0.3 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăD'ale cetățeanuluiDOCUMENT. Povestea unei tentative de deturnare de avion în România. Cum a...

DOCUMENT. Povestea unei tentative de deturnare de avion în România. Cum a reușit SECURITATEA să îi prindă pe făptași

A doua jumătate a anilor 1960 a adus o oarecare destindere în Blocul Estic al Războiului Rece. În România, în 1964 fuseseră amnestiați deținuții politici și Partidul Comunist Român dădea semne că ar fi dispus la un dialog cu societatea. Tot atunci, deschiderea față de Occident devenise ceva mai palpabilă, iar informațiile despre lumea de dincolo de Cortina de Fier, mai acesibile. În oameni a încolțit chiar un început de speranță.

Citește și: Cum vedeau jurnaliștii germani România de acum 50 de ani. Reportaj Der Spiegel.

În acest context, un grup de tineri târgumureșeni a pus la cale deturnarea unui avion pentru a fugi din țară. În limbajul epocii: „tentativă de trecere frauduloasă a frontierei”. Printr-o „întâmplare”, Securitatea a aflat de planul lor și a luat măsuri. Despre întreaga întâmplare puteți citi în documentul de mai jos al Securității.

REFERAT

11 septembrie 1971

Raportăm, că la data de 17.08.1971, Inspectoratul de Securitate al Jud. Tulcea ne-a trimis un denunț din 07.08.1971, al numitului Tudor Eugen, din conținutul căruia rezultă că, acesta aflându-se în Penitenciarul Gherla, unde a executat o pedeapsă pentru tentativă la infracțiunea de trecere frauduloasă a frontierei, a fost atras într-o organizație subversivă, care avea drept scop schimbarea regimului din țara noastră și trecerea frauduloasă a frontierei de către membrii acesteia.

În ziua de 06.09.1971, Inspectoratul de Securitate al Jud. Mureș a interceptat o scrisoare, expediată de un anume S.F. din Târgu Mureș, numitei György Anikó, din Miercurea Ciuc, Jud. Harghita, în care expeditorul îi comunica destinatarei faptul că va pleca ilegal din țară împreună cu alte elemente, fără a preciza concret câte sunt și despre cine anume este vorba.

Întrucât inițialele S.F. corespondeau cu numele lui Szász Francisc, care apărea în denunțul lui Tudor Eugen, ca unul dintre membrii organizației menționate mai sus, s-a procedat urgent la verificarea acestui aspect, stabilindu-se, însă, că nu este vorba despre acesta, ci de o altă persoană, anume Sobester Francisc, din Târgu Mureș, care făcea parte dintr-o altă grupare ce intenționa ca împreună cu încă 6 elemente să fugă din țară prin deturnarea unui avion.

Pe baza acestor date, în ziua de 08.09.1971, orele 20:00, în incinta aerogării din Târgu Mureș s-a procedat la prinderea în flagrant și reținerea acestui grup, format din Sobester Francisc (n. 1953), Tóth Csongor (n. 1952), Papp Iosif (n. 1947), Kovács Alexandru (n. 1951), Székely Csaba Béla (n. 1953), Nagylaki István (n. 1953) și Paizs Zoltán Attila (n. 1953).

Citește și: Singura deturnare de avion din România comunistă. Avem și cealaltă jumătate a poveștii

Menționăm, că cei de mai sus aveau cumpărate bilete de avion încă din ziua de 06.09.1971, pentru cursa din 08.09.1091, de la orele 20:00, Târgu Mureș – București.

La percheziția efectuată cu ocazia prinderii în flagrant, printre alte obiecte asupra numiților Sobester Francisc și Paizs Zoltán Attila s-au găsit câte un brici, iar la Tóth Csongor, un cuțit, toate ascunse sub cureaua de la pantaloni, în dreptul șlițului, fapt menționat în procesul verbal întocmit cu această ocazie.

Din cercetările efectuate a rezultat că sus-numiții, încă din luna iulie 1971, s-au constituit într-un grup, cu scopul de a părăsi în mod ilegal țara. […]

În cadrul unor întâlniri organizate pe malul Mureșului, la unele cofetării, pe stradă sau la domiciliile lor, au perfectat un plan de părăsire ilegală a țării, prin deturnarea unui avion.

Inițial, au preconizat ca în acest scop să-și procure, prin folosirea forței, arme de foc de la milițieni sau angajați ai Pazei contractuale, pentru a le folosi la imobilizarea persoanelor care asigurau securitatea zborului și a echipajului. Ajungând însă la concluzia că este greu și periculos, atât să intre în posesia acestui armament, cât și să-l introducă în avion, s-au decis să acționeze prin propriile forțe.

