Raportul Curții de Conturi pentru anul 2013, dat recent publicității, dezvăluie o serie de nereguli prin care au fost cheltuite ilegal sume mari de la bugetul Galațiului. O mare parte dintre ilegalități au o cauză comună: indiferența sau incompetența unora dintre funcționarii Primăriei Galați.
Consilierii municipali iau indemnizații pentru ședințe fictive
Cea mai frapantă dintre neregulile descoperite de inspectori este aceea că toți aleșii locali nu își încasează banii numai pe certurile din ședințele Consiliului Municipal (CLM) Galați, ci că și-au încasat indemnizațiile de ședință, de 5% din indemnizația primarului Marius Stan, chiar și ședințe care nu au avut loc.
Asta se adaugă la faptul că mulți consilieri și-au încasat indemnizațiile pentru alte ședințe, de la care au lipsit. „Primăria a efectuat plata nelegală a indemnizaţiei de şedinţă pentru un număr de 9 consilieri locali care, deşi nu au fost prezenţi în perioada februarie – decembrie 2013 la cel puţin una din şedinţele Consiliului Local al Municipiului Galaţi, au fost remuneraţi cu 5% din indemnizaţia lunară a primarului, iar pentru luna august 2013, în care nu au fost ţinute şedinţe ale consiliului local, primăria a decontat nelegal indemnizaţia de şedinţă pentru toţi cei 25 de consilieri locali“.
Faptul că toți consilierii și-au încasat banii pe o ședință fictivă confirmă că dincolo de certurile din ședințele CLM „frăția partidelor“ funcționează foarte bine. Curtea de Conturi a dispus ca aleșii locali să returneze indemnizațiile încasate ilegal, dar și să plătească penalități.
Primăria Galați – sponsor al sistemului bancar
În relațiile cu băncile de la care s-a împrumutat pentru realizarea unor investiții Primăria Galați a fost donatorul perfect, plătind comisioane mai mari decât cele prevăzute în contracte. Potrivit inspectorilor de la Curtea de Conturi, în cazul Contractului de credit nr. 28/27.03.2012 în valoare de 60.986.599 de lei, încheiat cu BRD, funcționarii primăriei nu au calculat și nu au înregistrat în contabilitate dobânzile penalizatoare care trebuiau percepute băncii ca urmare a reţinerii de către BRD, din contul primăriei, a unei sume de 31.596 lei, aferente comisionului de administrare de 0,1%, în condiţiile în care primăria trebuia să plătească BRD-ului o sumă de 12 ori mai mică, adică numai 2.622 de lei. În raport se mai spune că Primăria Galați „a plătit nejustificat băncii suma de 1.122.121 de lei reprezentând comision de administrare a creditului de 0,35% pe an calculat la soldul creditului, în condiţiile în care oferta de finanţare din data de 26.05.2008 – Anexa 1 la Formularul nr. 4, acceptată de UAT Municipiul Galaţi, prevedea un nivel al acestui comision de 544.880 lei, corespunzător unei utilizări integrale a creditului contractat“. Dacă ar fi fost creditele lor, personale, oare funcționarii ar fi fost la fel de indiferenți?
O mare parte dintre veniturile Galațiului provin de încasările din închirieri de terenuri. Problema este că aceste venituri nu sunt încasate, tot din cauza indiferenței funcționarilor primăriei, care nici măcar nu verifică dacă sunt plătite sau nu chiriile. „Primăria nu a urmărit modul de încasare a veniturilor cuvenite bugetului local din concesiuni şi închirieri în perioada 2010-2013, întrucât nu s-au aplicat în totalitate măsurile de stingere a creanţelor bugetare în vederea încasării integrale şi la termen a acestora“, se spune într-un pasaj din raport, iar la alt paragraf e remarcat haosul urbanistic, prin faptul că pe terenurile închiriate, de obicei pe suprafețe mai mari decât cele trecute în contractele de închiriere, se construiește fără autorizație, fără ca nimeni să intervină. Inspectorii Curții de Conturi remarcă „nerespectarea clauzelor contractuale de către chiriaşi, în sensul utilizării de către aceştia a unor suprafeţe de teren mai mari decât cele închiriate, edificarea unor construcţii pe terenurile închiriate fără acordul proprietarului, fără obţinerea autorizaţiei de construire“. Primăria Galați a contestat în instanță raportul Curții de Conturi, acoperind astfel efectele indiferenței propriilor funcționari.
Chiriașii primăriei, o duc „ca-n sânul lui Avram“
Actualul primar, Marius Stan, îl acuza pe fostul primar, Dumitru Nicolae, că i-a lăsat pe chiriașii caselor și apartamentelor primăriei să facă ce vor și așa se ajunsese ca aceștia să aibă datorii la întreținere în valoare totală de 21,5 milioane lei, adică 4,8 milioane de euro. Atunci, Marius Stan promitea că vor fi refăcute contractele de închiriere, fiind prevăzute clauze conform cărora contractele vor fi anulate și chiriașii evacuați dacă nu își plătesc chiria sau întreținerea. Curtea de Conturi a constatat că o duc în continuare foarte bine, pentru că funcționarii de la primărie nu iau nici un fel de măsuri dacă nu își plătesc chiria: „Primăria nu a procedat nici la calcularea, înregistrarea şi încasarea majorărilor de întârziere pentru neplata la termenele contractuale a chiriei datorate de persoanele fizice care utilizează spaţii de destinaţia de locuinţe, aparţinând domeniului privat al UAT Municipiul Galaţi şi, respectiv, nici la încetarea contractelor de închiriere, în situaţia în care locatarii nu şi-au achitat obligaţiile asumate prin acestea“. Și dacă nu le cere nimeni de la primărie să plătească chiria, de ce ar plăti facturile la apă și căldură.