Ieri dimineață anunțam că ministrul francez al Apărării, Florence Parly, a venit la București pentru a face lobby companiei Naval Group, companie care a pierdut recent 80 de miliarde de dolari din contractul reziliat cu Australia, în urma formării unei noi alianțe americano-polineziene AUKUS. La două ore după apariția informației, ministrul apărării din România, Vasile Dîncu, a confirmat: 1,2 miliarde de EURO ne-a costat vizita ministrului francez al apărării.
Madame Parly, nașparlie cum o știu cei din lumea business-ului aerian, a convins amfitrionii săi români despre necesitatea echipării flotei maritime cu cele patru corvete produse în Șantierul Naval Group. Compania de stat mai este cunoscută sub numele de Direction des Constructions Navales sau Direction des Constructions Navales International. Este un contractor de apărare francez, cu răspândire globală, specializat în apărare bazată pe nave de luptă. Grupul are aproape 16.000 de angajați în 18 țări.
Un pic de trecere în revistă a “nevoilor” franceze nu strică.
1,2 miliarde de EURO ne-a costat vizita ministrului francez al apărării
SUA au dat cu flit alianței stategice cu Franța în emisfera sudică, înființând AUKUS, o nouă asociere militară între țările din Oceanul Indo-Pacific, menită să înfrunte China sau Japonia, într-un eventual conflict. Naval Group s-a trezit peste noapte cu rezilierea contractului cu guvernul de la Canberra, în valoare de 80 de miliarde de dolari. Executivul francez, care nu-și lasă companiile să moară, s-a reorientat, după o scurtă ceartă cu Administrația Biden. Sursele noastre susțin că administrația Macron a primit în compensație libertatea de a acționa pe flancul estic al NATO. Deci așa se explică dărnicia franceză cu trimiterea oștenilor în patria româncelor “bine pregătite” pentru orice fel de oaspeți.
Afacerea celor patru corvete
Deci, Madame Parly nu a venit la București să se ostenească în patru întâlniri oficiale, de la președintele Iohannis, până la ministrul apărării, punând la socoteală și abureala de conferință de presă, ci pentru un obiectiv precis: Afacerea celor patru corvete.
Mai sunt doar câteva zile până la data dede 31 ianuarie 2022, data la care MApN a comunicat că va face anunțul oficial, cine a câștigat bătălia dîntre compania olandeză Damen Group și Naval Group.
Sursele bine informate din industria militară susțineau înainte de venirea lui Madame Parly (noua Victoria Nuland) că dacă Damen își va reconfirma opțiunea de rămânere în competiție (era să zic cursă), iar Naval Group nu cade la pace la preț cu MApN, România ar mai fi avut libertatea să meargă la un “Government to Government.” Acum, toate încadrările în “libera circulație a bunurilor și serviciilor,” principiu statornic european, s-au făcut țăndări.
Și premierul Olandei a rupt ușa guvernului român pentru a ajuta o companie să câștige o licitație. „Cine nu sare / ia condamnare!”
Madame Parly nu a plecat cu mâna goală. Nici n-a făcut cu mâna francofonilor din mașina sa blindată, n-a dat binețe trecătorilor grăbiți prin traficul bucureștean. A împachetat cu fundiție tricolore promisiunea că noul constructor de nave militare e prestabilit. By default, cum ar spune englezul din conducerea lui Damen, dar care nu se va lăsa ușor învins.
Iarăși se va opune cineva intrării noastre în Schengen. Îmi amintesc că în urmă cu trei ani, Mark Rutte, fostul și actualul prim ministru (investit recent a patra oară ca premier), s-a dus glonț la Viorica Dăncilă. A intervenit la cabinetul român pentru câștigarea licitației deschisă de Șantierul Naval din Mangalia de către Damen. I-am spus unui consilier că pe agenda premierului olandez este condamnarea corupției din România și să-i recomande Vioricăi să-i spună că intervenția lui e de pușcărie în România.
citește și: De ce trebuie să apărăm Ucraina?
Asta se întâmpla pe vremea când mulți lideri ai actualului partid de guvernământ, reîncuscrit cu “ciuma roșie,” mai puțin endemică azi, bântuiau piețele cu luminițele. “Cine nu sare / ia condamnare!” Legenda spune că premierul olandez s-a declarat mulțumit pentru serviciul făcut de omoloaga acelor zile, batjocorită de europeniști, dar la declarații a fost alt om.
Boșii olandezi nu mai umblă în clongși
Au trecut zile, au trecut ani, iar Olanda tot nu face lobby pentru România. Mai are ceva de halit.
Vă dați seama cât de supărat va fi Rutte, după ce i se va da cu flit companiei din țara sa în Afacerea corvetelor? Sigur, nu va face circ. Nici nu se va da de-a dura (adăugați domniile voastre cui i se potrivește rima). Oricum Naval Group a avut condiții financiare mai pământene.
A mai trecut o vizită de stat. Franța și-a readus aminte că odinioară toată burghezia era francofonă, dar nu atât de darnică și de servilă ca oligarhia politică de astăzi.
Ce și-a spus Florance? Sau ce draft să-i fi pus pe masă excelența sa Laurence Auer, ambasadorul Franței la București, un fel de noul Vîșinski cu fustă. Unul extrem de predictibil: oficialii români fac pe ei de frica celor mari.
1,2 miliarde de EURO ne-a costat vizita ministrului francez al apărării. Și ce dacă? Ăsta e prețul securității.
Americanii le-au promis francezilor suveranitatea pe Estul Europei
Mai sunt multe creiere netede care susțin că în România mai sunt alegeri libere. Viitorul președinte va fi selectat dintre cei care știu să servească mai bine tava.
O țară condusă de lachei, e ca o gară cu impegatul trosnit de-o cufureală. Pot să vină trenurile NATO, trec doar la paleta ridicată.
Printre prea multele lucruri cunoscute de noi în vizita de ieri a lui Florance la București, o singură dilemă transpare. Pe vremea când lucra la Air France, o fi lucrat vreo zi și ca stewardesă? Că prea e pomădată.
Românul rămâne singur și înjură cerul. Degeaba. Madame Parly e cu cecul în poșetă și cu sufletul în rai. Bon appétit les pauvre.
Vocile lumii
Military
Revistă specializată
“Florence Parly descrie India drept „partenerul principal al Franței” în regiunea Indo-Pacific. Ea și-a exprimat hotărârea de a extinde cooperarea strategică cu India: Țara asiatică a cumpărat deja 36 de avioane de luptă Rafale din Franța, încă din anul 2016. India ar putea cumpăra mai multe avioane Rafale. în afară de elicoptere cu rază medie de acțiune și submarine franceze Mirage modernizate,” relata presa indiană în decembrie 2021, după vizita lui Florence Parly, fost om de afaceri.