26.2 C
Bucureศ™ti
miercuri, 4 septembrie 2024
AcasฤƒSpecialAlina Mungiu-Pippidi: Ce vrem de la noul Cod electoral

Alina Mungiu-Pippidi: Ce vrem de la noul Cod electoral

ศ˜i la Cotroceni, ศ™i la Parlament, au loc consultฤƒri pe marginea codului electoral în care societatea civilฤƒ e din nou marginalฤƒ. Aศ™teptฤƒm încฤƒ un rฤƒspuns serios de la dl. Preศ™edinte Zgonea de ce nu se poate face livestreaming de la discuศ›ia comisiei de cod electoral (o televiziune Internet numitฤƒ Privesc.eu face asta pe gratis de la toate acศ›iunile societatฤƒศ›ii civile, dacฤƒ Parlamentul chiar nu are logistica necesarฤƒ, se pot ocupa ei, sau România curatฤƒ, dar vrem ca toatฤƒ diaspora sฤƒ poatฤƒ urmฤƒri dezbaterile în direct).

De asta, în cele ce urmeazฤƒ ศ™i fฤƒrฤƒ a intra în detalii tehnice o sฤƒ rezum, pe probleme, care sunt punctele de discuศ›ie de interes pentru societatea civilฤƒ ศ™i preferinศ›ele ei cele mai marcante. Fiind politolog ศ™i unul care ศ™i-a fฤƒcut datoria sฤƒ anunศ›e din timp asupra precedentelor prostii electorale, nu o sฤƒ reiau aici teoria chibritului, o sฤƒ pun trei note ศ™i în rest îndemn lumea sฤƒ punฤƒ mâna pe carte dacฤƒ nu mฤƒ crede pe cuvânt. Lucrฤƒrile la care vฤƒ trimit conศ›in în bibliografia lor aproape tot ce meritฤƒ citit pe tema asta. Iar sfatul meu cฤƒtre Comisia parlamentarฤƒ este ca pe lângฤƒ propunerile de schimbฤƒri de legi sฤƒ facฤƒ onor guvernului o listฤƒ de recomandฤƒri imperative care ศ›in de implementare, cฤƒ implementarea ศ™i logistica deficitarฤƒ, nu legile, sunt problema noastrฤƒ principalฤƒ.

Problemele noastre, în ordinea importanศ›ei ศ™i posibilitฤƒศ›ii de a fi rezolvate prin legi, sunt ศ™apte:

  1. problema logisticฤƒ a votului în diaspora,

  2. problema riscului de fraudฤƒ electoralฤƒ,

  3. problema dificultฤƒศ›ii de a înscrie ศ™i promova independenศ›i ศ™i partide noi,

  4. problema reprezentativitฤƒศ›ii la alegerile locale (primari ศ™i ศ™efi de CJ aleศ™i dintr-un singur tur de scrutin),

  5. problema slabei participฤƒri la vot (turul doi la prezidenศ›iale a fost o excepศ›ie),

  6. problema nominalizฤƒrii candidaศ›ilor, adicฤƒ a nemulศ›umirii cu candidaศ›ii aleศ™i de partidele actuale, care sunt adesea traseiศ™ti ศ™i corupศ›i.

  7. problema corupศ›iei politice (adicฤƒ distribuire de resurse publice mai mult decât e legitim contra sprijin electoral).

Unde nu avem probleme: la reprezentativitate în legislative (sistemul electoral actual e foarte reprezentativ), la participare directฤƒ (plin de candidaศ›i independenศ›i, oameni dornici sฤƒ facฤƒ partide), la construcศ›ia unei majoritฤƒศ›i (nu se întâmplฤƒ sฤƒ stฤƒm fฤƒrฤƒ guvern sฤƒptฤƒmâni, ca în Belgia, pânฤƒ ศ™i guvernele minoritare au fost la noi destul de stabile). Deci sฤƒ nu încercฤƒm sฤƒ rezolvฤƒm vreuna din aceste probleme inexistente.

Problema 1. Votul în diaspora.

Dat fiind cฤƒ România nu are logistic cum organiza votul electronic (infrastructura IT e mult mai nedezvoltatฤƒ ca în Estonia) ศ™i cฤƒ votul prin corespondenศ›ฤƒ a fost anulat în unele ศ›ฤƒri (Franศ›a, 1975) din cauza fraudelor numeroase (ศ™i noi nu suntem mai dezvoltaศ›i azi decât erau ei atunci) propunem o combinaศ›ie de creศ™tere semnificativฤƒ a numฤƒrului secศ›iilor de vot ศ™i votul anticipat pentru cetฤƒศ›enii români din diaspora. Încurajฤƒm oamenii politici sฤƒ spunฤƒ net cฤƒ votul electronic e imposibil alfel decât ca deziderat pânฤƒ când va fi România informatizatฤƒ, ศ™i cฤƒ acela prin corespondenศ›ฤƒ poate creศ™te semnificativ riscul de fraudฤƒ) Vezi ศ™i http://www.romaniacurata.ro/votul-anticipat-urmatorul-pas-pentru-romania-dezbatere/.

