Toamna aceasta a adus vești bune pentru Portul Constanța și Canalul Dunăre-Marea Neagră. Producția foarte bună de cereale și cererea de export au făcut ca portul să fie principalul centru nodal al cerealelor în Europa, transformând CDMN într-o adevărată autostradă a grâului.
Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA, operatorul canalului, a anunțat ieri că în luna octombrie a acestui an s-a reuşit recuperarea pierderilor şi înregistrarea primelor depăşiri ale traficului prognozat la zi, cu un plus de 191.720 tone capacitate, în condiţiile unui început de an sub aşteptări, cu 83% din traficul prognozat pe primul semestru.
”Pe primul loc la mărfuri transportate se află grâul, transportat în cea mai mare parte de România, urmată de Ungaria şi Bulgaria, apoi minereul de fier, transportat de Austria, România şi Serbia, şi porumbul transportat de Serbia, România şi Bulgaria”, au precizat reprezentanții companiei. În acest an, până în prezent, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră şi Poarta Albă-Midia Năvodari au fost efectuate 8.827 ecluzări şi au tranzitat 18.608 unităţi navale încărcate cu 11.184.685 tone marfă. Principalele destinaţii ale mărfurilor transportate pe canalele navigabile au fost România – 49%, Serbia – 18%, Bulgaria şi Austria cu 9%.
Portul, centru nodal pentru cereale
Portul Constanța a ajuns cel mai mare centru nodal pentru transporturile de cereale din Europa, după cum nota, în urmă cu câteva zile, publicația Bloomberg. Cantitatea de cereale care a trecut prin Portul Constanţa până la sfârşitul lunii august a fost cu 30% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi, până la sfârşitul acestui an, va depăşi nivelul anului trecut, a declarat purtătorul de cuvânt al portului, Monica Velicu. O bună parte din cerealele care ajung aici vin pe canal. Numai la mijlocul acestei săptămâni Egiptul a cumpărat 60.000 de tone de grâu românesc, pentru 15,2 milioane de dolari. Livrarea cerealelor se va face în perioada 21-30 noiembrie. România a raportat o producţie de grâu de 7,37 milioane tone în acest an, în urcare faţă de 7,34 milioane tone anul trecut, fiind cea mai mare din ultimii nouă ani şi a doua din ultimii 44 de ani. “Producţia de cereale a crescut treptat în România, Bulgaria, Ungaria şi Serbia. Principalul beneficiar a fost Portul Constanţa. Este singurul port cu o capacitate suficientă pentru a servi regiunea”, a declarat săptămâna trecută James Hyslop, director pentru România la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. “Exporturile de cereale ale României vor continua să crească. Este o regiune cu multe bogăţii naturale”, a declarat Peter Beerents, director general al Cibus Farmland Club, companie olandeză de consultanţă în domeniul agricol.
2014, an-record
În primele opt luni ale acestui an, prin Portul Constanţa au trecut 9,5 milioane tone de cereale, cu 30% mai mult faţă de intervalul similar din anul trecut, iar volumul din acest an va depăşi recordul de 15,3 milioane tone consemnat în 2013. Exporturile de cereale care au avut loc anul trecut prin Portul Constanţa au fost de 8,7 milioane tone, peste nivelul de 5,389 milioane tone din 2012. Portul Rouen din Franţa a exportat 7,35 milioane tone de cereale în 2013, comparativ cu 5,45 milioane tone în 2012. Majoritatea cerealelor livrate din Portul Constanţa sunt destinate ţărilor din Orientul Mijlociu, iar traderii beneficiază de numărul mare de nave care caută contracte de transport.