Bulgaria vrea să construiască un canal Dunăre – Marea Neagră care ar scurta calea fluvială dintre centrul și estul Europei. După realizarea acestui canal, cel mai scurt traseu Rin – Main – Dunăre, care leagă Marea Nordului de Marea Neagră, nu va mai fi prin Dobrogea, ci prin canalul bulgăresc.
Canalul din Bulgaria, dintre orașele Ruse și Varna, ar prelua cea mai mare parte a navelor care trec în prezent prin canalul românesc Dunăre – Marea Neagră (Cernavodă – Constanța) și prin canalul Sulina.
Potrivit agenției Novinite, propunerea de construire a canalului navigabil Ruse – Varna a fost aprobată de Consiliul de Dezvoltare a Regiunii Centrale și de Nord a Bulgariei. Districtele cuprinse în această regiune sunt Veliko Tîrnovo, Gabrovo, Razgrad, Ruse și Silistra.
Canalul, lung de 192 de kilometri, va avea traseul Ruse – Razgrad – Varna.
Guverrnatorul districtului Ruse, Stefko Bordzhiev, a declarat că intenția de a construi acest canal navigabil este „extravagantă” dar a subliniat că o asemenea arteră de comunicație ar aduce Bulgariei mari beneficii.
La rândul lui, guvernatorul districtului Varna, Stoyan Pasev, consideră că un canal navigabil Ruse – Varna ar fi util nu doar pentru Bulgaria ci și pentru întreaga Uniune Europeană.
În comparație cu transporturile auto, feroviare și aeriene, traficul naval este considerat cea mai ieftină și mai nepoluantă modalitate de transport.
Novinite precizează că viitorul canal Ruse – Varna nu va facilita doar traficul naval pe Dunăre și pe Marea Neagră, ci va furniza și apă pentru irigații și pentru unitățile industriale din nordul Bulgariei.
Primul proiect de a construi un canal Ruse – Varna a apărut în anul 1972, dar a fost abandonat întrucât a fost considerat prea scump de autoritățile bulgare, la acel moment.
Costul proiectului este evaluat în prezent la 3,6 miliarde de leva. După ce a primit aprobarea Consiliului Regiunii Centrale și de Nord, propunerea va fi înaintată Guvernului de la Sofia. Ulterior, autoritățile bulgare vor căuta să obțină finanțare din partea Uniunii Europene.
În acest moment, cea mai scurtă cale navigabilă dintre Marea Nordului și Marea Neagră este Rotterdam (Olanda) – Constanța, prin canalul Cernavodă – Constanța. Canalul românesc, lung de 64 de kilometri, a fost inaugurat în anul 1984. În raport cu traseul prin canalul Sulina, canalul Cernavodă – Constanța scurtează cu 400 de kilometri drumul dintre Marea Nordului și Marea Neagră.