Problema 2. Riscul de fraudฤƒ electoralฤƒ

Avem încฤƒ probleme, deศ™i probabil mai puศ›ine decât credem, din cauzฤƒ cฤƒ avem liste electorale necorectate, pe care figureazฤƒ mulศ›i morศ›i sau oameni plecaศ›i definitiv al cฤƒror CNP poate fi folosit de rฤƒufฤƒcฤƒtori ca sฤƒ voteze în locul lor. Fie digitalizarea completฤƒ a evidenศ›ei populaศ›iei (pentru a cฤƒrei întîrziere ar trebui plฤƒtit un cost), fie înregistrarea votanศ›ilor înainte de alegeri pot rezolva aceastฤƒ situaศ›ie, prima tot întîrzie de ani de zile, a doua riscฤƒ sฤƒ descurajeze participarea, cฤƒ votantul e deja leneศ™ sฤƒ meargฤƒ la vot, darฤƒmite sฤƒ se mai înregistreze. De fapt ambele sunt necesare, prima în România ศ™i a doua în diaspora. Susศ›inem recenzarea votanศ›ilor sub orice formฤƒ înainte de ziua alegerilor ศ™i desfiinศ›area listelor suplimentare, care pot fi înlocuite fie de un sistem canadian de vot anticipat, fie de sistemul francez.

Problema 3. Bariere la intrare

Susศ›inem propunerile coaliศ›iei Politicฤƒ fฤƒrฤƒ bariere, cu câteva excepศ›ii de detaliu (în loc de trei persoane care sฤƒ poatฤƒ forma un partid, propunem o sutฤƒ, în trei judeศ›e diferite). Susศ›inem dispariศ›ia garanศ›iilor financiare ศ™i a altor bariere. Atragem însฤƒ atenศ›ia cฤƒ eliminarea finanศ›ฤƒrii private propusฤƒ de PNL creazฤƒ bariere noi. Deci e rezonabil sฤƒ eliminฤƒm numai finanศ›area de la firme (private sau de stat) ศ™i sฤƒ o plafonฤƒm foarte tare pe cea de la persoane fizice (sistem crowdfunding, donaศ›ii prin mobil). Dacฤƒ scoatem complet finanศ›area privatฤƒ, degeaba coborâm pragul de înscriere, cฤƒ partidele noi nu se vor putea califica la bani de la buget, nici la sedii pe propunerile actuale (natural, nu vrem sฤƒ facฤƒ partide pentru sedii) ศ™i deci nu se vor mai naศ™te. Un partid ca al Monicฤƒi Macovei, sau al lui Nicuศ™or Dan, au nevoie ca fanii de pe Facebook sฤƒ le poatฤƒ da sume mici, dar sฤƒ doneze. De asemenea, o data ce un partid sau independent ia zece la sutฤƒ la alegeri în localitatea unde are sediul central trebuie sฤƒ aibฤƒ dreptul la un sediu.

Mai important din punctul nostru de vedere aici, susศ›inem eliminarea completฤƒ a pragului la alegerile locale, pentru partide ศ™i candidaศ›i independenศ›i, unicul criteriu rฤƒmânînd numฤƒrul de voturi. Dat fiind cฤƒ numฤƒrul de consilieri este fix, pragul nu serveศ™te de fapt decât sฤƒ ofere de fapt o primฤƒ partidelor mari ศ™i vechi, care obศ›in astfel mai multe locuri. Majoritatea într-un consiliu local nu e ca majoritatea în Parlament, nu e nevoie de o majoritate politicฤƒ, ea trebuie creatฤƒ subiect cu subiect, numai astfel va fi reprezentat interesul cetฤƒศ›eanului mai bine- nu ne trebuie consilii care sฤƒ nu facฤƒ altceva decât sฤƒ ridice mâna. Cartelarea partidelor vechi trebuie combฤƒtutฤƒ mai ales local, ศ™i terenul de intrare al persoanelor sau formaศ›iunilor noi este cel mai prielnic la acest nivel. La nivel national susศ›inem scฤƒderea pragului la trei la sutฤƒ dacฤƒ se va opta pentru un sistem proportional, ศ™i atragem atenศ›ia cฤƒ existฤƒ un trend european în acest sens- chiar de eliminare a pragurilor pentru europarlamentare.