În vederea definitivării planului de acțiune, grupul a trimis în ziua de 24.08.1971 pe Tóth Csongor la Cluj, iar în ziua de 03.09.1971, pe Paizs Zoltán Attila la București, cu avionul, ocazii în care aceștia au studiat condițiile în care se face zborul, cum este asigurată securitatea avionului și cum se efectuează percheziția călătorilor. Pe baza observațiilor făcute în aceste curse, au stabilit că securitatea zborului este asigurată de două persoane, unul în partea din față, iar al doilea în partea din spate a avionului. Au ajuns la această concluzie și ca urmare a faptului că aceste persoane nu au călătorit cu autobuzul de la agenție la aeroport, iar la urcare pasagerilor în avion, ei erau deja acolo.

Din modul cum s-au efecuat perchezițiile, au stabilit că la pantaloni, în direcția șlițului, este singurul loc nepercheziționat, ceea ce le-a sugerat idee să ascundă acolo bricele și cuțitul. Pe baza constatărilor de mai sus și a faptului că stewardesa se plimbă în mijlocul avionului, au hotărât să acționeze în felul următor: Paizs Zoltán Attila trebuia să se așeze la mijlocul avionului, pentru a acționa asupra stewardesei; Sobester Francisc, Nagylaki István și Székely Csaba Béla în partea din spate, iar Papp Iosif, Tóth Csongor și Kovács Alexandru în partea din față, deci în apropierea persoanelor care asigurau securitatea avionului. (A se vedea schițele planului întocmit care au fost ridicate la percheziția domiciliară a numitului Paizs Zoltán Attila).

Acțiunea trebuia să înceapă după cca. cinci minute de la decolarea aeronavei, în următoarea ordine: la început, Paizs Zoltán Attila trebuia să treacă la imobilizarea stewardesei, ceea ce, după părerea lor, ar fi determinat persoanele ce asigurau securitatea zborului să ncerce a interveni, putând astfel să-i identifice imediat. În acel moment interveneau și ceilalții membrii ai grupului, care procedau la imobilizarea și dezarmarea lor prin forță proprie, iar în caz de opunere, prin asasinarea lor cu instrumentele tăioase ce le aveau în acest scop. Au acordat o atenție deosebită stewardesei, deoarece scontau ca prin atacarea ei să stabilescă precis cele două persoane ce asigurau securitatea avionului, și obțineau cheia cabinei echipajului, iar în caz de nevoie, șantajau echipajul și pe ceilalți prin amenințarea cu asasinarea ei.

În continuare, grupul din față, împreună cu Székely Csaba Béla, folosind armamentul obținut, trebuiau să intre în cabina piloților pentru a-i determina, sub amenințare, să schimbe ruta vionului în direcția Viena sau München, în raport de distanța ce ar fi putut să parcurgă cu benzina existentă în avion.

Întrucât Székely Csaba Béla, făcând antrenamente pe planoare, avea unele noțiuni de navigație și pilotaj, trebuia să supravegheze dacă echipajul avionului schimbă într-adevăr ruta în direcția dorită de ei.

În cazul când nu ar fi putut determina echipajul să schimbe ruta avionului, erau hotărâți ca prin forță să provoace prăbușirea acestuia.

Membrii grupului sperau că, odată ajunși în Austria sau R.F.G., la cererea lor autoritățile de acolo îi vor trimite în Suedia, unde intenționau să se stabilească, fiind convinși că viața din această țară este mai ușoară și se vor îmbogăți repede.

Deși după cum declară cei în cauză, acestea ar fi fost motivele care i-au determinat să încerce părăsirea ilegală a țării, din scrisorile lăsate de Papp Iosif și Tóth Csongor înainte de plecare, la numitul Gyulai Alexandru (bunicul lui Sobester Francisc), cu indicația de a le expedia a doua zi părinților, rezultă că în realitate au făcut acest pas din cauza urii ce o nutreau față de regimul nostru și a lipsei de libertate ce ar exista după părerea lor în țara noastră.

În aceste condiții, împotriva lui Papp Iosif și Tóth Csongor urmează să înceapă urmărirea penală și pentru infracțiunea de propagandă împotriva orânduirii socialiste, p.p. de art. 166 alin. 2 C.P.

Menționăm că cele arătate mai sus sunt susținute de toți membrii grupului în declarațiile lor.

Din cercetări nu au rezultat legături cu persoane din străinătate. […]

Față de cele de mai sus, propunem să se aprobe punerea în mișcare a acțiunii penale și arestarea preventivă pe timp de 30 de zile a numiților: Sobester Francisc, Tóth Csongor, Papp Iosif, Kovács Alexandru, Sékely Csaba Béla, Nagylaki István și Paizs Zoltán Attila.

Inspector-Șef, colonel Sălcudean Pavel

Cele mai citite

Lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă li s-a ridicat controlul judiciar. Unde pot călători cei trei

Curtea de Apel București a acceptat scoaterea de sub control judiciar a lui Florian Coldea, Dumitru Dumbravă și Doru Trăilă. Aceștia au dreptul să...

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a avut o întrevedere cu reprezentanți ai Airbus

Ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit joi, la sediul Ministerului Economiei, cu o delegaţie a companiei Airbus, subiectul principal al discuţiilor fiind axat...
Ultima oră
Pe aceeași temă