11 C
București
vineri, 10 ianuarie 2025
AcasăSpecialTrenuri cumpărate de Metrorex la preţ de lux și calitate modestă

Trenuri cumpărate de Metrorex la preţ de lux și calitate modestă

Compania Metrorex a desemnat drept câştigătoare a licitaţiei destinate pentru achiziţia a până la 51 de garnituri de metrou firma spaniolă CAF. Aceasta a cerut cu 50 de milioane euro mai mult decât firma ce a avut cea mai avantajoasă ofertă.

Citește și: Transportul cu metroul se scumpeşte cu până la 33%

Societatea Naţională de Transport cu Metroul Bucureşti (Metrorex) a desemnat câştigătoare a licitaţiei destinate achiziţionării a unui lot conţinând între 43 şi 51 garnituri de metrou firma spaniolă CAF, în condiţiile în care aceasta a avut un preţ de departe mai mare decât cea mai avantajoasă ofertă financiară.

Desemnarea CAF ca şi câştigătoare nu a avut loc oficial. Participanţi la licitaţie au declarat ziarului „România liberă“ că au primit o comunicare din partea Metrorex conform căreia spaniolii au avut cel mai bun punctaj.

O licitaţie controversată

Desemnarea câştigătorului a avut loc pe baza unui algoritm controversat care face ca firma de stat să poată acorda contractul aproape oricui. În loc să impună nişte baremuri minime referitoare la costurile de întreţinere, durata garanţiei, elementele de confort etc. după care câştigătorul să fie desemnat strict pe baza preţului minim, Metrorex a preferat un sistem în care preţul cel mai mic aduce doar 60% din punctaj. Elemente subiective sau relative, precum zgomotul făcut la rulate, durata de staţionare în operaţiunile de întreţinere, sunt criteriile pentru care Metrorex acordă 40% din punctaj. Ca urmare spaniolii deşi nu au avut cele mai ieftine trenuri au primit cel mai mare punctaj total şi pot câştiga contractul.

Citește și: O nouă defecţiune majoră la un metrou CAF, semnalată de Autoritatea Feroviară. Ce spune Metrorex

Cel mai bun preţ (5,1 milioane euro pe tren) au fost oferite de Astra Vagoane Arad. Chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane euro pe tren, fiind urmaţi de CAF cu 6,06 milioane euro pe tren. Au urmat francezii de la Alstom cu 6,31 milioane euro pe unitate şi firma poloneză PESA care a solicitat 6,5 milioane euro pe tren.

Diferenţa de preţ dintre CAF şi primul clasat ca preţ este de 50 de milioane euro pentru un lot de 50 de trenuri.

Legislaţie aberantă a achiziţiilor publice

Participanţii la licitaţie spun că ar putea depune contestaţii impotriva ofertei CAF. Problema este însă că oferta spaniolilor este la secret şi nici unul dintre participanţi nu poate verifica felul în care CAF a primit punctajul. Legislaţia achiziţiilor publice nu permite accesul ofertanţilor la oferta câştigătoare, deci firmele care tind să se considere nedreptăţite nu pot verifica dacă au sau nu dreptate. Astfel acestea sunt lipsite şi de argumentele necesare pentru formularea contestaţiei. Aceasta pare a fi o scăpare generală a legislaţiei noastre a achiziţiilor publice, de natură a proteja autorităţile contractante de nemulţumiţi.

„Termenul de depunere a contestaţiilor expiră pe 20 martie, nu cred că va depune nimeni o contestaţie mai devreme, se va aştepta ultima zi. Aş fi curios să ştiu cum s-a făcut evaluarea căci punctajele nu au fost făcute publice, deci nu ştim câte puncte am luat noi, câte au luat ei la fiecare criteriu (…) impresia noastră este că evaluarea a fost pe dos“, spune un participant la licitaţie sub protecţia anonimatului.

Ce primeşte statul de diferenţa de preţ?

Plata unei importante sume suplimentare pentru oferta spaniolilor ar fi justificată dacă clienţii Metrorex ar beneficia de condiţii optime de călătorie. Scurta istorie a trenurilor CAF în România – primele au venit în vara anului trecut, nu este una fericită. Un raport al Autorităţii Feroviare menţiona în urmă cu o lună un tren CAF care s-a defectat în staţia Unirii 2 după ce în august un alt tren, cu vârsta de doar o lună, s-a defectat şi el la staţia „Aurel Vlaicu“.

„Ramele astea de la CAF sunt pline ochi de probleme. Uşi ce rămân deschise şi trenul pleacă, arderea cablurilor/motoarelor sau a mai ştiu eu ce, ruperea bărilor, ţiuitul de la ul-ti-mul vagon (încă se aude puternic la unele rame), nerecunoaşterea semnalelor (cred) ceea ce împiedică demarajul“, afirmă pe forumul metrouusor.ro utilizatorul AndreyCFR.

Ventilaţia forţată, căci din păcate nici un tren Metrorex nu are aer condiţionat, este un alt punct slab al trenurilor CAF, spun forumiştii.   

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Un nou caz „Bricheta” în Bundesliga! Union Berlin pierde la „masa verde” după un incident grav

Meciul Union Berlin - Bochum, disputat pe 15 decembrie în runda #14 din Bundesliga, a fost decis la „masa verde” în favoarea oaspeților, după...

Prețurile apartamentelor vechi din București au crescut cu 8,6% în decembrie 2024

Inflația, criza politică și scăderea ofertei de locuințe noi au dus la creșterea prețurilor. În luna decembrie 2024, prețurile apartamentelor vechi au înregistrat un...

NATO va respinge propunerea lui Trump de a majora cheltuielile de apărare la 5% din PIB

Potrivit oficialilor NATO, ţinta de 5% din PIB, avansată de Donald Trump, este considerată imposibil de atins din punct de vedere economic şi politic...
Ultima oră
Pe aceeași temă