Problema 4. Reprezentativitatea

Susศ›inem alegerea primarilor ศ™i ศ™efilor de consilii judeศ›ene în douฤƒ tururi. Nu susศ›inem nici un sistem care sฤƒ includฤƒ vreo variantฤƒ de majoritar(uninominal) pur, nici pentru o camerฤƒ, nici pentru douฤƒ, deoarece ar crea noi probleme de reprezentativitate (de exemplu sistemul german nu e clar ce problemฤƒ ar rezolva din acestea, dar e clar cฤƒ ar fi mai puศ›in reprezentativ ca sistemul actual sau un proporศ›ional cu prag de trei la sutฤƒ). Considerฤƒm cฤƒ singurele sisteme cu reprezentativitate bunฤƒ ar fi uninominalul în douฤƒ tururi de scrutin ศ™i proporศ›ionalul cu prag de trei la sutฤƒ ศ™i listฤƒ deschisฤƒ.

Problema 5. Participarea la vot.

Participarea la vot va creศ™te dacฤƒ se creazฤƒ condiศ›ii ca studenศ›ii ศ™i persoanele din diaspora sฤƒ poatฤƒ vota în secศ›ii speciale. Nu sprijinim mฤƒsuri de introducere a obligativitฤƒศ›ii votului.

Problema 6. Nominalizarea candidaศ›ilor.

Votul pe persoanฤƒ tocmai a fost identificat de Curtea Constituศ›ionalฤƒ ca fiind principala sursฤƒ de legitimare a traseismului (în motivaศ›ia ordonanศ›ei migraศ›iei aleศ™ilor locali, precedent valabil ศ™i pentru parlamentari) ca atare idea de o persoanฤƒ-o circumscripศ›ie ar trebui abandonatฤƒ dacฤƒ nu mai vrem sฤƒ avem rezultate ale alegerilor viciate de traseism cum s-a vฤƒzut în ultimii ani. Este, în combinaศ›ie cu dimensiunile mici ale circumscripศ›iilor, ศ™i principala cauzฤƒ a clientelismului parlamentar, manifestat prin amendamente la buget care implicฤƒ cheltuieli suplimentare.

Singura variantฤƒ care ne rฤƒmâne care sฤƒ combine ce e mai bun ศ™i sฤƒ evite ce e mai rฤƒu (lista închisฤƒ de partid) este votul proportional transferabil care se aplicฤƒ în Republica Irlanda, Noua Zeelandฤƒ, Pakistan, Slovacia, Estonia ศ™i alte ศ›ฤƒri. Sugerฤƒm, date fiind marile diferenศ›e de dezvoltare din România, un sistem cu trei la sutฤƒ prag, cu liste de vot în care votanศ›ii care opteazฤƒ astfel pot ierarhiza cum vor candidaศ›ii de la listฤƒ (în acest sistem candidaศ›ii din interiorul unui partid îศ™i fac concurenศ›ฤƒ). ศ˜tim din Estonia ศ™i Slovacia cฤƒ doar o minoritate în zonele cele mai prospere ศ™i urbane recurg la acest lucru, dar asta ar da votanศ›ilor în sfârศ™it ceea ce doresc (control asupra nominalizฤƒrilor de candidaศ›i) ศ™i nu ar pune la risc partidele. Majoritatea votanศ›ilor ar vota doar lista, în ordinea propusฤƒ de partid. Singura complicaศ›ie logisticฤƒ ar fi cฤƒ ar dura mai mult transcrierea ศ™i numฤƒrฤƒtoarea voturilor, dar experienศ›ele din regiunea noastrฤƒ aratฤƒ cฤƒ aceste obstacole pot fi depฤƒศ™ite.

Presupunem cฤƒ reducerea numฤƒrului de parlamentari are acelaศ™i scop, de creศ™tere a calitฤƒศ›ii parlamentarilor. Susศ›inem orice reducere logicฤƒ, dedusฤƒ din sistemul electoral.

Problema 7. Corupศ›ia politicฤƒ.

Corupศ›ia politicฤƒ este eronat presupusฤƒ ca fiind determinatฤƒ de sistemul de vot, forma de finanศ›are, etc (ศ™i printre ศ›ฤƒrile corupte ศ™i la cele necorupte întâlnim întreaga gamฤƒ a acestor sisteme) ศ™i deci nu se va rezolva prin nici una din propunerile de mai sus. Corupศ›ia politicฤƒ existฤƒ pentru cฤƒ guvernele României pot aloca discreศ›ionar, deศ™i Parlamentul teoretic aprobฤƒ un buget, mari sume de bani ศ™i alte înlesniri ศ™i favoruri, pot distribui discreศ›ionar contracte de stat ศ™i transferuri cฤƒtre autoritatea localฤƒ iar mecanismele de control administrative nu funcศ›ioneazฤƒ pentru a preveni asemenea lucruri înainte sฤƒ se producฤƒ. Mecanismele post au început sฤƒ funcศ›ioneze, dar nu e suficient, iar codul electoral nu poate rezolva problema fundamentalฤƒ, cฤƒ oameni cu autoritate pot fฤƒrฤƒ mari obstacole sฤƒ abuzeze de ea, intervenind decisiv în succesul unei firme sau persoane. Asta a creat deja o mare cerere de intervenศ›ie, ศ™i cercul vicios e greu de rupt.

