Companiile de telecomunicații și companiile aeriene din SUA se luptă de săptămâni întregi pentru impactul potențial al serviciilor wireless 5G asupra aeronavelor, scrie Reuters.
Principala problemă
SUA au scos la licitație lățimea de bandă 5G de gamă medie către companiile de telefonie mobilă la începutul anului 2021 în intervalul 3,7-3,98 GHz pe spectru, cunoscut sub numele de C-Band, pentru aproximativ 80 de miliarde de dolari. În ultimele luni, grupurile din industria aviației din SUA și-au intensificat preocupările, iar Administrația Federală a Aviației (FAA) a emis un avertisment oficial în noiembrie cu privire la riscul de interferență cu echipamentele de zbor.
În industria aeriană, radioaltimetrul, care măsoară altitudinea, funcționează în intervalul 4,2-4,4 GHz și există îngrijorări că nu există un tampon suficient de mare față de frecvențele pentru a fi utilizate de companiile de telecomunicații.
Companiile s-au confruntat cu presiuni din partea Casei Able.
Radioaltimetrele ajută la minimizarea riscului de accidente sau coliziuni, oferind o citire precisă a proximității de sol. Citirile sunt, de asemenea, folosite pentru a facilita aterizările automate și pentru a ajuta la detectarea curenților periculoși numiți forfecarea vântului.
Pe scurt, cu cât frecvența din spectru este mai mare, cu atât serviciul este mai rapid. Deci, pentru a obține valoarea maximă de la 5G, operatorii doresc să opereze la frecvențe mai mari.
O parte din spectrul C-Band scos la licitație în Statele Unite a fost folosit pentru radio prin satelit, dar trecerea la 5G înseamnă că va exista mult mai mult trafic.
După ani de discuții internaționale, Uniunea Europeană a stabilit în 2019 standarde pentru frecvențele medii 5G în intervalul 3,4-3,8 GHz.
Ele au fost scoase la licitație și puse în uz în multe state, până acum fără probleme.
Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA), care supraveghează 31 de state, a declarat pe 17 decembrie că cea mai recentă discuție a fost specifică spațiului aerian al SUA. „În această etapă, nu a fost identificat niciun risc de interferență nesigură în Europa”, se arată în comunicat.
AT&T și Verizon au convenit să adopte zone de excludere în jurul multor aeroporturi din SUA, similare celor utilizate în Franța, timp de șase luni.
În Coreea de Sud, frecvența comunicațiilor mobile 5G este de 3,42-3,7 GHz și nu a existat niciun raport de interferență cu undele radio de la comercializarea 5G în aprilie 2019.
În prezent, stațiile wireless de comunicații mobile 5G funcționează în apropierea aeroporturilor, dar nu au fost raportate probleme.