţiile cu privire la exporturile de cereale pe calea ferată spre România au început în data de 4 mai, iar din data de 5 mai au fost introduse restricţii şi spre Republica Moldova precum şi spre porturile ucrainene de la Dunăre.
Ministerul ucrainean al Agriculturii a informat în mod oficial că exporturile de cereale în sezonul agricol 2021/2022, care a început în luna iulie 2021, au ajuns la 46 milioane de tone, cifră care include şi 132.000 de tone exportate de la începutul lunii mai.
Anterior, o serie de oficiali din sectorul agricol au estimat că în luna martie a acestui an Ucraina a exportat 300.000 de tone de cereale în timp ce analiştii de la APK-Inform susţin că în luna aprilie exporturile de cereale s-au ridicat la 923.000 de tone.
Mai mulţi oficiali din Ministerele Agriculturii şi Transporturilor din Ucraina au anunţat că ţara vecină vrea să îşi majoreze capacitatea de export a porturilor de la Dunăre, pentru a permite ca cerealele să ajungă în porturile româneşti de la Marea Neagră.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!