Dovezile academice aratฤƒ cฤƒ sistemul electoral e un angrenaj. Noi încercฤƒm sฤƒ rezolvฤƒm mai multe probleme, dar e ca ศ™i cum ai lua un cablu de ambreiaj de la o maศ™inฤƒ sฤƒ cârpeศ™ti alta, un motor de la a treia, niศ™te roศ›i de pe cine ศ™tie unde fฤƒrฤƒ a reflecta cฤƒ per total ศ™i pe drumurile tale, deศ™i fiecare împrumut pare sฤƒ rezolve ceva, ceea ce rezultฤƒ, pe drumurile date, poate fi complet nefuncศ›ional. Fiecare adaos încearcฤƒ sฤƒ rezolve o problemฤƒ, dar poate crea alta. Pentru cฤƒ ansamblul este ce conteazฤƒ (Persson, T., Tabellini, G., & Trebbi, F. (2003). Electoral rules and corruption.journal of the European Economic Association1(4), 958-989). Prezentând interacศ›iunea problemelor de mai sus, foarte pe scurt, cฤƒ mai sunt ศ™i altele (dimensiunea circumscripศ›iei de exemplu, are alt rol în sisteme proporศ›ionale închise faศ›ฤƒ de uninominale) am încercat sฤƒ arฤƒt cฤƒ cel mai important este sฤƒ nu facem mai rฤƒu încercând sฤƒ facem bine. Noi recomandฤƒm circumscripศ›ii mari, în sistemul pe liste ศ›ฤƒrile cele mai ”curate” au adesea o singurฤƒ circumscripศ›ie naศ›ionalฤƒ. În cazul României, ศ›arฤƒ cu populaศ›ie medie, pentru Senat regiunea de dezvoltare poate fi consideratฤƒ circumscripศ›ie, iar pentru Camera Deputaศ›ilor judeศ›ul ศ™i municipiul. La dimensiunea asta nici sistemul actual nu trebuie neapฤƒrat schimbat. Dacฤƒ nu mai pot unii trฤƒi fฤƒrฤƒ sฤƒ-l schimbe, cel puศ›in douฤƒ sisteme electorale, proporศ›ionalul cu listฤƒ deschisฤƒ ศ™i uninominalul în douฤƒ tururi de scrutin au ajutat ศ›ฤƒri ca Estonia ศ™i respectiv Chile, cândva destul de corupte ศ™i clientelare, sฤƒ evolueze ศ™i ar trebui considerate cu prioritate faศ›ฤƒ de orice alte variante care s-or asocial ele cu ศ›ฤƒri bune (ca Germania) dar nu au ajutat acele ศ›ฤƒri sฤƒ devinฤƒ cea ce sunt- deci rolul lor transformator nu existฤƒ.

În materie de finanศ›are singurele legฤƒturi (istoric) dovedite între finanศ›­­­­are ศ™i corupศ›ie (statistic, dupฤƒ cum am spus, nu existฤƒ legฤƒturi semnificative robuste) privesc transparenศ›a ศ™i limitarea cheltuielilor electorale. Dacฤƒ la ambele am implementa regulile actuale mare parte din problemฤƒ s-ar rezolva.

Puteศ›i comenta textele Alinei Mungiu-Pippidi pe romaniacurata.ro.

Cele mai citite

Fericirea ศ™i tinereศ›ea fฤƒrฤƒ bฤƒtrรขneศ›e trec prin brรขnzฤƒ

Acest aliment place creierului ศ™i are un impact semnificativ asupra bunฤƒstฤƒrii noastre fizice ศ™i psihice Creierul nostru iubeศ™te acest aliment care are un conศ›inut de...

Fericirea ศ™i tinereศ›ea fฤƒrฤƒ bฤƒtrรขneศ›e trec prin brรขnzฤƒ

Acest aliment place creierului ศ™i are un impact semnificativ asupra bunฤƒstฤƒrii noastre fizice ศ™i psihice Creierul nostru iubeศ™te acest aliment care are un conศ›inut de...

Ministrul Energiei conduce prima ศ™edinศ›ฤƒ a Comandamentului de iarnฤƒ

Romรขnia are deja asigurat stocul de gaze pentru iarnฤƒ, รฎn proporศ›ie de 90% รŽn ศ™edinศ›a primului Comandament de iarnฤƒ din acest an, se vor analiza...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