Invazia Rusiei în Ucraina vecină a lăsat industria auto în fața unei crize uriașe care va fi foarte greu de rezolvat. Cunoscutul expert în domeniul auto Matas Buzelis împărtășește opiniile sale despre această situație.
În ultimii ani, piețele autovehiculelor rulate s-au confruntat cu probleme, deoarece criza semiconductorilor a compromis lanțul de achiziții de autovehicule. Deși mulți producători de autovehicule credeau că problemele au atins deja apogeul, se părea că 2022 va fi anul în care livrările de vehicule vor reveni la nivelurile de dinaintea crizei.
Însă aceste planuri au fost date peste cap de invazia Rusiei în Ucraina vecină, ceea ce a făcut ca industria auto să se confrunte cu o criză și mai mare, care va fi mult mai greu de rezolvat. Matas Buzelis, expert în domeniul auto și șef al departamentului de comunicații al companiei de date privind autovehiculelor carVertical, ne împărtășește opiniile sale despre această situație.
Lanțuri de aprovizionare afectate
Expert în industria auto, domnul Buzelis subliniază că, deși piața de autovehicule noi din Rusia nu este cea mai mare din lume, ea joacă un rol semnificativ în lanțul de aprovizionare auto.
Rusia exportă componente valoroase pentru industria auto. Germania, de exemplu, se bazează pe titanul, fierul și paladiul Rusiei. De asemenea, cu 108 milioane de tone de minereu de fier produse în 2021, Rusia este al cincilea cel mai mare producător de minereu de fier din lume, aprovizionând producătorii europeni de oțel care se confruntă acum cu prețuri mai mari și cu posibile dificultăți în obținerea metalului din altă parte.
Invazia Rusiei a avut, de asemenea, un impact asupra industriei auto din Ucraina. De exemplu, producătorii germani de automobile, cum ar fi BMW și Volkswagen, utilizează un mare furnizor ucrainean de cablaje auto. În plus, Ucraina este al treilea cel mai mare producător mondial de nichel și aluminiu, două resurse extrem de valoroase necesare în fabricarea bateriilor și a componentelor pentru vehicule electrice.
În plus, Ucraina produce aproape 70% din gazul neon din lume, necesar pentru componente precum microcipurile, care sunt deja insuficiente.
E mai greu să găsești o mașină bună la mâna a doua
Cumpărarea unui vehicul rulat a fost deja dificilă și costisitoare în 2021 și, după cum se pare, va deveni și mai dificilă în 2022. În timp ce piața autovehiculelor rulate este în continuă creștere, dealerii de autovehicule rulate se confruntă cu un deficit de vehicule.
Unul dintre principalele motive ale situației actuale este criza de pe piața autovehiculelor noi. Producătorii încep să limiteze producția de vehicule pentru a menține fabricarea la un nivel mai scăzut, dar mai stabil. Această schimbare în producția de autovehicule noi încetinește fluxul de autovehicule pe piața autovehiculelor rulate. În această situație, proprietarii de autoturisme amână să-și vândă vehiculele sau nu renunță deloc la ele.
„Cei interesați să cumpere o mașină second-hand aleg acum dintre cele mai limitate și mai scumpe oferte de pe piața vehiculelor rulate. Cu toate acestea, oferta limitată de autovehicule rulate nu ar trebui să determine cumpărătorii să renunțe la procedurile care îi protejează de escrocherii. Dimpotrivă, cumpărătorii ar trebui să verifice istoricul fiecărui vehicul rulat, deoarece oferta este foarte limitată”, spune domnul Buzelis.
După cum explică șeful departamentului de comunicații al carVertical, este posibil ca dealerii de autovehicule rulate să cumpere orice pot obține, fără să țină cont de starea mașinii. Riscul achiziționării unei mașini second-hand în stare proastă poate fi mult mai mare decât era, să zicem, cu un an sau doi în urmă.
Prețuri imprevizibile pentru autovehiculele rulate
În 2021, prețurile autovehiculelor rulate atinseseră deja cele mai ridicate niveluri din toate timpurile. Chiar dacă s-au stabilizat și chiar au început să scadă spre sfârșitul anului, invazia rusă în Ucraina a creat o situație fără precedent pe piața vehiculelor rulate din Europa de Est.
De ani de zile, cumpărătorii de autovehicule rulate din Ucraina s-au îndreptat către Polonia, Lituania, Slovacia și Ungaria. În timp ce mașinile mai noi erau mai solicitate pe piețele interne ale acestor țări, ucrainenii obișnuiau să cumpere multe mașini mai vechi de zece ani, în special cele cu motoare diesel eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, dar poluante.
Pe de altă parte, fluxul redus de clienți va modifica piața vehiculelor rulate din țările vecine ale Ucrainei. Este posibil ca prețurile mașinilor mai vechi să scadă pe măsură ce dealerii încearcă să își diminueze pierderile pentru a se adapta la situația actuală.
Influența prețurilor la combustibili
Prețurile combustibililor au depășit pragul critic de 2 EUR pe litru în multe țări europene, stârnind dorința de a schimba obiceiurile zilnice.
„Creșterea prețurilor la carburanți îi va determina pe unii șoferi să facă naveta mai puțin. Oamenii își pot scurta kilometrajul anual alegând transportul public sau alte mijloace alternative de transport. Mai puțini kilometri s-ar traduce prin mai puține accidente, ceea ce ar duce la economii la costurile de funcționare”, spune expertul carVertical.
Acest lucru ar reduce numărul de vehicule aflate pe șosea, însă creșterea prețurilor la carburanți ar spori, de asemenea, interesul față de vehiculele eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant.
Asta înseamnă că vehiculele cu motoare diesel pot stârni interes din cauza consumului imbatabil de combustibil pe autostradă. Însă această tendință se va limita la țările în care vehiculele cu mai multe emisii de CO2 nu sunt supuse niciunei impozitări.
Creșterea prețurilor la combustibili va încuraja oamenii să investească în vehicule electrice rulate. În ciuda creșterii prețurilor la energie, costul total de deținere a mașinilor electrice rămâne mai mic, iar acesta poate fi micșorat și mai mult dacă se folosește energia solară pentru încărcare. Se estimează că încărcarea cu energie solară va permite economisirea a 600-800 de euro pe an.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!